Sportscars

Sportscars: ACO kiest Oreca en Red Bull Advanced Technologies voor chassis waterstofklasse

210126 ACOO

In 2024, het jaar na het eeuwfeest van de 24 Uur van Le Mans, is er in de Franse klassieker voor het eerst sprake van een aparte klasse voor prototypes die worden aangedreven met behulp van waterstof. De organiserende Automobile Club de l'Ouest maakte bekend dat Oreca en Red Bull Advanced Technologies in een joint-venture de chassis voor de waterstof-prototypes zullen gaan leveren. De combinatie van de twee partijen won de aanbesteding die de ACO voor dit doel had uitgeschreven.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Het Franse Oreca beschikt uiteraard over ruime ervaring als het gaat om het bouwen van chassis voor prototypes in de lange-afstandsracerij. Vrijwel de hele LMP2-klasse rijdt met Oreca en daarnaast was de onderneming onder leiding van Hugues de Chaunac ook nauw betrokken bij de LMP1-fabrieksprogramma's van eerst Peugeot en daarna Toyota. Van Red Bull Advanced Technologies, geleid door de Brit Christian Horner, komt inbreng op het gebied van onder andere aerodynamica, de dynamische eigenschappen van de auto, simulatie en herwinning van energie.

Als eerste staat voor de joint-venture het uitvoeren van een gedetailleerde haalbaarheidsstudie voor het conceptvoertuig op het programma. Eerder werd Plastic Omnium als projectpartner aangekondigd: deze onderneming levert de brandstoftanks voor de waterstof-prototypes. "Met de bevestiging van Oreca en Red Bull Advanced Technologies voor dit project zet de ACO een verdere stap op weg naar emissievrije autosport en mobiliteit. Hierdoor ontstaat waarschijnlijk nog meer interesse van autofabrikanten, vooral degene die al regelmatig bijdragen leveren aan onze waterstof-werkgroep", aldus Pierre Fillon, bestuursvoorzitter van de ACO.

Christian Horner, CEO van Red Bull Advanced Technologies, verklaarde: "We hebben toegang tot vele middelen waarmee de Red Bull Racing-Formule 1-auto is ontworpen en ontwikkeld en beschikken daarnaast over volop ervaring uit andere geavanceerde automobielprogramma's. De waterstofklasse in Le Mans biedt een spannende blik op de toekomst van duurzame autosport, stimuleert het gebruik van waterstof in het transport en zorgt bovendien voor spannende autosport."

Oreca-topman Hugues de Chaunac zegt: "We zijn er trots op dat de ACO ons heeft gekozen om samen met Red Bull Advanced Technologies aan dit ambitieuze en toekomstgerichte programma te werken. Daarnaast verheugen we ons erop, samen te werken met andere projectpartners als Plastic Omnium en GreenGT. Samenwerking is cruciaal als we erin willen slagen, in 2024 een waterstofklasse in de 24 Uur van Le Mans te realiseren. Met de klassen LMH en LMDh betreedt het lange-afstandsracen een fascinerend nieuw tijdperk. Vanuit technisch en sportief perspectief is dit ongelooflijk spannend.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet