Retro

Retro: Aanschuiven bij Egbert Kolvoort

E19 ZHGP 0979

De lange gestalte, zijn lach en zijn witte MGB met de groene strepen zijn bekende verschijningen op de paddock als het NKHTGT zijn tenten heeft opgeslagen voor een raceweekend. Deze keer schuif ik aan bij Egbert Kolvoort.

Tekst en foto's: Erik van der Schaaff
Aanvullende foto's: archief Egbert Kolvoort


De liefde van Egbert voor de Engelse auto gaat ver terug. "Die begon toen ik een klein mannetje was. Ik bouwde veel van die Airfix-bouwdoosjes, allemaal Engelse types natuurlijk. De TR4 en de MGB waren favoriet. Ik was er zo aan verknocht dat ik ze meenam als ik bij m'n oma ging logeren. Veel later - eind 1994 - kocht ik het blad Classic & Sportscar met op de voorpagina een foto van een MGB met daaronder de tekst 'MGB: irresistible value'. De boodschap van het artikel: koop nou toch eens MGB, man! En zo kwam er na een hele zwik Citroën Dyanes een MGB. Die Dyanes kocht ik steeds voor een paar honderd gulden, ze waren meestal ver over de verstrijkingsdatum, maar ze deden het en brachten me overal waar ik wilde. Met dat lekkere open dakje natuurlijk!"

Classic and Sportscar

"Er was toen nog geen apk en mijn grote angst waren de politiefuiken met technische controles: dikke kans dat dat problemen zou geven. En ja hoor, bij een van de eerste ritjes – ik had net mijn rijbewijs – werd ik op een paar honderd meter van huis aangehouden. Bij de controle bleek de handrem niet te werken. Mijn argument dat dat een volstrekt overbodige accessoire is, maakte geen indruk: ik kreeg een fikse bekeuring. Toen ik even later de bon nog eens goed las, zag ik dat de tijd niet klopte: het was half één en de tijd op de bon was tien voor half twee! Oom agent had zich vergist en een bekeuring in de toekomst gegeven. Ik had nog heel even om dat te regelen, dus ik ging op een drafje naar het politiebureau even verderop om verhaal te halen. De dienstdoende agent was het roerend met mij eens dat de kans klein zou zijn dat ik om tien voor half twee bekeurd zou worden – het was inmiddels kwart over één – en de bon werd verscheurd."

Dyane

"Na een aanrijding in Zuid Frankrijk was het afgelopen met de liefde voor de Dyanes en aangemoedigd door het artikel in Classic & Sportscar kocht ik in de zomer van 1995 een MGB, een donkergroene Rubber Bumper – praktisch bij het parkeren in Amsterdam - voor fl 10.000 met 77.429 miles op de klok. De auto zag er best goed uit en heel belangrijk: roestvrij! De techniek was niet helemaal top, maar dat zou vast wel goedkomen. Dát viel een beetje tegen: het één na het ander ging kapot, het slechte onderhoud van mijn Californische voorgangers eiste zijn tol. Toen ik me daar eens bij Herman van de bloemenstal in Osdorp – een groot Triumph-liefhebber – over beklaagde, schudde hij het hoofd en sprak de woorden: 'Je zult zien: echt alles gaat stuk! Maar als je alles eenmaal hebt vervangen, dan gaat-ie nooit meer niet meer kapot.' En zo was het." De groene MG heeft Egbert inmiddels 26 jaar in zijn bezit en hij heeft er inmiddels ruim 100.000 kilometer mee gereden, de helft daarvan in de eerste twee jaar! Ik heb me suf getankt in die tijd", lacht hij, "maar rijden met de B is zó leuk! Nog steeds!"

Jong geleerd

Hoe hij aan het racen begon? "Lang verhaal", lacht hij. Kan het anders, vraag ik mij af. "Ik zag in '95 ergens een affiche voor het British Race Festival op Zandvoort. Omdat ik net die MGB had gekocht, vond ik dat ik daar maar eens moest gaan kijken. Mijn broer ging mee, we vonden het wel wat. Ik ging vaker naar historische races kijken en op een dag zat ik op het duin bij bocht van het interimcircuit tussen de Hunzerug en de toenmalige Nissanbocht en toen begon het te kriebelen: dat moest ik zelf ook maar eens doen! In 1999 togen mijn broer en ik naar Assen om deel te nemen aan het British Car Festival. Voor het eerst op het circuit! We kregen uitgebreide instructie en deden mee aan de slalom en korte en lange sprints. Mijn broer met moeders Mini, ik met de MG. Gewéldig! Het zaadje was op Zandvoort geplant, maar na Assen wist ik het zeker: ik moet gaan racen! Begin 2000 deed ik de racecursus die Cees en Christel de Vries jarenlang organiseerden en ik haalde mijn licentie. Later dat jaar reed ik een paar rondjes op Circuit Zolder op uitnodiging van Mark Schmidt. Ik had Mark via een collega van mijn broer leren kennen en hij had al eens een lekker vlot motortje voor de groene MGB gebouwd. Die eerste rondjes in 'Xaviera' – samen met Huib Mars overigens, die ook door Mark ook klaargestoomd werd voor het historische racen – waren geweldig. Een paar maanden later belde Mark of ik Xaviera – de gele en nu oranje MGB waar half Nederland ooit in begonnen is – te huren. Dat was een goed plan en ik heb er twee jaar mee geracet, in 2001 vooral bij MG Competitions, in 2002 vooral bij het NKHTGT. In 2003 kocht ik de MGB van Esper van Heesewijk en sindsdien hebben de auto en ik bijna alle NKHTGT-races gereden, met af en toe een uitstapje naar iets anders. Een van de mooiste evenementen waar ik ooit geweest ben – alweer enthousiast gemaakt door Mark Schmidt! – was de Grand Prix de l'Age d'Or op het circuit van Linas-Montlhéry even ten zuiden van Parijs. Wat een circuit, wat een geweldige sfeer." Egbert heeft een crush op dat circuit, zo zal later in het besprek blijken.

Macholook

Hoe Egbert behalve coureur ook bestuurder werd? "O, dat! Op een regenachtige avond in 2004, tijdens een saaie vergadering ergens op een stadsdeelkantoor in Amsterdam, werd ik gebeld om te polsen of ik een rol zou willen spelen in het bestuur van de nog op te richten vereniging NKHTGT. Die serie werd in die tijd als enige historische serie door de HARC georganiseerd. De andere series keken daar met scheve ogen naar en het leek dus een goed plan om de serie verder zelfstandig te organiseren. Ik geloof dat de financiële positie van de HARC in die tijd ook niet helemaal optimaal was en het NKHTGT drukte wat zwaar op de begroting. Zo werd ik samen met Frans van Maarschalkerwaart en Joep Westerveld oprichter van de vereniging NKHTGT. Ik ben toen secretaris geworden en vanaf 2005 hebben we flink getrokken aan het NKHTGT en er een heel gezonde club van gemaakt. Kwam het vóór 2005 wel eens voor dat er maar 10 à 15 auto's aan de start kwamen, in de loop van de jaren zijn het er veel meer geworden. Op het hoogtepunt – een paar jaar geleden – verkochten we 50 package deals, een inschrijving voor het hele seizoen. Dat is wat afgenomen, maar we hebben nog altijd flinke startvelden met 40 tot 45 auto's en we kunnen nog steeds een heel mooi programma aanbieden voor een zeer aantrekkelijke prijs."

E01H1310118A

2020? "Ja, een slecht jaar, heel jammer. We hadden weer een prachtige kalender, met als afsluiter een evenement op Le Mans. Niet op het 24H-circuit helaas, maar op het permanente Bugatti Circuit. Dat spreekt misschien wat minder tot de verbeelding, maar het is een mooi circuit en je rijdt evengoed onder de beroemde Dunlop-brug door en je start vanuit de 24H-pits. Helaas gooide corona roet in het eten. Toen duidelijk werd dat een flink aantal evenementen geannuleerd werd, hebben we de inschrijfgelden aan de rijders terugbetaald. Gelukkig konden we nog een kort herfstprogramma organiseren met een evenement op Zandvoort en de uitgestelde Gamma Racing Day. Hebben we toch nog twee mooie evenementen gehad!"

E01H1310215-1

"We hebben de blik nu op 2021 gericht, met opnieuw een heel gaaf programma. We vieren in 2021 het 25-jarig bestaan met een gratis raceweekend op Barcelona voor inschrijvers met een package deal. Verder hebben we races op de Hockenheimring, Zandvoort, Spa-Francorchamps, Zolder, Assen en Dijon-Prenois. De inschrijving is begin december geopend en binnen een week zijn er al 25 package deals verkocht. We zien niet alleen veel trouwe deelnemers terug, maar ook deelnemers die we een tijdje niet hebben gezien. En we zien nieuwe deelnemers met hele mooie auto's."

"Mark Schmidt – LB-Racing – heeft me met 'Xaviera' ingewijd in het low-budget-raceconcept: bijna alles zelf doen en alle kosten tot een minimum beperken. Dat moest ook wel, want mijn budget was low en is dat is nog steeds zo! Maar ik heb inmiddels wel geleerd dat je soms even stevig moet investeren om daarna per saldo heel betaalbaar te kunnen racen. Na een paar gebroken krukassen en drijfstangen met alle schade en frustratie die daarbij kwam kijken, heb ik maar eens geïnvesteerd in echt goeie spullen zoals een stalen krukas en stalen drijfstangen. Koen Weerheijm van de Classic Car Clinic in Nijmegen heeft daar een mooi betrouwbaar motortje mee gebouwd met zo'n 150 pk. Het draait probleemloos 7500 rpm. Het mooie is dat dat eigenlijk niet hoeft, de motor heeft lekker veel koppel onderin en een brede powerband. Maar je moet wel een close-ratio-bak hebben. De standaardbak heeft een heel groot gat tussen 2 en 3, en dat werkt niet op het circuit."

E04HZT 102

"Of ik ooit over een andere racer droom? Tuurlijk, ik heb auto's als een E-type en een Lotus Elise gepast, maar met mijn lengte is dat geen doen. Past ook niet in het budget trouwens. Ik heb de Marcos van mijn grote vriend Mark Dols natuurlijk ook geprobeerd, maar dat was volstrekt kansloos, ik kwam er niet eens in! Bij Esper van Heesewijk heb ik eens een Formule Ford gepast, een extreem claustrofobische ervaring. Erin ging nog wel, maar eruit... Ik zit gek genoeg vrij goed in de MG en toen ik met Roger Ebdon eens een uursrace op Brands Hatch reed, merkte ook dat ik met mijn lengte prima in een Mini pas. Maar als het dan toch wat anders moet zijn, denk ik aan een Escort MkI/II – te jong voor NKHTGT – of een Falcon of een Mustang. Een Lotus Cortina lijkt me ook geweldig, net als de Alfa's uit de jaren '60. Een Healey is ook gaaf maar daar past het lange lijf dan weer niet in."

"Er is in de twintig jaar dat ik race wel veel veranderd in de paddocks bij het historische racen. Je ziet steeds vaker min of meer professioneler teams, met trailers en tenten en monteurs, waar je vroeger gewoon met je racer op een aanhangertje achter je auto naar het circuit reed, kistje gereedschap en wat onderdelen in de achterbak, tentje mee om in te slapen en alles zelf doen. Gelukkig zijn ook nog steeds een paar van die achterbak-racers! Over old school gesproken: Ben Konst was de laatste racer die met z'n Austin Healey 100/6 over de weg naar het circuit kwam, de achterbak leeghaalde en zijn races reed. Voor races verderweg had hij een aanhangertje achter de Healey. De TC keurde zijn Healey weleens af op de aanwezigheid van die trekhaak. Schuif eens bij hem aan, die man barst van de gekke verhalen. Maar goed, ondanks alle veranderingen blijft de sfeer in de paddock uitstekend, heel vriendschappelijk, net als op de baan trouwens. Er wordt écht geracet, maar wel heel sportief en met respect voor elkaar en elkaars materiaal."

E04HZT 306

"Banen met mooie lijnen hebben mijn voorkeur." Even droomt hij weg "De old-school 'natuurbanen' zoals Spa, Brands Hatch en Dijon zijn favoriet. Uiteraard ook Zandvoort. Het oude Bos Uit kon wel spannend zijn, al is het nieuwe Bos Uit natuurlijk een heel mooie bocht waaruit je met veel meer snelheid het rechte eind opkomt dan vroeger. De nieuwe Hugenholtzbocht? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Bert Mets heeft me laten zien hoe Kevin Abbring die bocht neemt, maar het lukt mij nog niet helemaal lekker. Misschien is de optimale lijn voor een Mini toch wat anders dan die voor een MGB." Hij lacht.

"Montlhéry heeft mijn hart écht gestolen. De sfeer van dat circuit, die kombocht, waanzinnig. En wat een geschiedenis! Je verwacht bij een kombocht dat-ie op een zandlichaam ligt, maar nee, dit is een gebouw. Een betonnen geraamte waarop betonnen platen het wegdek vormen, gebouwd in 1924. Uniek in de wereld en eigenlijk bijzonderder dan een kathedraal, daar zijn er veel meer van! Je komt het circuit op via een donker tunneltje – een soort druipsteengrot – en als je het tunneltje uit komt, lijkt het wel of je uit een tijdmachine komt. In de paddock waan je je terug in de jaren zestig. Althans, zo was het de laatste keer in 2004. Trouwens, heb jij de film 'Un homme et une femme' gezien? Daar rijdt hoofdrolspeler Jean-Louis Trintginant in 1966 met zijn Ford Mustang via datzelfde tunneltje het circuit op. Niets veranderd! Geweldige film trouwens, echt een aanrader voor de donkere dagen."

E01H1310215

En om het compleet te maken, de NKHTGT-kalender:

NKHTGT 2021 powered by Nolte Küchen

16-18 april: Hockenheim
4-5 mei: Zandvoort
25-26 juni: Spa Summer Classic
9-11 juli: Zolder Super Prix
6-8 augustus: Assen Gamma Racing Days
3-4 september : Barcelona
8-10 oktober: Dijon-Prénois
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet