Sportscars

Sportscars: Toyota onthult nieuwe GR010 HYBRID

GR010 HYBRID 6

Om middernacht Nederlandse tijd presenteerde Toyota Gazoo Racing officieel de nieuwe GR010 HYBRID Le Mans Hypercar waarmee het aan het FIA World Endurance Championship zal gaan deelnemen. Eerder deze week verschenen al foto's van de auto in camouflagekleuren tijdens tests op het circuit van Paul Ricard, maar vandaag was de officiële presentatie van de auto en de bekendmaking van de rijdersbezettingen in het WEC.
 
Tekst: PR/Marcel ten Caat
Foto's: Toyota Gazoo Racing
 
De afgelopen 18 maanden ontwikkelde werd in Keulen en Higashi-Fuji hard gewerkt aan de ontwikkeling van de GR010 HYBRID waarmee Toyota aan het negende seizoen in het FIA WEC zal gaan deelnemen. Het traditionele rood-wit-zwarte kleurenschema is ook dit jaar op de auto te zien, hoewel iets anders dan in voorgaande jaren. De opvolger van de succesvolle TS050 Hybrid LMP1 zal worden aangedreven door een 680pk sterke 3,5-liter twin-turbo V6 motor die gekoppeld is aan een elektromotor op de vooras die 272 pk levert. De GR010 is 162 kilo zwaarder dan de TS050 en omdat de Hypercar ook 32% minder vermogen heeft, verwacht Toyota Gazoo Racing dat een ronde op Le Mans ongeveer tien seconden langzamer gaat zijn. In vergelijking met zijn voorganger is de GR010 25 cm langer, 10 cm breder en 10 cm hoger.
 
Hoewel de auto volledig nieuw is, wijzigt Toyota Gazoo Racing niets aan de lineups voor het komende seizoen. Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López zullen de GR010 met startnummer 7 besturen, terwijl Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley de auto met startnummer 8 zullen bemannen. De Nederlander Nyck de Vries blijft aan het team verbonden als test- en reserverijder.
  GR010 HYBRID 9
 
Rob Leupen, teamdirecteur: "Het is een enorme inspanning geweest van het team in Higashi-Fuji en Keulen, evenals van onze leveranciers en partners, om deze nieuwe auto te ontwikkelen en te produceren, ondanks de moeilijke wereldwijde omstandigheden. We kijken er allemaal naar uit om [de auto] aan de wereld te laten zien. De categorie Le Mans Hypercar vertegenwoordigt een nieuw tijdperk, met een andere filosofie en nieuwe concurrenten; we kijken uit naar deze uitdaging. Balance of Performance is iets wat we nog niet eerder hebben meegemaakt in het WEC, maar we weten van onze andere projecten dat het de nadruk legt op snelle coureurs, een perfecte operatie en optimale strategie. In de loop van onze negen jaar in het WEC hebben we veel bereikt, maar we zijn niet zelfgenoegzaam. We dagen onszelf altijd uit om onze technologie en onze processen te verbeteren, zodat we continu beter kunnen presteren. Daarom hebben we intensief gewerkt en zullen we dat blijven doen in de resterende tests voor ons langverwachte racedebuut met de GR010 HYBRID in Sebring. We kijken ernaar uit om onze nieuwe auto eindelijk aan de fans te laten zien en deel uit te maken van dit nieuwe, opwindende tijdperk."
 
John Litjens, Projectleider Chassis: "Het grootste verschil tussen de GR010 HYBRID en zijn voorganger is de aerodynamica. In het verleden beperkte de regelgeving veel, maar onder de Le Mans Hypercar regels moeten alle auto's binnen bepaalde 'windows' vallen in termen van downforce en drag, maar er is meer vrijheid toegestaan voor het bodywork. Het resultaat van deze vrijheid is heel duidelijk te zien op de GR010 HYBRID. Ook aan de kant van de aandrijving is er een soortgelijk principe, met een bepaalde vermogenscurve maar met veel vrijheid in de configuratie. De grootste verandering voor ons hier was om over te stappen naar alleen een motor op de vooras na vijf jaar met hybride op zowel de voor- als achteras te hebben gewerkt. De verpakking van het hybride systeem was op deze auto uitdagender vanwege de vernieuwde veiligheidsnormen. Bovendien is de verbrandingsmotor op de GR010 HYBRID krachtiger dan op de TS050 HYBRID. Het is dus een heel andere auto, zowel qua uiterlijk als qua klank."
 
GR010 HYBRID 3
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet