Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Aanschuiven bij Hans Hugenholtz

E08 HZT 90

Het lastige gaat soms sneller dan verwacht. In mijn zoektocht naar mensen uit de historische autosport om in het kader van 'Aanschuiven bij' aan een interview mee te doen, heb ik een verlanglijstje. Op mijn lijstje staan een groot aantal bekende en onbekende namen, maar ook een paar namen van het kaliber 'Als dat zou lukken'. Ik was dan ook blij verrast dat Hans Hugenholtz binnen een paar minuten positief antwoord gaf en een afspraak maakte.

Tekst en foto's: Erik van der Schaaff
Aanvullende foto's: archief Hans Hugenholtz


Zoals bij eerdere interviews was de eerste vraag: hoe ben je in de autosport terecht gekomen? Er klinkt een oprechte zucht. "Dat weet je toch wel?" klinkt het retorisch. "Mijn vader nam mij elke keer mee als hij naar het circuit ging. Ik zal een jaar of drie zijn geweest. Mijn eerste herinnering? 1955, de Grand Prix Formule 1 met Moss en Fangio in de Mercedessen. Fangio won trouwens voor Moss. Dat was nog op het oude circuit, nog zonder hekken en vangrails. Die vangrail kwam pas in de jaren zeventig door de inspanningen van Jackie Stewart."

E17 GWR 558

Wanneer Hans voor het eerst reed? "Ik was negen, dat was met een DAF 600, uiteraard op Zandvoort. Later met de Broadspeed GTS van Tonio Hildebrand." Zijn eerste race was met een Simca Rally in 1971. "Dat waren gouden tijden. Paas- en Pinksterraces met 25 tot 30 duizend bezoekers. Volle velden in de groep N, waar ik uitkwam tegen onder andere Boy Hayje, Roelof Wunderink en Jim en Loek Vermeulen. Het Simcaatje waarmee ik reed had iets van 58 pk en onderstuurde alleen maar, met een zak zand voorin opgelost. Het jaar daarop kwam ik met de Sony Escort uit in Groep I. Daarna kwam de NMB Capri 3.0 in '73, '74 en een paar races in 1975. Er was toen veel meer interesse in de autosport. Het was ook eenvoudiger voor de liefhebbers, Groep I en Groep II, met in de klasses een onderverdeling naar cilinderinhoud. Groep II van toen is vergelijkbaar met de GT4-klasse van nu. Met één groot verschil: veel rijders van toen, Hezemans, Chiotakis en Akersloot, reden op Zandvoort en in het EK met dezelfde auto's. GT4 rijdt alleen nog Europees."

E07 GWR 603

"Het is echt jammer dat de grote Nederlandse talenten nu alleen maar in het buitenland aan de start komen. Zeg nu zelf, Job van Uitert, Jeroen Bleekemolen en Nyck de Vries bijvoorbeeld. Wanneer heb jij die voor het laatst op Zandvoort gezien?"

Lotus-Elan-26R 3

"Er zijn te veel klasses", gaat hij verder. "Je ziet door de bomen het bos niet meer. Eerst was er de NAV die klasses managede. Dit ging super, totdat er andere belangen gingen spelen. Toen heeft het circuit het opgepakt met het Dutch PowerPack. Toen dat wegzakte, ontstond er een vacuüm waar Dick van Elk instapte met nu twee en komend jaar drie merkencups naast zijn Supercar Challenge. Het publiek wil spektakel zien, dikke auto's. De jaren dat ik 'Italia a Zandvoort' organiseerde, had ik twee Ferrari Challenge-groepen aan de start. 30 auto's en meer per klasse, volle duinen met liefhebbers."

E06 GWR 1190k

Voor mij als journalist lijkt de historische autosport te groeien, stel ik. "Dat lijkt zo, er zijn nu drie NK's en een youngtimerklasse voor toerwagens en GT's." Hans is daar kort over. "Weer die belangen. Dat 82-90-kampioenschap is leuk, maar wordt het publiek warm van een groep oude BMW's en Mazda MX5'en? Trouwens, internationaal is er geen gelijke klasse. Het NK HTGT zou gesplitst moeten worden in een GT- en toerwagenkampioenschap. Nu kom ik met mijn GT40 de Abarthjes drie of vier keer voorbij in een dertigminutenrace. Bij die races werden lang maar twee GTP's toegelaten, terwijl er toch echt meer zijn in Nederland. Dus zet ik mijn GT40 in bij de Masters Gentlemen Drivers tijdens de Historische Grand Prix en verder vooral in het buitenland. Historisch racen is meer een sociale happening dan modern racen. In de historische racerij gaat het om de auto en het deelnemen, meer dan bij het racen met nieuwe auto's. Veel bekende rijders komen tijdens deze races in actie."

E06 GWR 1221

Tom Kristensen is van het niveau Lauda of Clark, zo stelt hij. "Kristensen is een techneut en een geweldige rijder die raceauto's gebruikt waar voor ze zijn, maar wel heel bij je afgeeft." Namen als Patrick Tambay, Danny Sullivan en Dario Franchiti komen voorbij, hij treft ze regelmatig. "Ik liep met Jean-Pierre Jarier en Patrick Tambay langs de auto's tijdens de Grand Prix Historique in Monaco, en ze waren verbaasd. Deze mensen zijn gek, zij rijden hier voor hun hobby, wij kregen er tenminste nog voor betaald."

Tour Auto Lissac 2007 266

Naast races kom ik je tegen bij diverse rally's. Hij lacht. "De Tour Auto heb ik in 2000 en 2001 gewonnen met de GT40 en in totaal zeven keer. Drie daarvan heb ik met de Lotus Elan gescoord. Met de Lotus 1600cc de dikke Cobra's en GT40's verslaan was geweldig."

100983F1

"Inmiddels heb ik met 101 auto's deelgenomen aan ruim 700 races. En ja, ik ben een bevoorrecht mens. Ik mag rijden en racen met voor velen onbereikbare auto's." Dan volgt er een lijstje met favoriete auto's. "De 250 LM, de SWB en de 250 GTO, de 312T, Lauda's auto. De Talbot Lago T26 waarmee ik twee keer op Laguna Seca mocht uitkomen. Niet te vergeten de McLaren F1 waarmee ik streed in het BPR GT. Dat is de meest geavanceerde auto uit het lijstje en uitermate geschikt voor langeafstandsraces." Het mooiste podium noemt Hans het podium van Le Mans in 1999 met de Viper. "Eigenlijk hadden we daar niet kunnen staan. De koppeling en versnellingsbak waren helemaal op in het laatste uur. Mijn mooiste gevecht was misschien wel op Zandvoort, ronde na ronde wisselden Alexander Van der Lof in een Lotus F2 en ik in mijn 250 LM van positie. Bij het ingaan van de laatste ronde spinde ik bij het ingaan van de Tarzanbocht op de natte baan. Gelukkig werd ik nog tweede omdat we samen het hele veld op een ronde hadden gezet."

E17 GWR 558

We komen uit op Goodwood, de in onze ogen mooiste raceweekends van het jaar. "Goodwood, de Revival maar ook de Members Meeting zijn geweldig, prachtige velden met prachtige auto's, maar ook alles eromheen klopt. Ik ken geen race-evenement waar zo veel vrouwen op af komen. Ja, een tijdmachine, dat klopt. De meeste bezoekers doen mee aan de tijdmachine door in kleding en auto's uit die tijd te komen. Er is voor ieder wat wils, het vervolmaken van het tijdmachinegevoel. De bezoeker komt voor de auto's, een ander voor de vliegtuigen. De meeste dames komen voor het op hun afgestemde programma met shopjes, mode en de vele kapsalons waar je wordt teruggebracht naar de jaren vijftig. Charles March, ofwel de 11e hertog van Richmond, Lennox, Gordon en Aubigny heeft het als bedenker en geestelijk vader van het geheel genaamd Goodwood slecht gehad dit jaar. Hij heeft een kleine 350 werknemers, investeringen voor de evenementen waren gedaan en alles moest dicht, en dat niet alleen op het circuit maar ook de paardenrenbaan. Hoge kosten en nul inkomsten. Het opzetten van het Fellowship heeft hem geholpen. Velen gingen dit aan en betaalden een fors bedrag om dit jaar door te komen. Uiteindelijk hebben we wel geracet op Goodwood dit jaar, tijdens de Speedweek. Veel mooie auto's, maar geen publiek."

E17 75MM 355

Een punt dat zorgen baart is de doorontwikkeling aan de historische auto's. In een gesprek met John Surtees verbaasde hij zich over het feit dat een Healey waarmee hij ooit reed nu in handen van een hobbyist zeven seconde sneller op Goodwood is dan hijzelf in zijn gloriedagen. "Alles is beter geworden, banden, remmen, auto's, maar ook afstellingen. Het probleem is dat de FIA daar niets aan doet. Daar houden ze zich bezig met achterruiten en verlichting op klassiekers, ze hebben geen oog voor het echte probleem. Het instappen in de historische racerij wordt te duur, een instap-Cortina doet al snel 50.000 euro. Daar schuilt een risico in voor de instroom van jonge rijders en nieuwe oude auto's."

E17 GWR 268

We praten nog wat over auto's, de prijsontwikkeling en de markt. "De auto waarvan ik spijt heb dat ik die niet kocht? Dat moet de McLaren F1 zijn waarmee ik deelnam aan de BPR GT. Deze werd mij na het stoppen van de raceserie aangeboden voor 800.000 euro. Weet je wat ze daar nu voor vragen? Ooit reed ik een deuk in een 250 GTO. Wat zonde, jammerde een fan. Ach weet je, auto's moet je gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn en niet om onder een kleedje of in je woonkamer te zetten."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet