Retro

Retro: Aanschuiven bij Carst Span

E18 Nascar Finals 52

Deze keer schuif ik aan bij Carst Span, Mini-man in hart en nieren. Van zijn uit de hand gelopen hobby heeft hij inmiddels een bedrijf gemaakt waar hij de echte Mini's onderhoudt, repareert, restaureert en race- en/of rallyklaar maakt.

Tekst en foto's: Erik van der Schaaff

"Hoe ik begon met racen?" weerkaatst hij de vraag. "Samen met mijn broer Timo ben ik begonnen met voetballen, toen zijn we geswitcht naar fietscross. Dat ging best wel goed, en toen er grotere crossfietsen kwamen, ging mijn vader ook fietsen met nog meer ouders. Op gegeven moment kocht mijn vader Klaas een 125cc-kart en Timo en ik een 100cc. Er werd veel geracet en de competitie werd scherper. Waar we eerst met andere rijders samenwerkten om sneller te worden, gingen tenten dicht en werden productie- en serienummers uit bijvoorbeeld tandwielen gevijld. De lol was er toen wel een beetje af."

karten Zuidlaren

"Mijn eerste Mini kocht ik op mijn 16e, Timo volgde met een Clubman, en Klaas, mijn vader, kocht er één om tot racer om te bouwen. Deze racer werd volgens het BMC-reglement gebouwd. Dat was veel gedoe. De man verantwoordelijk voor het reglement ontwikkelde en bouwde zelf ook racers en steeds als hij wat nieuws gevonden had, werd het reglement aangepast. We zijn toen maar trackdays gaan rijden, daar kwamen we Albert Westerhuis met zijn Trabant tegen." Hij lacht en na een korte stilte vervolgt hij. "Weet je, er was toen een bedrijf laptimers aan het ontwikkelen en Albert en Klaas mochten die testen. De transponder werd met klittenband op het dak van Alberts auto geplakt en rijden maar. Ergens miste Albert een bocht en rolde zijn auto over het dak. Je had het gezicht van die ontwikkelaar moeten zien toen hij aan het einde van de dag van Albert een handje troep kreeg met de opmerking dat het ding best nauwkeurig was maar niet erg stevig."

"De plannen voor het racen kregen steeds meer vorm. In eerste instantie wilde mijn vader de Clubman daarvoor inzetten maar toen we in Engeland een Cooper S voor hem vonden, hebben we die klaargemaakt voor hem. Timo nam de Clubman 1275 GT over en reed zijn eerste race bij de Technochallenge, later het NK GT's & Touring Cars onder leiding van Leonard Stolk en mijn broer Timo. Ik had toen een Yamaha R1-blok in mijn Mini gebouwd. Deze ging als de brandweer, maar ook ik wilde racen, dus deze auto is teruggebouwd naar de juiste specs. Ik had al snel door dat autoracen heel anders ging dan racen met een kart. Daar spinde je, zette het ding weer in de juiste richting, duwtje geven, erop springen en je ging weer verder. Probeer dat maar eens met een auto."

E18 Nascar Finals 39

"Er is veel kennis over Mini's te koop. Wij testen en produceren veel zelf of samen met andere liefhebbers. Zo heeft uitlijnspecialist Lammert van der Meulen ons geholpen met het onderstel. Daar zat al drie seconden winst in. Weet je dat er in Engeland door de toptuners motoren worden gebouwd met soortgelijk vermogen als onze motoren, maar dat de prijs van zo'n Engels blok ongeveer € 35.000 bedraagt, gekheid! We hebben een schot ontwikkeld voor in de versnellingsbak, die leveren we zelfs aan een Engelse tuner. Bij een Mini is de motorolie ook in gebruik om de versnellingsbak te smeren en te koelen. Dit geeft op sommige circuits een probleem en het door ons ontwikkelde schot voorkomt schade aan de draaiende delen."

Ik vraag hem naar een Marcos. Ergens over een paddock gonsde het verhaal dat hij deze aan het opbouwen zou zijn. "Klopt, we hebben een Mini Marcos in België gekocht om op te bouwen als racer. Maar zo ver zijn we nog lang niet. Er gaat nog veel werk in zitten, maar hij wordt zeker sneller dan een Mini. Die verscheidenheid is belangrijk voor een klasse als het NK GT&TC. Natuurlijk werd er in die tijd ook al heel veel met de Ford Escort geracet, dus dat die goed vertegenwoordigd is, is niet zo raar. Maar meer en andere auto's is altijd goed voor de klasse."

E18 Nascar Finals 60k

Carst ziet zichzelf meer als bouwer dan als racer, Timo is de racer, Klaas is de motorenbouwer en moeders is chef van alle andere zaken op het circuit. Ik moet ook zeggen dat ik telkens weer een warm gevoel krijg als ik het hele Span op de paddock tegenkom.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet