Diversen

Div: Terugblik op een uitzonderlijk jaar - René de Boer

201231 Jaaroverzicht Spa
Na zeven maanden eindelijk weer eens een race-evenement, DTM in Francorchamps

Zo was ik blij dat ik begin augustus naar Spa-Francorchamps mocht voor de verlate start van het DTM-seizoen. Op zaterdagochtend liep ik voor de eerste vrije training naar de binnenkant van Eau Rouge (mijn favoriete plekje bovenop de Raidillon was niet toegankelijk) om weer eens fysiek het gevoel van voorbijrazende raceauto's te ervaren. Heerlijk! DTM-auto's met tegen de 300 km/u (die grens zou later dat weekeinde in de race op zondag worden doorbroken) is een ongelooflijk spektakel, waarvan ik ten volle genoot. Daar en op dat moment werd me weer eens overduidelijk hoe zeer ik van deze sport houd. En moge dat nog lang zo blijven!

Het DTM-seizoen werd voortgezet met twee opeenvolgende weekeinden op de Lausitzring, waar ik normaliter altijd per vliegtuig heen reis, maar nu met de auto, van mijn woonplaats in het uiterste westen van Duitsland naar het uiterste oosten, tegen de Poolse grens. Geeft een mens in ieder geval de tijd om veel muziek en podcasts te horen, en ook nog een plek met autosporthistorie te bezoeken, namelijk Kyffhäuser, wat vroeger een locatie voor een heuvelklim was. Geen nieuw circuit, maar niettemin een leuke route om een keer gereden te hebben. Begin september was de DTM opnieuw in Assen, waar ik weer een rol voor de lokale promotor Lee van Dam mocht vervullen, al viel die ditmaal heel bescheiden uit, omdat het aantal toegelaten journalisten zeer beperkt was.

201231 Jaaroverzicht Frijs
In Assen behaalde Robin Frijns zijn eerste DTM-overwinning

Mooi was het wel om de lang verwachte eerste overwinning van Robin Frijns mee te maken. Nadat hij dit seizoen ook het trucje in de kwalificatie onder de knie gekregen had, leek zijn eerste racezege slechts een kwestie van tijd. Op de Lausitzring lukte het net niet, maar in eigen land, en dat zelfs voor enkele duizenden toeschouwers die er aanwezig mochten zijn, was natuurlijk des te mooier.

Als internationaal opererend journalist gaat mijn perspectief natuurlijk verder dan alleen Nederlandse rijders, maar het is wel leuk om iemand die je al langer vrij intensief volgt, succes te zien behalen. Wat dat betreft was het toch een goed jaar voor de Nederlanders, dat al begon met de recordwinst voor Jeroen Bleekemolen in de verkorte race in Dubai, gevolgd door de tweede opeenvolgende zege voor Renger van der Zande in de Rolex 24 At Daytona. Later in het jaar won Van der Zande ook nog Petit Le Mans. Nicky Catsburg deed het eveneens uitstekend met overwinningen in de 24 Uur van de Nürburgring, WTCR alsmede de races van de Intercontinental GT Challenge op Indianapolis en Kyalami, bekroond met de IGTC-titel. Het was ook mooi om te zien dat Tom Coronel weer op podiumniveau kon meestrijden, zowel in de TCR Europe als in de WTCR. En dan waren er natuurlijk de prachtige successen van Larry ten Voorde in de Porsche Supercup (zowel de virtuele als de echte) en de Porsche Carrera Cup Deutschland en goede resultaten voor de Nederlanders in het FIA WEC, het sterke debuutjaar van Rinus 'VeeKay' in de IndyCars en Max Verstappen, die wederom het maximale uit de hem geboden mogelijkheden haalde.

201231 Jaaroverzicht Habsburg
Misviering in mijn hotelkamer met DTM-coureur Ferdinand Habsburg en een achterneef van hem die een maand eerder tot priester gewijd was

Maar goed, we waren bij de DTM en Robin Frijns. Die herhaalde het succes gelijk maar op de Nürburgring, waar de DTM ook twee weekeinden achter elkaar afwerkte. Een mooie ervaring voor uw redacteur tijdens die beide weekeinden was een privé-kerkdienst, samen met DTM-coureur Ferdinand Habsburg. We zijn beide praktiserend katholiek en hebben al een paar jaar de traditie dat we tijdens raceweekeinden samen op zondag een Misviering bezoeken, als dat ergens in de buurt van een circuit mogelijk is en het tijdschema van het raceweekeinde dat toelaat. Bij de Nürburgring kon dat de afgelopen jaren altijd prima met een vroege Mis op zondagmorgen in het naburige Barweiler, maar die dienst was dit jaar uit het rooster geschrapt. Habsburg wist echter dat een achterneef van hem, die een maand eerder tot priester gewijd was, toevallig twee weken lang in de Eifel verbleef toen wij daar ook waren, en die verklaarde zich meteen bereid om voor en met ons een Mis te vieren, als wij een locatie hadden. Welnu, die was er in mijn hotelkamer, in de buurt van het circuit, zodat we beide op de twee race-zondagen aldus gesterkt naar het circuit konden.

Drie weken na de Nürburgring volgde het eerste van twee DTM-weekeinden in het Belgische Zolder, wat voor mij mijn 200e evenement in de 'nieuwe' DTM (sinds de heropleving in het jaar 2000) zou zijn geweest. Ik miste er slechts zes, en wel vanwege eigen voorkeuren en commerciële danwel journalistieke prioriteiten: twee keer de 24 Uur van Le Mans, twee keer de F3-Masters op Zandvoort en twee keer EK Formule 3, eenmaal in Pau en eenmaal op Monza. Voor de rest was ik er altijd bij. Maar dit keer niet: België was door de Duitse autoriteiten weer tot 'rood gebied' verklaard en de aanwijzing vanuit de DTM-organisatie was dat er zo min mogelijk mensen ter plekke moesten zijn. Ik volgde de races dus vanuit mijn thuiskantoor, wat weliswaar kan, maar toch niet ideaal is, zodat besloten werd dat ik het volgende weekeinde toch maar weer ter plekke zou zijn. Gelukkig maar, en zo kwam ik dus alsnog aan mijn 200e DTM-evenement, al reed ik wel drie dagen lang op en neer naar huis, want volgens de regels in de Duitse deelstaat waar ik woon, is het niet toegestaan langer dan 24 uur in bepaalde gebieden te blijven zonder daarna in quarantaine te moeten. Maar goed, ook bij de DTM werd er volop getest (je went aan wattenstaafjes in je neus!), en gelukkig het hele seizoen geen enkel positief geval gevonden, wat in dit geval dus zeer positief was!

201231 Jaaroverzicht Hockenheim dolmetsch
Simultaanvertaler tijdens de livestream van de presentatie rond de toekomst van de DTM op Hockenheim

De DTM werd afgesloten op Hockenheim, waar er een einde kwam aan het tijdperk van de Class 1-auto's. Vanaf volgend jaar gaat de serie verder met GT3's, wat na het vertrek van Audi en het daaruit resulterende vertrek van BMW de enige logische optie was, want de economische situatie is er nu niet naar dat fabrikanten dure nieuwe auto's gaan ontwikkelen voor slechts één kampioenschap. In Hockenheim werd er een interessant concept voor de toekomst van de DTM gepresenteerd, waarmee de evenementen voor iedereen wat te bieden hebben: van esports voor de jongere generatie via de DTM Trophy als instapklasse en de DTM zelf als topcategorie tot aan DTM Classic voor degenen die de historie een warm hart toedragen. Op iets langere termijn kan daar DTM Electric als vijfde element aan worden toegevoegd, waarvoor een 1200 pk sterk prototype werd getoond. De eerste ronden op het circuit waren ronduit indrukwekkend.

Mooi was het ook om René Rast voor de derde keer binnen vier seizoenen kampioen in de DTM te zien worden. Ik ken mijn naamgenoot al sinds het begin van zijn loopbaan in de Formule BMW, en toen dat niks werd de herstart in de Polo Cup. Ik maakte mee hoe moeilijk het voor hem was om zijn zelf gestelde doel, een zitje als fabrieksrijder in de DTM, te bereiken, mede vanwege interne politiek bij Audi. Uiteindelijk slaagde hij daar toch in, en de resultaten spreken voor zich: als je in vier seizoenen drie keer kampioen en een keer tweede wordt en gelijk opklimt tot de derde plaats op de eeuwige ranglijst qua aantal overwinningen, met alleen Bernd Schneider en Klaus Ludwig nog voor je, die echter aanmerkelijk langer in de serie reden, dan ben je echt een heel grote. Het afscheid van 'Class 1' op Hockenheim deed een beetje denken aan het einde van de 'oude' DTM/ITC in 1996, met dit verschil dat toen de tribunes vol zaten, terwijl het nu allemaal wel heel kil en leeg en daardoor een beetje macaber was. Niettemin kon er in ieder geval worden geracet, en dat was al heel wat.

201231 Jaaroverzicht Meilenkonto
Normaal gesproken ben ik een goede klant bij Lufthansa, maar dit jaar bleef mijn aantal daarmee gevlogen mijlen op nul.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet