Diversen

Div: Bespreking autosportboeken (deel 4)

Ferrari cover

Ed Heuvink: Ferrari 250 GTE ****

De selectie van vandaag sluiten we af met een boek over Ferrari, en meer specifiek de 250 GTE. Nee, anders dan bijvoorbeeld die andere 250 (GTO) geen Ferrari die bekendstaat om zijn racesuccessen, maar in zekere zin wel een Ferrari die een belangrijke rol speelde bij de activiteiten van Ferrari in de autosport, want het is niet in de laatste plaats dankzij het commerciële succes van de 250 GTE dat Enzo Ferrari over voldoende middelen beschikte om de omvangrijke activiteiten van zijn Scuderia in de Formule 1 en de sportwagenracerij in de jaren zestig te kunnen voortzetten. Daarnaast, maar dat is persoonlijk, is deze klassieke 'Gran Turismo' in de ogen van uw redacteur een van de mooiste Ferrari's ooit gebouwd, dus een boek daarover mag zeker in de kast!

Dat het boek er kwam, is te danken aan het initiatief van Yvo Alexander, die al een jaar of twintig de trotse eigenaar is van een prachtige lichtblauwe 250 GTE, chassisnummer 3961GT. Alexander, ook in Nederlandse autosportkringen niet onbekend als importeur van de E-Z-up-tenten die heel wat goede diensten bewijzen tijdens race- en rallyevenementen, kocht de auto in Californië. De Ferrari in blauw metallic herinnerde hem aan het Solido-schaalmodel in 1:43, waarmee hij als kind speelde, en zoals dat zovaak gaat, leidde dat jeugdsentiment tot aanschaf van de auto en een zorgvuldige restauratie. Na 20 jaar eigendom, inclusief de deelname aan vele evenementen, besloot Alexander zijn passie voor de auto te vertalen naar de uitgave van een boek, waarvoor hij de handen ineensloeg met Ed Heuvink, ook bekend als medewerker van deze website en de auteur van diverse autosportboeken.

Ferrari 2

Anders dan de monografieën die Heuvink schreef over de Ford GT nummer 101, de Alan Mann Racing-F3L-P68 en de Lang Cooper 97 gaat het hier niet over een specifiek chassis, maar vertelt het boek het volledige verhaal van de typereeks. Na het voorwoord van Luigi Chinetti jr. Het eerste hoofdstuk is gewijd aan de historie van Enzo Ferrari en zijn onderneming. Vervolgens wordt er ingegaan op de drieliter 'Colombo'-V12-motor, die in de vijfde generatie als 128E werd toegepast voor de 250 GTE.

Het derde hoofdstuk behandelt het ontwerp van Battista 'Pinin' Farina, waarbij tal van originele tekeningen en documenten zijn afgebeeld. Een geweldige foto toont een bordeauxrode 250 GTE op het podium tijdens het concours d'élégance van Rimini in 1960, tussen de kamerplanten in bloempotten. Hoofdstuk vier gaat over de introductie van de auto, voor het eerst getoond tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1960 en later dat jaar tijdens de Salon van Parijs en de London Motor Show in Earls Court. Naast diverse brochures en andere documenten is ook een prachtig artikel over de auto van Gregor Grant uit het Britse weekblad 'Autosport' afgedrukt. Ook de raceactiviteiten van Ferrari in het introductiejaar 1960 komen aan bod, inclusief de overwinning voor Stirling Moss met de 250 SWB van Rob Walker tijdens de TT op Goodwood en een testdag met de nieuwe 156 'sharknose' op het circuit van Modena. De Series II en III van 1961 tot eind 1964 zijn het onderwerp van hoofdstuk vijf, opnieuw voorzien van fraai fotomateriaal en goed gereproduceerde historische documenten.


Ferrari 3

Het volgende hoofdstuk heeft de 250 GTE door de jaren heen als onderwerp, van afbeeldingen op hoezen van 45-toerenplaten en filmscenes tot testverslagen in tijdschriften. Eigen bijdragen zijn er van de hand van Hans Hugenholtz over de 250 GTE van zijn vader, Hans Hugenholtz sr., van de Nederlandse Ferrari-kenner Jean-Louis Bezemer over diens eigen 250 GTE en van Dries Jetten, die samen met zijn zoon Piet ook historische rally's met de 250 GTE reed. Ook is er aandacht vor de 330 America, de versie van de 250 GTE die vanaf 1963 speciaal met de nieuwe vierliter V12-motor voor de Amerikaanse markt geleverd werd.

In hoofdstukken zeven en acht gaat het specifiek over de 250 GTE van Yvo Alexander, van de aankoop in Californië via de restauratie (inclusief certificering door Ferrari Classiche) tot aan de diverse ritten, concoursen en evenementen waaraan hij met de auto deelnam. Een overzicht van miniatuurmodellen, parafernalia, perspublicaties en een fotokatern met afbeeldingen van 250 GTE's over de hele wereld completeren het boek.

Ferrari 4

Het boek is informatief en vooral leuk door de vele historische afbeeldingen en gereproduceerde documenten van destijds en biedt een interessante blik op een model dat niet als eerste in het oog springt als het om Ferrari gaat, maar niettemin een belangrijke plaats inneemt in de rijke historie van het merk. Het geheel is keurig verzorgd in hardcover met stofomslag en leeslintje en verschenen in een genummerde oplage van 954 stuks.

Ed Heuvink: Ferrari 250 GTE, mmv Yvo Alexander, uitgave: 2Produce, ISBN 9-789-0903256-2-0, Engelstalig, 290 pagina's, 24 x 29 cm, hardcover met stofomslag.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet