Diversen

Div: Bespreking autosportboeken (deel 4)

Quattro cover


Dirk-Michael Conradt: Audi quattro *****


Zijn het in het Engelstalige boek van Jeremy Walton vooral de rally's en races die er met Audi quattro's gereden zijn, zo gaat het in het Duitstalige werk van Dirk-Michael Conradt, dat eveneens dit najaar verscheen, vooral om de quattro zelf. Het is een uitgave van Delius Klasing onder de vlag van 'Edition Audi Tradition'. Dat betekent dat er door de fabriek omvangrijke medewerking aan de publicatie verleend is, maar gelukkig is het geen PR-uitgave geworden. Zo krijgt Jörg Bensinger bijvoorbeeld de eer die hij verdient als geestelijk vader van de quattro-technologie, terwijl in tal van andere Audi-publicaties graag Ferdinand Piëch hiervoor op het schild gehesen wordt. Natuurlijk leverde die als technisch verantwoordelijke bij het merk een belangrijke bijdrage, maar het was toch echt Bensinger die het leeuwendeel van het ontwikkelingswerk voor zijn rekening nam.

Dirk-Michael Conradt was jarenlang als redacteur werkzaam bij het gezaghebbende Duitse tijdschrift 'Auto Motor und Sport' en schreef al in 1981 over de quattro. Daarna was hij hoofdredacteur van de bladen 'Sport Auto' en 'Motor Klassik', van dezelfde uitgever. Eerder verscheen van zijn hand al een goed gefundeerd boek over de Audi A2, de compacte auto met aluminium carrosserie die zijn tijd ver vooruit was. Bij het boek over de quattro nam Conradt het werk over van Jörg Reichle, eerder hoofd van de autorubriek van de Süddeutsche Zeitung, die medio 2018 na een slepende ziekte overleed en daardoor zijn geplande werk aan het boek niet kon afmaken. Wel had hij al veel documentatie verzameld, waarop Conradt voortbouwde.

Conradt quattro 2

En dat deed hij met verve. Het boek begint met zo'n 30 pagina's over de ontwikkeling van de vierwielaandrijving, waarbij ook het Nederlandse Spijker niet onvermeld blijft en ook de rol van vierwielaandrijving in de autosport belicht wordt. Het volgende hoofdstuk handelt over de ontwikkelingsopdracht van het Duitse leger, medio jaren zeventig, die resulteerde in de Volkswagen Iltis als beoogde opvolger voor de DKW Munga. De ervaringen met de Iltis werden gebruikt voor de ontwikkeling van de Audi quattro, waarvoor in 1977 een eerste prototype, nog met de carrosserie van een 80, gebouwd werd.

Uitgebreid wordt ingegaan op interne discussies in de ontwikkelingsfase van de quattro, tot en met de naamgeving aan toe. Met de komst van de quattro zette Audi ook een belangrijke stap op het terrein van de turbomotoren, waaraan ook uitvoerig aandacht wordt besteed, evenals aan het design van de auto onder leiding van Hartmut Warkuss. De première van de auto op de Salon van Genève in 1980 wordt uitvoerig belicht, evenals de eerste indrukken van de Duitse en internationale pers. Dan volgt een fors deel over de rally-activiteiten inclusief tal van foto's van tests en technische details. Vervolgens passeren chronologisch de diverse model- en rallyjaren de revue, inclusief de komst van de korte Sport quattro in 1983 en testritten met een prototype met middenmotor voor de geplande Groep S in de rallysport, die er echter na het einde van Groep B na de ongevallen in 1986 nooit kwam. Diverse updates en de komst van de 20-kleppenmotor komen uiteraard ook aan de orde in het verhaal, dat eindigt met een foto van de 11.452e en laatste geproduceerde quattro op 27 mei 1991.

Conradt quattro 3

Dan zijn er nog hoofdstukken over de door Pininfarina ontworpen Quartz-coupé op quattro-basis, met citaten over de quattro vanuit de pers in vier decennia en tenslotte zo'n 40 pagina's met feiten en cijfers, van beschikbare kleur- en bekledingsvarianten tot overzichten van de prijsontwikkeling, chassis- en motornummers en alle behaalde WK-rallyresultaten, inclusief chassisnummers en kentekens van de wedstrijdauto's. Een uitgebreid namen- en trefwoordenregister – bij Engelse boeken haast standaard, in Duitsland relatief zeldzaam – en een overzicht van alle geraadpleegde publicaties rondt het boek af.

Conradt quattro 5

Qua diepgang en details, met name rondom interne aangelegenheden binnen Audi en, in groter verband, het Volkswagen-concern, is dit het beste boek over de Audi quattro dat we kennen, als het om de auto en zijn historie gaat. Wie meer op zoek is naar de sportieve successen, doet er uiteraard beter aan om voor het hierboven besproken Engelstalige boek van Walton te kiezen, en de echte liefhebber gaat natuurlijk voor beide! Daartoe behoort ook uw redacteur, die 15 jaar lang de trotse bezitter was van een origineel Nederlandse quattro, een ex-directieauto van Pon, en daar met veel plezier mee reed. Die quattro is inmiddels in de enthousiaste en vertrouwde handen van een liefhebber in Oostenrijk, maar een warm gevoel voor deze eerste Audi met serieuze sportieve aspiraties en zijn onvolprezen vijfcilindermotor blijft. Vandaar dat we ook dit werk van Dirk-Michael Conradt van harte aanbevelen!

Dirk-Michael Conradt: Audi quattro, uitgave: Delius Klasing, ISBN 978-3-667-11946-9, Duitstalig, 400 pagina's, 28 x 30 cm, hardcover.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet