Diversen

VLN: Vaarwelzege voor de BMW Z4 GT3 in digitale DNLS-serie op de Nürburgring

Laurin Heinrich en Rainer Talver hebben zichzelf het mooiste Kerstgeschenk bezorgd. Tijdens de tweede wedstrijd van de digitale DNLS serie op de Nürburgring(gesponsord door Goodyear) behaalde het duo hun eerste seizoenszege voor het team van BS+Competiton. Tegelijkertijd betekende het de afscheidszege voor de BMW Z4 GT3. Bij de derde digitale wedstrijd op de Nordschleife wordt deze door de gloednieuwe BMW M4 GT3 vervangen. De combinatie Adam Christodoulou, Mats Thorge Kuthsfeldt en Jan Sentkowski ging op 23,78 seconden achterstand in de AMG HRT Team Heusinkveld Mercedes GT3 over de finish.

2020 Start
Start van de laatste NLS/VLN wedstrijd dit seizoen.


TekstWillem J. Staat
Foto's VLN/VCO

Vaarwelzege voor de BMW Z4 GT3 in digitale DNLS-serie op de Nürburgring
Passenderwijs ging de pole naar het Mahle Racing Team in de Mahle drieuurswedstrijd. Vooral in de beginfase leverde Sami Matti Trogen en Dominik Staub een pakkend duel met de latere winnaars waarbij de leiding meermaals wisselde. Na een technisch probleem bij de pitstop viel het duo naar de negende plek terug.

Laurin Heinrich: "De eerste ronden waren erg spannend. Gedurende het duel met Sami Matti Trogen. In het duel met Sami Matti moest ik werkelijk alles geven. Daarna heeft het startveld zich op grond van verschillende strategieën uit elkaar getrokken. Maar pas aan het einde ziet men waar je werkelijk staat. Heinrich is er trots op dat juist het team van BS+Competition de laatste overwinning voor de BMW Z4 G4 GT3 heeft binnengehaald. "Wij hebben met de auto prachtige overwinningen behaald en er goede herinneringen aan overgehouden. Ik ben overigens benieuwd hoe de BMW M4 GT4 het gaat doen. Ik verheug me op deze nieuwe uitdaging."

Het Mercedes AMG Team Heusinkveld glansde met een perfecte strategie en wist als enige Team de Z4 hegemonie te doorbreken. Sentkowski: "Zelf waren we ervan overtuigd dat onze strategie goed is opgegaan. Op bepaalde momenten wisten we zelfs niet echt waar we lagen. Daarom waren we des te gelukkiger met P2. Kuthsfeldt vulde aan: "De sleutel in het succes lag in het feit dat we tijdens de tweede stop er vanaf zagen om de banden te wisselen. Jan moest met goed ingereden banden het ding naar huis rijden wat goed gelukt is.


2020 BMW onderonsje
Digitaal afscheid van de BMW Z4 GT3. Tekenend dat de M6 GT3 bijna nauwelijks in de diverse SIM wedstrijden gebruikt werd.


Ook de AMG Mercedes coureurs zijn benieuwd naar de nieuwe BMW M4 GT3. Kutshfeldt: "Afwachten wat we in januari kunnen verwachten. Maar zelf hebben we ook nieuwe ideeën om de set-up uit te proberen. Ik ben ervan overtuigd dat de Mercedes AMG GT3 nog steeds over voldoende potentieel beschikt.

Voormalig DTM kampioen Bruno Spengler was tevreden over de derde plek. "Het was een superwedstrijd en veel moeilijker dan verwacht" aldus de Canadees. "Door de iRacing update was de Mercedes AMG GT3 sneller dan verwacht. Ik kon mij als derde kwalificeren. De pace van Laurin en Matti Trogen kon ik in het begin niet bijhouden. Zij kennen gewoonweg teveel trucjes op de Nordschleife" aldus Bruno.

Achter het Top 4 kwartet volgden nog eens drie andere BMW Z4 GT3's, H&R Team Urano, Williams Esports en de tweede BS+Competition Z4 GT3. De regerende Junior kampioen van de NLS, Marcel Marcewicz eindigde samen met Jay Mo Härtling in de Schnitzelalm Racing GT3.

2020 Start 2
Veel strijd in de diverse klassen.

Identieke winnaar in drie klasses
Na de SP9 Koningsklasse werd er in de andere klasses fel gestreden. Aan het einde vierden bekende gezichten de overwinning. In de Cup 2 klasse wonnen(Porsche 911 GT3 Cup) wonnen Martin Ascher en Marcus Jirak de wedstrijd. Marcus Jirak: " Hoewel het er misschien zo gemakkelijk uitziet, het was absoluut niet het geval want deze race was absoluut geen business as usual. Door de iRacing update van vorige week is er aan de Cup-Porsche veel veranderd. Teams die we eerst onder controle hadden zijn extreem sterk en andere concurrenten die eerste vooraan reden kunnen nu het tempo niet meer bijhouden. Daarom zijn we blij dat we toch gewonnen hebben." Ascher Racing versloeg H2 Performance SRT en MRS GT Racing@Deutsche Payment.

In de SP10 GT4 klasse was het bijzonder spannend. De RSO, CoRe Simracing en Scuderia Undici reden in de slotfase in formatievlucht bumper aan bumper over de Nordschleife. De wedstrijd werd in de kuil van "Tiergarten" beslist. Uiteindelijk ging de overwinning naar RSO-coureurs Nils Carstensen en Nils Lorenz. Na 21 ronden Nordschleife bedroeg de voorsprong op CoRe Simracing slechts een halve seconde.

In de SP3T klasse ging de zege opnieuw naar SimTeam RC. In het openingsseizoen van de DNLS vierden Felix Luding en Jürgen Frank de zesde achtereenvolgende overwinning. Zij profiteerden vooral van de pech van Team Heusinkveld. "Bij onze concurrenten werd in het heetst van de strijd de verbinding verbroken. Dit gun je werkelijk niemand. Zonder dit voorval was het in de allerlaatste ronde weer tot de bijna bekende showdown op de Döttinger Höhe gekomen." aldus Frank.


2020 BMW Z4 GT3  1
Definitief afscheid van de BMW Z4 GT3 in iRacing.

Achter Frozenspeed en Full Send Racing reed Christian H. Schmitz in de Low Grip Racing Audi RS3 LMS in een solorun naar de derde plek. "Mijn teamgenoot was helaas verhinderd zodat ik als solist moest optreden. Het was mijn tweede DNLS wedstrijd. En ik moet zeggen dat het niveau in vergelijking met andere series bijzonder hoog is. Ik was bijzonder verrast dat het zo goed gelukt is.

De rust keert nu ook in de virtuele "Groene Hel" terug Kerst is voor de organisatie, teams en rijders na een lang en spannend seizoen de perfecte aangelegenheid om de accu's op te laden. Het startschot voor de TÜV Rheinland 3 Uurswedstrijd valt op 16 januari. Dan gaat het weer om cms, de luiheid van de feestdagen is dan voorbij en is het weer tijd voor race-actie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet