ESports

Div: Sophia Floersch over iRacing. Carroll/Heinrich winnen virtueel Suzuka

Red Bull Esports racer Graham Carroll en "Real Life"-Professional Laurin Heinrich wonnen de kampioenschapswedstrijd op het circuit van Suzuka. Maximilian Benecke en Lorenzo Colombo gingen virtueel als eerste over de lijn maar liepen een tijdstraf op waardoor zij naar de negende plek werden teruggezet. In de Fun wedstrijd op Francorchamps ging de overwinning naar Patrick Holzmann. Voor deze wedstrijd koos men de Dallara iR-01 Indycar en voor de kampioenschapswedstrijd de traditionele F3 auto.

Floersch2 Sofia Floersch verklaart de verschillen tussen de Virtuele en Real World.


Tekst Willem J. Staat
Foto's VCO

Sophia Floersch over iRacing. Carroll/Heinrich winnen virtueel Suzuka
De derde wedstrijd van de VCO ProSIM series leverde een overwinning op voor de combinatie Graham Carroll/Laurin Heinrich. Dit betekende dat Heinrich in het klassement voor de "real life" racers nu aan de leiding staat en Carroll bij de "virtueel life" de leiding heeft overgenomen.

Voorafgaande aan deze wedstrijden was er een interview met Sophia Floersch die de verschillen tussen beide werelden trachtte uit te leggen.

Op uw Youtube kanaal hebben ruim een kwart miljoen mensen de video gezien waarbij je jezelf bij je nieuwe simulator introduceert. Had U deze hoge graad van interesse verwacht of maakt deze video de populariteit van Esports duidelijk

Sophia Floersch: "Ik had wel veel belangstelling verwacht. Gedurende lockdown in de lente was vrijwel iedereen thuis en keek naar de Esports wedstrijden. Zelfs de mensen die niet over hun eigen simulators beschikten keken naar de livestreams. Ook zie je in tegenstelling tot mij dat coureurs hun races via Twitch streamen. Dus omdat de vraag naar zo'n video zo groot was, hebben we besloten om specifieke details over mijn simulator te geven. Uit het grote aantal clicks bleek dat de mensen echt geïnteresseerd waren.

Veel mensen uit de real world gebruiken simulators om zich op de wedstrijden in "real life" voor te bereiden. Is het inderdaad waar dat Esports Racing meer dan een voorbereiding voor de Professionals in de "real world" in 2020 is
.
Sophia Floersch: "Beide dingen zijn totaal verschillend. Esports racing kan je echter niet helemaal voor wedstrijden in "real life" voorbereiden. Als ik aan Esports wedstrijden deelneem doe ik dat aan wedstrijden die ik in "real life" niet rij. Esports Racing helpt je om wedstrijdsituaties te herkennen en het echte gevoel van de eerste ronde te geven. Je leert er ook mee om een perfecte kwalificatieronde te rijden. Je kunt het gevoel van het circuit internaliseren. Buiten de Esports races worden natuurlijke krachtige simulators gebruikt om je hier op voor te bereiden. Zeker als de auto's op zowel het circuit als het platform beschikbaar zijn."

Is het voor de realsports racers moeilijk om van de virtuele Esports collega's te winnen. En is het belangrijk om plezier te hebben?

Sophia Floersch: "Erg belangrijk, de meeste races daar geniet ik van. Voor ons real world racers is het natuurlijk wel eens grappig. Als je sommige bochten nadert weet je dat je absoluut geen kans hebt maar je gaat er sowieso toch voor. En als het fout gaat, dan stap je gewoon uit de simulator. Ik denk dat dit één van de redenen is dat steeds meer "real life" coureurs bij Esports Racing betrokken raken. Het verschaft zoveel plezier. En Esports racers bevinden zich soms in hun eigen league. Het is gek om te zien hoeveel van ons bijna altijd in de simulator zitten en hoe ongelofelijk snel ze zijn. Soms moet je je afvragen hoe ze erin slagen om juist nog die ene extra seconden eruit te persen zeker omdat je al het geovel hebt dat je op de limiet rijdt. Dat laat zien hoeveel we nog kunnen verbeteren. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar."

Als de echte ervaring op 100% wordt gemeten. Waar denk je dat Esports Racing nu staat en wat zie je voor toekomstpotentieel?
Sophia Floersch: " Dit hangt van veel factoren af inclusief het platform waarop we rijden. Ik denk wel dat iRacing het beste platform is."


Floersch
De bolide waarmee Sophia Floersch gisteravond virtueel reed. Evenals Beitske Visser kende ze weinig succes.


Laten we iRacing als platforms maatstaf nemen.
Sophia Floersch: "De overeenkomsten op het gebied van racen zijn significant. Toch zijn deze twee werelden te vergelijken. Er zijn tal van factoren uit de echte wereld die niet gesimuleerd kunnen worden. Je hebt bijv. de evolutie van het circuit tussen de eerste en tweede trainingssessie in de F1, verschillende set-ups. En als die in Esports Racing voor elkaar is dan racet iedereen onder dezelfde condities In "real life" kunnen de verschillen enorm zijn terwijl in de virtuele wereld het inhalen wat gemakkelijker is. De fanfactor is echter groter."

Thuis beschik je over je eigen simulator. Hoeveel verschil is er tussen de simulatoren die geen directe feedback van de baan geven?
Sophia Floersch: "Mijn simulator is buitengewoon goed en we hebben er vele uren in geïnvesteerd om hem zo echt mogelijk te maken. Ter voorbereiding van een raceweekend en een nieuw circuit is mijn simulator fantastisch. Tijdens de lockdown in de lente realiseerde ik mij dat je niet per sé een simulator van het hoogste niveau nodig hebt om vooraan mee te kunnen racen. Veel Epsortsracers rijden met een eenvoudige stuurconsole. Hoe lichter de constructie hoe beter. Ook gebruik ik mijn VR bril bij het trainen voor de F3. In de simulator hebben we een aantal wijzigingen aangebracht en ik gebruik ook een stuur dat gemakkelijk te bedienen is en voor verschillende auto's is geconfigureerd."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet