Diversen

Diversen: Wereldpremiere bij BMW SIM live transfer van "Real"naar SIM Racing

BMW is de eerste fabrikant die in samenwerking met Fanatec een stuurwiel ontwikkeld heeft dat zowel in de echte race-auto als in de simulator gebruikt kan worden. Voorafgaande aan het iRacing platform een wereldpremiere in de eerste wedstrijd. Verder een concept studie van de Fusion SIM Lounge combineert de functionaliteit met modern home design.

2020 BMW M4 GT3
Ontwikkeling van de BMW M4 GT3 liep parallel met de iRacing karakteristieken

Tekst Willem J. Staat

Foto's BMW Motorsport

Wereldpremiere bij BMW SIM live. Transfer van "Real naar SIM Racing"
Tijdens het BMW SIM Live Event presenteerde BMW Motorsport maar liefst drie spectaculaire wereldpremieres waarbij de technologische overdracht van "real" naar SIM Racing een totaal nieuwe level bereikt. Vanaf 2022 moet de BMW M4 GT3 het vlaggeschip van BMW M Customer Racing gaan worden. En voorafgaande aan de werkelijke eerste outing maakte het prototype zijn debuut op het iRacing platform. Het stuurwiel in de BMW M4 GT3 is in samenwerking met de firma Fanatec ontwikkeld en is het eerste in zijn soort dat zowel in de race-auto als in de simulator toegepast kan worden. De derde globale innovatie is de concept studie van de het SIM Lounge "Fusion SL" meubel. In een paar eenvoudige stappen kan deze tafel naar een volledige racesimulator omgetoverd worden. Daarmee onderstreept men bij BMW haar ambities om niet alleen de kenmerken van het SIM racen te gebruiken maar ook d.m.v. innovaties de industrie actief te promoten zoals de hardware die van holistische betrokkenheid deel uitmaakt.

Rudolf Dittrich, hoofd van BMW Motorsport SIM Racing: "Met BMW Motorsport SIM Racing volgen we een 360 graden benadering. Dit betekent dat we op het groot plaatje gericht zijn. Tijdens onze betrokkenheid in het eerste jaar hebben wij ongelofelijk veel bereikt en hebben we tegelijkertijd een groot potentieel geïdentificerd en op basis daarvan hebben wij besloten om in 2021 sterk te focussen op hardware-ontwikkelingen waarmee we technische innovaties kunnen stimuleren en nieuwe productcategorieën en markten kunnen ontwikkelen. Met deze afstemming positioneren wij onszelf op een totaal unieke manier op het gebied van de concurrentie. Wij vinden het leuk om erg creatieve oplossingen te ontwikkelen en bij onze procespartners waarmee we de wereldprimeurs van morgen ontwikkelen snelle resultaten te zien."


2020 BMW Fanatic Stuurwiel
Het stuurwiel van de BMW M4 GT3 kan zowel op de simrig als de simulator gebruikt worden.


BMW stuurwiel de eerste in zijn soort voor simulator en raceauto
In samenwerking met hardware producent Fanatec heeft men bij BMW Motorsport een stuurwiel ontwikkeld dat zowel in de simulator als de raceauto gebruikt kan worden. Een technologie die men nog nooit eerder in de autosport gezien heeft. Voor gebruik in de raceauto heeft men geen modificaties nodig.

Het koolstofvezel stuurwiel is een autosportontwerp met verplichte knoppen, magnetische dubbelwerkende schakelpaddles die ook van koolstofvezel gemaakt zijn. Dat het hybridestuur perfect beide rollen vervult werd door fabrieksrijder Philipp Eng nadrukkelijk aangetoond op BMW SIM Live. Met een echter BMW M4 GT3 betrad hij het podium en kwam met het stuur vast in de hand, stak het in de simulator en reed direct een aantal virtuele rondes in de tegenhander van de auto. Uitgebreide tests stellen de ingenieurs van BMW Motorsport in staat om de duurzaamheid van het stuur in echte racesituaties constant te controleren. In de eerste helft van 2021 zal het bij Fanatec verkrijgbaar zijn.

Philipp Eng: "Toen ik de eerste maal over het idee hoorde om het BMW M4 GT3 stuurwiel zodanig te ontwerpen dat het compatibel met een simulator zou zijn was ik stomverbaasd. Maar vanaf het begin was ik enthousiast over het concept. Je kunt de hoed afnemen voor de pioniersrol die BMW Motorsport en Fanatec op zich genomen hebben en ook voor de moed om een dergelijk project te ontwikkelen. Zowel bij BMW Motorsport en Fanatec ken ik de mensen die bij de ontwikkeling betrokken waren en ik heb er nooit aan getwijfeld dat ze een fantastisch stuur zouden ontwerpen. Vergeleken met de BMW M6 GT3 heeft het nieuwe stuur een buitengewoon goede ergonomie. Het ligt erg comfortabel in de hand en je kunt zien dat er echte professionals aan het werk geweest zijn."


2020 BMW M4 GT i Racing

BMW M4 GT3 als prototype op iRacing
Evenals met de BMW M8 GTE en BMW M4 GT 3 heeft men bij BMW Motorsport de laatste maanden met populaire iRacing platform nauw samengewerkt om de M4 GT 3 zo waarheidsgetrouw mogelijk in het platform te integreren. Maar met dit bijzondere verschil dat de testauto tijdens de ontwikkeling zelfs op iRacing werd gebruikt. Daardoor konden de simracers samen met BMW Motorsport de ontwikkeling en zelfs de ontwikkeling vooruit helpen totdat de definitieve versie van de auto voor echte klanten later in iRacing 2021 beschikbaar is. Terwijl de auto gebouwd en ontwikkeld werd hebben de BMW Motorsport ingenieurs hun collega's van iRacing zelfs CAD gegevens gegeven die ze vervolgens konden gebruiken als basis voor het programmeren van de echte M4 GT3. In een aanvullend datapakket ontving iRacing alle informatie over de rijdynamiek van de BMW M4 GT3. De BMW Motorsport ingenieurs gebruiken dezelfde set gegevens om bijv. bij het gebruik van de BMW Motorsport simulator. In totaal werd er 70 GB aan data uitgewisseld met het gemeenschappelijke doel om de werkelijke rijdynamiek zoveel mogelijk na te bootsen.

2020 M4 GT3 Stuurwiel 2
Hup stuur van de simulator af  en vervolgens.....

2020 Philipp Eng stuurwiel 1
zo in de cockpit.


Toen Philipp Eng voor de eerste maal met de virtuele BMW M4 GT3 een ritje maakte was hij op de simulator van BMW SIM Live behoorlijk onder de indruk. Philipp Eng: "Ik vind het ontzettend gaaf dat de BMW M4 GT3 parallel aan de daadwerkelijke ontwikkeling op iRacing is geïntroduceerd. Ik ben tenslotte niet alleen een volbloed courer maar ook nog eens een volbloed simracer. Qua realisme doet iRacing fantastisch werk. Een aantal jaren geleden had ik nooit geloofd dat zoiets mogelijk zou zijn. iRacing heeft in samenwerking met BMW Motorsport een ongelofelijk hoge standaard bereikt. Ik ben er erg benieuwd naar hoe goed de digitale BMW M4 GT3 uiteindelijk zal zijn."


2020 Fusion Concept
Van meubel naar simulator.


BMW Motosport, BMW Designworks en Sedus combineren de functionaliteit van "Fusion SL" homedesign concept
SIM Racing mag zich in de wereld over een enorme populairiteit verheugen. Als zodanig groeit ook het aantal gebruikers dat thuis volledige platforms bouwt. Bij BMW Motorsport riep dit de vraag op hoe je dergelijke platforms in het dagelijkse leven kunt integreren. Samen met BMW Designworks en meubelfabrikant Sedus heeft men een oplossing bedacht. De conceptstudie heet "Fusion SL" een unieke combinatie van simrace-uitrusting en loungemeubilair. Het idee was om een meubelstuk te onwerpen dat ruimte bespaart en estethisch in een moderne woonomgeving geïntegreerd kan worden. Het kan slechts in een paar eenvoudige stappen tot een rig omgebouwd worden, maar het kan eveneens worden neergeklapt om als salontafel of bureau te dienen waardoor "boost" en gemak concepten ontstaan die niet alleen in de auto ervaren kunnen worden maar ook in de woonkamer.

Om dit project uit te voeren werd de engineering kwaliteit van BMW Motorsport en de designcompetentie van Michael Scully en zijn BMW Designworks Team met de productieprestaties van Sedus samengebracht. Dit is één van de full service providers voor kantoorinrichting en werkplekken."

Michael Scully:"Het "Fusion SL"-concept combineert het beste van twee werelden. Het is niet per sé bedoeld ter vervanging van de high end sim rigs die door professionals gebruikt worden. Ons doel was eerder om simracen en de benodigde hardware voor nieuwe doelgroepen aantrekkelijk te maken en om eerlijk te zijn ook voor hun medebewoners. Het is niet eenvoudig om de juiste balans tussen de nodige stabiliteit, draagbaarheid, vlak profiel, torsiestrijfheid en een visuele indruk te vinden die het meubelstuk uit de kelder en de huiskamer haalt. Zeker omdat veel van deze aspecten elkaar tegenspreken. Bij design draait alles om het overwinnen van deze uitdagingen"Ernst Holzapfel, hoofd marketing bij Sedus Stoll AG: "Het Fusion SL concept is het perfecte thuiskantoor voor de SIM racers. De WOOM stoel is zijn perfecte partner. Het ene moment kun je er comfortabel in ontspannen, het andere biedt het je alles wat je van een goede racestoel met zijn sportieve zitpositie en goede zijdelingse steun dankzij de meegeleverde vulling mag verwachten."

2020 BMW Fusion Concpet
Ineens geen meubel meer maar een simulator.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet