DTM

DTM: BMW zet succesteams Schnitzer en RBM aan de dijk

201204 BMW Le Mans
Schnitzer zorgde voor de Le Mans-overwinning van BMW in 1999

Normaliter is het eerste weekeinde van december het tijdstip waarop BMW zijn jaarlijkse feest ter afsluiting van het autosportseizoen viert. Bij die gelegenheid wordt ook altijd een vooruitblik gegeven op de geplande activiteiten voor het komende jaar. Nu is dat uiteraard allemaal anders. Morgen is er een simrace-activiteit van het merk, vandaag werd via een persbericht iets vermeld over volgend jaar, maar veel blijft er niet meer over bij wat ooit een van de sportiefste fabrikanten was. Na bijna een halve eeuw gemeenschappelijke successen neemt BMW afscheid van het Schnitzer-team, ook de Belgische renstal van Bart Mampaey zal niet meer voor de fabriek actief zijn.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, PR

Er zijn jaren geweest, decennia zelfs, waarin BMW toonaangevend was in de autosport. De jaren zeventig, met BMW-successen als motorenleverancier in de Formule 2 en prachtige prestaties met de 3.0 CSL en daarna de 320 in de Deutsche Rennsport-Meisterschaft, inclusief het vermaarde BMW Junior Team. De jaren tachtig, waarin de BMW-turbomotor goed was voor meer dan 1.000 pk in de Formule 1 en de eerste turbo-wereldtitel behaalde met Nelson Piquet en Brabham. Waarin de M3 van de eerste generatie de wereldwijde toerwagenracerij domineerde en uitgroeide tot een van de meest legendarische toerwagens in de historie van de autosport. De jaren negentig, met successen in de tweeliter-Super Touring- en Super Production-klassen, niet in de laatste plaats ook dankzij onze landgenoot Carly Pellinkof, de eerste overwinning met een dieselmotor in een 24-uursrace en de sportwagen-overwinningen in Sebring en Le Mans in 1999.

201204 BMW Schnitzer 635
Gerhard Berger reed al met een Schnitzer-BMW 635 CSi

Ook na de eeuwwisseling, met modellen als de M3 GTR in lange-afstandsraces en de 3-serie in het ETCC en WTCC, met de terugkeer in de Formule 1, met de Formule BMW als aantrekkelijke instapklasse in de eenzitters en successen in de 24 Uur op de Nürburgring. In het tweede decennium van het derde millennium de terugkeer als fabrikant in de DTM, na een afwezigheid van 25 jaar, met gelijk alle titels in het eerste seizoen 2012. Met nieuwe hoofdstukken die werden toegevoegd aan het vermaarde verhaal van de Art Cars. Maar er waren ook beslissingen die wenkbrauwen deden fronsen, zoals de deelname met de M8 – als basisauto al verre van ideaal – aan het FIA WEC, voor slechts één seizoen. Het op verzoek van BMW door onze landgenoot Ernest Knoors opgezette team MTEK, waar ook na relatief korte tijd alweer de stekker uit werd getrokken. De GT3-versies van de Z4 en de M6 die nooit echt een commercieel succes werden, terwijl andere merken wel GT3-modellen als de spreekwoordelijke warme broodjes verkochten.

201204 Schnitzer Spa
Schnitzer-succes met Nederlandse inbreng: winst bij de 24 Uur van Spa in 1995 met Peter Kox

En nu wordt er zonder al teveel plichtplegingen afscheid genomen van de teams Schnitzer en RBM. Schnitzer is nagenoeg synoniem met BMW, en dat al sinds de jaren zestig. 24-uurszeges in Francorchamps, Le Mans en op de Nürburgring, toerwagentitels in DTM, BTCC, STW, Asia-Pacific en vele andere series spreken wat dat betreft voor zich. Het laatste grote wapenfeit was het winnen van de FIA GT World Cup in Macau door Augusto Farfus in 2018, tevens het laatste optreden van Charly Lamm als teammanager. Samen met zijn tweelingbroer Dieter, helaas veel te vroeg gestorven, en halfbroer Herbert Schnitzer gaf Lamm lange tijd leiding aan het team en stond aan de basis van de vele successen. Dat hij als afscheidscadeau bij zijn niet geheel vrijwillige vertrek werd afgescheept met de motorkap van de winnende M6 was destijds al weinig chic. Twee maanden later was hij er niet meer: Lamm overleed eind januari 2019. De afgelopen twee seizoenen leidde Herbert Schnitzer jr. het team, met als voornaamste wapenfeit de derde plaats in de 24-uursrace op de Nürburgring van dit jaar, maar de glans van weleer was van het team af.

201204 BMW Mampaey Prialx
RBM-teambaas Bart Mampaey met zijn succescoureur Andy Priaulx

Met het RBM-team van Bart Mampaey verdwijnt er nog een renstal met een rijke BMW-traditie van het toneel. Vader Julien Mampaey behaalde onder de vlag van Juma Racing met BMW al vele fraaie successen, met name in de 24 Uur van Spa-Francorchamps, zoon Bart zette onder de naam RBM de succesvolle familietraditie voort. RBM won met BMW ondermeer de Europese kampioenstitel in de toerwagens en drie keer op rij de WK-titel. Ook in de DTM was RBM goed voor overwinningen. Nu is er binnen de BMW-structuur echter geen plaats meer voor het team uit Mechelen. "We reduceren vooralsnog de autosportactiviteiten, maar dat betekent niet dat het hoofdstuk autosport voor ons definitief ten einde is", zegt Bart Mampaey.

201204 BMW Priaulx
RBM won met Andy Priaulx Europese- en wereldtitels

Het enige team dat bij BMW nog aan boord blijft, is RMG van Stefan Reinhold, dat in 2014 en 2016 met Marco Wittmann twee keer de DTM-titel won. Dit team krijgt de opdracht voor ontwikkelingswerk aan de nieuwe M4 GT3, die komend jaar zijn opwachting maakt en vanaf 2022 gehomologeerd wordt.

201204 BMW Schnitzer 635 2
Schnitzer-successen met de 635 CSi, hier Dieter Quester/Manfred Winkelhock

201204 BMW Schnitzer 2012
Bij de terugkeer van BMW in de DTM werden mede dankzij Schnitzer alle titels binnengehaald
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet