Diversen

Div: Volkswagen staakt alle autosportactiviteiten

201201 VW Lammers Luyendyk
Jan Lammers en Arie Luyendyk startten meermaals als gastrijders in de Scirocco-R Cup

Het is weer net zo'n week als in oktober 2016, toen binnen twee dagen eerst Audi het vertrek uit de lange-afstandsracerij aankondigde en daarna Volkswagen bekendmaakte, uit het WK Rally te stappen. Was het gisteren Audi dat meldde, eind 2021 met de deelname aan de Formule E te stoppen en in plaats daarvan te gaan deelnemen aan de Dakar-rally (vanaf 2022) en via de LMDh-prototypeklasse in de sportwagenracerij terug te keren (vanaf 2023), vandaag maakt Volkswagen bekend dat het de autosportafdeling in Hannover compleet sluit en daarmee alle sportactiviteiten staakt.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Het is een bekend fenomeen in de autosport dat fabrikanten komen en gaan, net hoe het in hun straatje past als het gaat om marketingactiviteiten of technische ontwikkeling. Vandaag zijn het sportwagens, morgen zijn het toerwagens, overmorgen misschien rally of formulewagens. Maar helemaal stoppen met alle sportactiviteiten is wel een heel rigoureuze stap, die Volkswagen nu voltrekt. Er is bijna geen enkel merk dat helemaal niets aan autosport doet, al blijft het soms beperkt tot een klein groepje enthousiastelingen.

201201 VW 50y Fv 2013
Viering van 50 jaar Formule Vee, eind januari 2013 in Daytona

Volkswagen had met de sportafdeling in Hannover tientallen jaren lang een succesvolle dochteronderneming, die op prachtige resultaten kan bogen. De basis werd ruim een halve eeuw geleden gelegd met de Formule Vee, de klasse waarin ook vermaarde Nederlandse coureurs als Gijs van Lennep en Arie Luyendyk hun eerste schreden in de autosport zetten. Daarna volgden successen als motorleverancier in de Formule 3 en, met name in Duitsland, merkencups met modellen als de Scirocco, de Polo en de Golf GTI, waarmee ook in ons land volop geracet werd. Later volgden klassen als de Lupo Cup, de New Beetle Cup en de Polo Cup, waar bijvoorbeeld ook drievoudig DTM-kampioen René Rast voortkwam. In de formulewagens leverde Volkswagen vanaf de jaren negentig motoren in de Formule König (waarin Michael Schumacher zijn loopbaan begon en Nederlanders als Elran Nijenhuis en Wouter van Eeuwijk actief waren), de Formule Volkswagen (waarin Jaap van Lagen kampioen werd) en na een aantal jaren afwezigheid ook weer in de Formule 3 (waar Van Amersfoort Racing met Volkswagen actief was en Max Verstappen races won).

201201 VW F3 Verstappen
Max Verstappen behaalde met een Volkswagen-motor zijn Formule 3-successen

Ook in de rally- en rally-raid-sport was Volkswagen succesvol. De Golf was een sterk wapen in Groep A en met de Iltis was er dankzij graaf Freddy Kottulinsky in 1980 al de eerste overwinning in wat toen nog Parijs-Dakar heette, waar het merk jaren later succesvol was met de Touareg met dieselmotoren.

201201 VW Ogier
Sébastien Ogier (r.) werd mede dankzij de technische inzet van onze landgenoot Gerard-Jan de Jongh (midden) viermaal wereldkampioen rally met Volkswagen

De grootste successen waren echter de vier jaar in het WK Rally van 2013 tot en met 2016, waarin vier keer op rij de merkentitel en dankzij Sébastien Ogier ook het WK voor rijders gewonnen werd. In de meest recente jaren was Volkswagen ondermeer actief met de Golf in de TCR-toerwagenracerij en in de rallycross en met de Polo als klantenauto in de rallysport, grotendeels ontwikkeld door onze landgenoot Gerard-Jan de Jongh, die eerder als ingenieur een groot aandeel had in de WK-successen van Ogier. Nederlandse rijders als Hans Weijs (senior en junior) en Kevin Abbring kwamen ook veelvuldig met Volkswagens in de rallysport in actie. De laatste grote activiteit van Volkswagen Motorsport waren de elektrische recordritten met de ID.R door Romain Dumas, ondermeer op Goodwood, Pikes Peak en de Nordschleife.

201201 VW TCR Lagen Monza 2017
De Golf was succesvol in de TCR-klasse, hier met Jaap van Lagen op Monza in 2017

Bij Volkswagen Motorsport in Hannover, waar de Belg Sven Smeets de scepter zwaait, werken 169 mensen. Volgens Volkswagen krijgen die allemaal een functie bij het moederbedrijf in Wolfsburg. Leverantie van onderdelen aan klantenteams met de Golf TCR op het circuit en de Polo R5 in de rallysport wordt voortgezet.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet