Mazda MX-5 Cup

Mazda MX-5 Cup: Bira van Haver, wat goed is komt snel

bira 0716

Op uitnodiging van V-Max organisator Dick van Elk mocht de 15-jarige Bira van Haver vorige week kennis maken met de Mazda MX-5 cupracer op Circuit Zandvoort. Als extra toetje nam hij later in de middag plaats in de nieuwe BMW M2 Cup wagen, die volgend seizoen gaat uitkomen in een gloednieuw opgezette raceklasse.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Gerrie Hoekstra/PR


bira 0728



Voor de autosportinsiders is de naam Van Haver geen onbekende. Vader Cees van Haver reed tientallen jaren zowel in het Nederlandse historisch kampioenschap als in het EK met een Alfa. "Ik ben twee jaar geleden gestopt om meer tijd te kunnen spenderen in het begeleiden van mijn zoon Bira in de autosport", vertelt de garagehouder uit Nieuw-Vennep.

Op 7 augustus 1948 vond de eerste autorace plaats op ons thuiscircuit Zandvoort. De winnaar was een Thaise prins met een ingewikkelde naam, Birabongse Bhanutej Bhanubandh. Door zijn racemakkers werd hij kortweg Bira genoemd.

"Ik ben getrouwd met een Thaise vrouw en het leek ons leuk om onze zoon naar de Thaise autocoureur te noemen. Wij vonden het ook een heel leuke jongensnaam. Als actieve autosporter nam ik mijn zoon al vanaf jongs af aan mee naar de verschillende circuits. Hij heeft daardoor het snelheidsvirus opgelopen, waardoor hij op zijn achtste is begonnen met karting bij Chrono in de Rotax Max klasse. Dit jaar heeft hij de overstap gemaakt naar de auto's en heeft al veel Zandvoortse kilometers gemaakt in een BMW E30. We hebben wel de nodige pech gehad met deze auto. De motor plofte en moest herbouwd worden. Tijdens de "Voorjaars"races was het voor mijn zoon eindelijk zover, hij reed zijn eerste officiële races in de NK HARC 82-90. Bira maakte gelijk indruk met een tweede en twee derde plaats. Als aanstormend talent en jongste rijder in het NK HARC 82-90 werd hij uitgeroepen tot de eerste winnaar van de Geert Snellen Trofee", aldus de trotse vader.

bira 0715

Afgelopen zaterdag nam de tiener plaats in een Mazda MX-5 en hij mocht na een briefing gelijk alleen rijden om kennis te maken met deze wagen. "Een hele fijne wagen om in te rijden, heel speels en gemakkelijk te besturen en te controleren", vertelde de enthousiaste rijder na afloop van zijn eerste sessies, waarbij hij gelijk tot de snelste van de dag behoorde.

bira 0734

Maar de middag was nog niet voorbij. Bira mocht ook kennis maken met de nieuwe 450 PK sterke BMW M2. Onder begeleiding van Berry van Elk, de rijder die al twee weekeinden in de 360 PK versie had gereden, reed Bira zijn eerste rondjes. "Een ongelofelijke ervaring, ik had nog nooit in zo'n dikke auto gereden. Ook nog nooit met flippers geschakeld. Wat een techniek. Het maakt op mij een overweldigende indruk, met bijvoorbeeld zo'n fraai uitgebreid dashboard. Ik reed na 4 rondjes al tijden van 1.54 min. op een natte baan. Berry die naast mij zat vond het heel erg goed".

bira 0732


Vader Cees, was natuurlijk trots. "Maar dat zou iedere vader zijn geweest. We gaan nu kijken wat we gaan doen. Volgend seizoen gaan we zeker uitkomen in de NK HARC 82-90 om veel race ervaring op te doen, maar we zijn door een aantal partijen al benaderd om ook volgend jaar in de Mazda MX-5 cup uit te komen. Ondanks de ultieme test met de BMW M2 komt 2021 wellicht iets te vroeg en gaan we ons focussen op het seizoen daarna. Maar je weet het maar nooit. Ik wil graag de hele crew van V-Max bedanken voor deze leerzame dag en vooral Dick van Elk die ons deze kansen heeft gegeven. We laten het niet los."

bira 0541

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet