BMW M2 Cup

Spectaculaire nieuwe BMW M2 Cup gaat zeker door in 2021

voor

Na de teleurstelling van het voortijdig beëindigen van het raceseizoen komt er ook zeer positief nieuws van V-Max Racing Management uit Breda. De eind juli gepresenteerde nieuwe BMW M2 Cup, powered by Hankook, gaat volgend jaar zeker van start. Niet als onderdeel van de Supercar Challenge, maar als een volwaardige eigen cup. Twee grote Nederlandse BMW Motorsport dealers gaan dit fraaie nieuwe kampioenschap technisch ondersteunen. De nieuwe klasse krijgt, passend binnen het door Dick van Elk opgezette succesvolle raceformat, eigen races, een eigen identiteit en eigen publiciteit in media en op TV.

Tekst en foto's: PR

Op donderdag 19 november was een selecte groep genodigden aanwezig voor een corona-proef presentatie van de nieuwe BMW M2 Cup op het V-Max hoofdkantoor in Breda. De hele presentatie was ook online te volgen en daar werd flink gebruik van gemaakt.

presentatie

Grote interesse
"Na de aankondiging eind juli is het allemaal heel snel gegaan", begint organisator Dick van Elk de presentatie. "In juli was ik onmiddellijk onder de indruk van de door BMW Motorsport ontwikkelde M2 en ik heb toen informatie ontvangen over de auto en de mogelijkheden om er een competitie mee op te zetten binnen de Supercar Challenge. De interesse en het enthousiasme waren echter zo groot dat er al een flink aantal wagens is verkocht. Inmiddels zitten we al ruim boven het van te voren ingeschatte aantal van 15 en de verwachting is dat we boven de 20 uit zullen komen nog voor de start van het nieuwe seizoen."

motor

Eigen identiteit
"Na wat teams, potentiële rijders en BMW Dealers in Nederland te hebben benaderd, kwam al snel het idee om er voldoende animo is om er een zelfstandige cup van te maken. Met als voorbeeld de Mazda MX-5 Cup, maar dan met langere races en dus meer rijtijd. Deze BMW M2 verdient een eigen platform, een eigen identiteit, publiciteit in de media en natuurlijk uitgebreide aandacht op de TV."

Kostenefficiënt
"De BMW M2 is niet alleen qua techniek de ideale auto, maar ook zeer kostenefficiënt. Het is een zeer betrouwbare auto met grote onderhoudsintervallen voor de gehele aandrijflijn. De motor hoeft pas na 30.000 km gereviseerd te worden, dus je kunt zes jaar probleemloos rijden. De motor, de aandrijflijn en de wielophanging van de M2 zijn gebaseerd op de BMW GT4, die zijn sporen al ruimschoots verdiend heeft."

stuur Het indrukwekkende dashboard in de BMW M2.

Ideaal voor teams
"V-Max Racing Management organiseert zelf de evenementen en wij kunnen daardoor een mooi programma tegen zeer aanvaardbare kosten aanbieden. Voor de teams is dit complete pakket ook uitermate aantrekkelijk. Tijdens de evenementen kunnen nu auto's in vier verschillende raceklassen aangeboden worden aan (potentiële) coureurs. Van een Ford Fiesta of Mazda MX-5 voor de beginnende rijders uit de karting en sprintcup racers, tot aan de BMW M2, de toerwagens, de GT's en prototypes in de Supercar Challenge."

Blij met de dealers
"Voordat wij onze plannen bekend maakten hebben we BMW Motorsport uit Duitsland geïnformeerd en zij bevestigden dat zij in het kader van het BMW Customer Racing programma ondersteuning konden verlenen. Er zijn in Nederland twee officiële BMW Motorsport dealers aangesteld die gezamenlijk vrijwel alle taken van BMW Motorsport Duitsland overnemen. Zij worden het vaste aanspreekpunt voor de verkoop en levering van de raceauto's, de levering van onderdelen en het ondersteunen van teams, rijders en organisatie met expertise door eigen opgeleide BMW Motorsport engineers."

Claude-L-Ortye Claude L'Ortye van BMW De Maasche vertelde, mede namens Jan-Hein Alkemade van Renova, over hun uitgebreide rol in de BMW M2 Cup.

Uitstekende partners
"BMW Renova en BMW De Maasche hebben gezamenlijk besloten ons initiatief te ondersteunen. Jan-Hein Alkemade van Renova en Claude L'Ortye van De Maasche hebben beide grote affiniteit met de autosport en zijn uitstekende partners, waardoor alle betrokkenen verzekerd zijn van een professionele ondersteuning. Vanzelfsprekend staat het alle BMW dealers in Nederland, België en Luxemburg vrij teams en rijders te ondersteunen en een dealercompetitie behoort zeker tot de mogelijkheden", besluit Van Elk zijn verhaal.

voor-presentatie

Raceformat
Het programma van de eerste zes evenementen omvat twee vrije trainingen van elk 40 minuten, een kwalificatie van 20 minuten en twee races van elk 60 minuten, inclusief pitstop. Omdat alle wagens identiek zijn worden er bij de pitstop geen resultaatseconden toegepast. Per evenement mogen er acht Hankook banden gebruikt worden tijdens de kwalificatie en de races.
Het afsluitende zevende evenement is een tienuursrace. Het aantal banden daarvoor wordt later bepaald. Een equipe kan bestaan uit maximaal drie coureurs. Net als in de Ford Fiesta Sprint Cup en de Mazda MX-5 Cup wordt alle data vanuit de AIM datalogger beschikbaar gesteld aan alle andere deelnemers.

Kampioenschappen
De KNAF en de RACB ondersteunen het initiatief en zoals het er nu uitziet zal er een Nederlands en een Belgisch nationaal kampioenschap georganiseerd worden naar model van de Ford Fiesta Sprint Cup. Daarnaast is er voor beide kampioenschappen een Gold Cup voor rijders boven de 45 jaar en tevens een overall kampioenschap.

Upgrade beschikbaar
Inmiddels zijn de bestelde 450 upgrade kits beschikbaar, net als de grotere GT raceremmen van Alcon rondom, extra koeling, ECU upgrade naar minimaal 450 PK en de Carbon stoel volgens de nieuwste FIA keur.

presentatie-dick-2 Ook online werd er mee gekeken en werden er vele vragen gesteld en beantwoord.

Testdagen
Op zaterdag 21 november wordt er door de teams uit de verschillende klassen getest op Circuit Zandvoort. In december zal er nog een testdag georganiseerd worden op TT Circuit Assen en voor de Belgische deelnemers wordt nog bekeken wanneer er op Circuit Zolder getest kan worden. Geïnteresseerden kunnen een afspraak maken met Dick van Elk om zelf ook kennis te maken met de 450 PK versie van de BMW M2.
Via www.bmwm2cup.nl is meer informatie te vinden over de nieuwe BMW M2 Cup, inclusief de onderhoudsintervallen en prijzen van de voornaamste slijtagedelen.

Voorlopige kalender BMW M2 Cup 2021
9-11 april - Voorjaarsraces - Circuit Zandvoort
4-6 juni - Spa Euroraces - Spa-Francorchamps
9-11 juli - Zolder Superprix - Circuit Zolder
17-19 september - DTM - TT Circuit Assen
15-17 oktober - Spa Racing Festival - Spa-Francorchamps
29-31 oktober - Hankook races - TT Circuit Assen
13 november – Zolder Race Promotion Night - 10 uursrace - Circuit Zolder

Voor meer inlichtingen
V-Max Racing Management B.V.
Schapendreef 78, 4824 AM Breda
Dick van Elk
06-53798219
dickvanelk@bmwm2cup.nl
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet