Diversen

Div: Je eigen raceklasse beginnen? Johan Kraan verkoopt 15 kant-en-klare C1's

201118 C1 Cup
Johan Kraan verkoopt nagenoeg het volledige veld van de Jumbo Ladies' GT Race

Altijd al een eigen raceserie met Citroëns willen beginnen? Dit is uw kans! Johan Kraan Motorsport uit Wapenveld heeft een complete vloot van 13 raceklare C1's in de verkoop, plus één vergelijkbare Peugeot en één bijpassende Toyota. Een trailer voor het transport van negen auto's en stalen opbergrekken om de auto's drie hoog te kunnen stallen maken ook deel uit van het pakket.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Johan Kraan Motorsport

We kwamen de advertentie tegen op een in de branche bekende verkoopsite voor race- en rallyauto's en konden de verleiding niet weerstaan om even contact op te nemen met de aanbieder. "Het zijn de auto's die de afgelopen jaren tijdens de Jumbo Familie Racedagen op Circuit Zandvoort zijn ingezet voor een prominentenrace met dames onder de naam Jumbo Ladies' GT Race", vertelt Johan Kraan. Even zoeken op Google levert een lijstje met 17 deelneemsters uit 2019 op, waarvan alleen de naam van schaatsster Antoinette de Jong herkenning oproept – maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met totaal gebrek aan kennis op dit gebied bij uw redacteur die al jarenlang in Duitsland woont en de Nederlandse amusementswereld niet echt volgt.

Gelukkig hebben we iets meer verstand van autosport, en daarover kan Johan Kraan alles vertellen. "Het zijn auto's die volledig voldoen aan het reglement van de PTC Racing Cup van de ACNN, je kunt er direct mee racen. Ook kun je ermee deelnemen aan de Citybug Cup, de Belgische C1 Cup, en natuurlijk de 24-uursrace voor C1's op het circuit van Spa-Francorchamps." De C1's zijn voorzien van een eenliter driecilindermotor, goed voor 81 pk en staan op Nankang-banden. "Vorig jaar hebben we de hele 24-uursrace in Spa met één set banden gereden", zegt Kraan. "Je kunt er ongelooflijk goedkoop mee rijden: die hele 24 uur heeft ons, zonder inschrijfgeld, 5.500 Euro gekost. Dat kun je nog eens door vier delen, want we reden met z'n vieren, dus reken maar uit. Goedkoper rijd je nergens!"

201118 C1 paddock
Ook een behoorlijke blikvanger in de paddock

Wie voor 81 pk zijn neus optrekt, heeft ongelijk, zo benadrukt Kraan: "Er zijn twee emoties in de autosport: de ene is de snelheid, de andere is de competitie. Die snelheid, dat went gauw, neem dat maar van mij aan. Afgelopen weekeinde nog testte ik met een Lamborghini, dan haal je 280, maar na twee rondjes weet je al niet beter. Die competitie daarentegen, dat blijft altijd leuk, en hoe langzamer de auto is, hoe groter de competitie, want dan blijft het veld veel dichter bij elkaar, en komt het meer op elk detail aan."

Uitstekend om mee te leren racen
Volgens Kraan zijn de C1's uitstekend om mee te leren racen. "Je leert met deze auto's heel goed hoe je met onderstuur moet omgaan. Als je dan daarna bijvoorbeeld overstapt naar een klasse als de Mazda MX-5 Cup, dan kun je daar zonder enig probleem mee rijden, terwijl anderen in die klasse juist nog moeten leren hoe ze met dat onderstuur moeten omgaan. Er zijn meerdere voorbeelden van mensen die dat traject hebben doorlopen, en van daaruit zelfs doorgegaan zijn naar de Lamborghini's."

Een uitbreiding van de activiteiten van zijn team met Lamborghini's is voor Johan Kraan de reden om zijn vloot C1's nu te verkopen. "We hebben als team al twee Lamborghini's in de Super Trofeo rijden, wat we volgend jaar gaan uitbreiden naar vier, en daarnaast willen we deelnemen aan de GT World Challenge Europe, ook met Lamborghini. Vandaar dat we besloten hebben om de C1's te verkopen, maar we houden er nog twee: één voor mij en één voor mijn zoon", aldus Kraan.

De auto's zijn allemaal voorzien van identieke motoren, versnellingsbakken en opnieuw geprogrammeerde computers voor het motormanagement. Voorts zijn ze uitgerust met rolkooi, racestoel, racestuurwiel, een 'spaghetti'-uitlaatspruitstuk, roestvrijstalen uitlaat, een K&N-luchtfilter, competitiewielen, AST-schokdempers, brandblusser, verstevigingsstang tussen de veerpoten, achterspoiler, deur- en vloerpanelen. Ze worden schadevrij verkocht als complete partij, inclusief een trailer voor het transport van negen auto's en stalen opbergstellingen waarin de auto's drie hoog kunnen worden gestald. Ook een uitgebreid pakket onderdelen en competitiebanden maakt deel uit van de partij, waarvoor Kraan een prijs van 110.000 Euro vraagt. "Er hebben zich al verschillende geïnteresseerden uit meerdere landen gemeld", stelt hij. Wie wil toeslaan, moet derhalve snel schakelen. In de autosport per definitie geen slecht uitgangspunt. De volledige aanbieding is hier te vinden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet