Sportscars

Sportscars: Toyota-rijders Conway, López en Kobayashi met zege naar wereldtitel, klassezeges Ho Pin Tung en Larry ten Voorde in Bahrein (lang)

201114 WEC race winner
De nummer 7-Toyota met de nieuwe wereldkampioenen Conway, López en Kobayashi

Toyota-rijders Mike Conway, José María López en Kamui Kobayashi hebben de laatste FIA WEC-wedstrijd van het seizoen en de laatste race in het LMP1-tijdperk op hun naam geschreven. Met hun overwinning tijdens de 8 Uur van Bahrein won het trio met de nummer 7-Toyota TS050 Hybrid ook de wereldtitel. López behoort daarmee tot het zeer selecte gezelschap van rijders die in meerdere autosportdisciplines een officiële FIA-wereldtitel behaalden. De derde plaats algemeen en de overwinning in LMP2 was voor de Jackie Chan DC Racing-Oreca van Ho Pin Tung, Gabriel Aubry en Will Stevens. Racing Team Nederland sloot het seizoen ook af met een podiumplaats: Nyck de Vries, Giedo van der Garde en Frits van Eerd werden derde in LMP2. In GTE-Pro ging de racewinst naar het Porsche-duo Kévin Estre en Michael Christensen, maar de wereldtitel was voor Aston Martin-rijders Marco Sørensen en Nicki Thiim, die vijfde werden. In GTE-Am was er ook een Nederlandse klassezege dankzij Larry ten Voorde, die de Project 1-Porsche deelde met Egidio Perfetti en Jörg Bergmeister. Hier ging de wereldtitel naar François Perrodo, Nicklas Nielsen en Emmanuel Collard in de AF Corse-Ferrari.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De drie rijders in de nummer 7-Toyota hadden het voordeel van een snellere auto als gevolg van de handicapregeling, die de Le Mans-winnende nummer 8 van Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley ruim een halve seconde per ronde langzamer maakte. Van dat voordeel maakten Conway, Kobayashi en López optimaal gebruik. De pole-winnende Toyota reed een foutloze race en kwam tenslotte, met Kobayashi aan het stuur, met een voorsprong van ruim een minuut op de nummer 8 als winnaar over de eindstreep. Voor de drie rijders was het de vierde overwinning van het seizoen, waarmee ze de achterstand van zes punten in de WK-stand voorafgaand aan de race inliepen en daarop niet alleen de overwinning, maar ook de wereldtitel konden vieren. Weliswaar maakte dat, zoals López zei, niet helemaal de teleurstelling van het mislopen van de winst in Le Mans – waar een defecte turbo het team parten speelde – goed, maar het is niettemin een mooi succes ter afsluiting van het LMP1-tijdperk.

Bij afwezigheid van andere LMP1-auto's was het winnende LMP2-team automatisch zeker van een plek op het algemene podium, en die eer was voor de Jackie Chan DC Racing-Oreca van Ho Pin Tung, Will Stevens en Gabriel Aubry, die met hun eerste klassezege van het seizoen tevens een einde maakten aan de succesreeks van United Autosports, dat de afgelopen vier races de LMP2-klassezege behaalde en al voortijdig als wereldkampioen vaststond. De strijd om de zege ging tussen de Jackie Chan-Oreca en de JOTA-auto, waarbij opgemerkt dient te worden dat het Britse JOTA-team ook de Jackie Chan-auto runt. In de slotfase streden Aubry en Félix da Costa om de eerste plaats in de klasse, waarbij Aubry met een gewaagde actie de leiding wist te veroveren en vervolgens met een voorsprong van minder dan twee seconden op de Portugees over de eindstreep kwam. Félix da Costa werd samen met zijn teamgenoten Anthony Davidson en Roberto Gonzalez als tweede geklasseerd.

201114 WEC RTN Weer een podium voor Racing Team Nederland met vlnr Giedo van der Garde, Frits van Eerd en Nyck de Vries

Racing Team Nederland eindigde voor de vierde keer dit seizoen op het podium: Frits van Eerd, Giedoo van der Garde en Nyck de Vries eindigden op de derde plaats. "Heel tevreden", verklaarde teammanager Mark Koense. "Het was een fel bevochten derde plaats, een sterke race: geen fouten gemaakt, een goede pace. Helaas hebben we wel in de laatste zes minuten nog de derde plaats in het WK verloren, omdat Jackie Chan JOTA nog voorbijging, maar als geheel zijn we blij met dit seizoen en superblij met dit resultaat. Op naar volgend jaar!"

In GTE-Pro behaalde Porsche de eerste en tweede plaats, met de overwinning voor uittredend kampioenen Kévin Estre en Michael Christensen in de nummer 92-Porsche, gevolgd door hun merkgenoten Gianmaria Bruni en Richard Lietz in de nummer 91. Aanvankelijk leken de Aston Martins ook te kunnen meestrijden voor de klassezege, maar bij beide auto's moesten de remmen worden vervangen, waardoor ze niet meer voor de winst in aanmerking kwamen. De derde plaats in de klasse was voor Davide Rigon en Miguel Molina in de nummer 71-AF Corse-Ferrari. De beide Deense Aston Martin-rijders Marco Sørensen en Nicki Thiim hadden genoeg aan de vijfde plaats in de klasse, achter merkgenoten Maxime Martin en Richard Werstbrook, om de wereldtitel voor zich op te eisen.

201114 WEC LtV Overwinning voor Project 1 met Larry ten Voorde in GTE-Am

Larry ten Voorde kan weer een mooi succes aan zijn toch al indrukwekkende erelijst van dit jaar toevoegen, want nadat hij vorig jaar samen met Ben Keating en Jeroen Bleekemolen met de nummer 57-Project 1-Porsche in Bahrein al de GTE-Am-klasse won, schreef hij ditmaal samen met Egidio Perfetti en Jörg Bergmeister in de nummer 56-Project 1-Porsche de klasse op zijn naam. De AF Corse-Ferrari van Nicklas Nielsen, François Perrodo en Emmanual Collard kwam als tweede over de eindstreep, waarmee het trio de wereldtitel in de klasse binnenhaalde. De TF Sport-Aston Martin, dit seizoen al drie keer klassewinnaar, verloor net als de fabrieks-Astons tijd vanwege het wisselen van de remmen en kwam niet verder dan de achtste plaats, waardoor het team naast de titel greep.

201114 WEC Bleekemolen
Jeroen Bleekemolen en teamgenoten hadden geen geluk met de strategie

De andere Project 1-Porsche met Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Dylan Pereira werd zesde in de klasse. "Een beetje pech gehad in de race", verklaarde Bleekemolen. "Jammer, want de snelheid was heel goed. We hadden een strategie om te kunnen winnen, maar er kwam precies op het verkeerde moment een safety-car. Het hele veld was net naar binnen geweest en wij nog niet, dus wij moesten wachten tot de pitstraat open ging. Daarmee verloren we bijna een rondje: een minuut en 30 seconden, en dat was precies de tijd die we aan de finish op de klassewinnaar tekort kwamen. Echt balen. Wel mooi dat de andere auto van het team gewonnen heeft, Larry heeft het weer super gedaan! De snelheid van beide auto's was ongeveer gelijk, dus er had zeker meer voor ons in gezeten, maar het is voor mij zo'n jaar waarin alles net even verkeerd loopt, dus dan pakken we deze er ook nog maar even bij... Nou ja, op naar volgend jaar, dan gaan we hopelijk weer voor de bekers!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet