Retro

Retro: HARC nieuws november - Geen HARC Historic 250 of Vrij Rijden op 22 november

250

Uiteindelijk hebben we als HARC moeten besluiten om de derde editie van de Zandvoort 250 (die gepland stond op 22 november a.s.) uit te stellen naar maart 2021, hoogstwaarschijnlijk naar zondag 7 maart. De geplande Vrij Rijden dag kan helaas ook geen doorgang vinden.

De huidige maatregelen en ontwikkelingen rondom COVID-19 maken het ons onmogelijk om de Zandvoort 250 dit jaar nog te organiseren. Natuurlijk gaan we er in 2021 een prachtige editie van maken, als seizoensopener voor het historisch racen op Zandvoort. We hopen dat u ernaar uitkijkt, net zoals wij er enorm naar uitkijken om de rijders weer een onvergetelijke ervaring te bezorgen. Ook de Vrij Rijden liefhebbers zullen op die dag weer aan hun trekken kunnen komen.
U bent er bij de derde editie van de HARC Historic 250 in maart 2021 toch gewoon ook weer bij?

Voor vragen neemt u contact op met de HARC: secretariaat@harc.nl

Donovan Wolfrat
Historische Auto Ren Club

  HTP-info-avond

Nuttige HTP info avond

De HARC helpt je op weg met de aanvraag van een Historisch Technisch Paspoort voor je klassieke racewagen.
De onlangs gehouden HTP info avond bij BMW Driving Experience in Zandvoort was weer nuttig en heeft rijders op weg geholpen om een start te maken met de aanvraag van het Historisch Technisch Paspoort. Bij afwezigheid van Peter Popeijus, die normaliter deze avond invult, heeft Haico van der Heijden de honneurs waargenomen. Informatie over homologaties, de wijze van invullen, de volgorde, de regels m.b.t. de fotografie en de te volgen route vond gretig aftrek. Ook de vragen van de deelnemers en de uitwisseling van ervaringen, informatie en tips onder elkaar waren leerzaam. Deze derde info avond krijgt zeker een vervolg, de HARC heeft ook voor komend jaar enkele bijeenkomsten op het programma staan.

  Bira Bira wint Geert Snellen Trofee

Bira terug op Zandvoort? Dat verdient een toelichting

Op 7 augustus 1948 vond de eerste autorace plaats op ons thuiscircuit. De winnaar was een Thaise prins met een ingewikkelde naam, Birabongse Bhanutej Bhanubandh. Door zijn racemakkers werd hij kortweg Bira genoemd.

  1948-Bira-in-de-Tarzan-BETER

Als je geboren wordt in een autosportfamilie, dan kan het zomaar zijn dat je vernoemd wordt naar zo'n held. Dat overkwam Bira van Haver, die het racen met de paplepel heeft meegekregen. Van de karts heeft hij dit jaar de overstap gemaakt naar de auto's en hij heeft de afgelopen maanden al veel Zandvoortse kilometers gemaakt in een BMW E30. Tijdens de "Voorjaars"races was het eindelijk zover, Bira reed zijn eerste officiële races in het Toyo Tires NK HARC 82-90. Hij maakte meteen indruk met een tweede en twee derde plaatsen. Met zo'n naam moet dat ook wel natuurlijk.

Zonder historie is er geen toekomst en zonder jeugdige aanwas kan de historische racerij niet voorbestaan. Op 10 juli jongstleden overleed Geert Snellen, een bijzondere man, met een hart voor het restaureren van klassieke auto's.
  Bira-2

Geert was een enthousiast deelnemer aan het NK HARC 82-90 met zijn BMW 325i. Om hem blijvend te gedenken heeft zijn weduwe Annelies de "Geert Snellen Trofee" in het leven geroepen. Een mooi gebaar dat wij zeer waarderen. En omdat het belangrijk is dat het stokje wordt overgedragen aan de jeugd, is Bira van Haver als aanstormend talent en jongste rijder in het NK HARC 82-90 uitgeroepen tot de eerste winnaar van de Geert Snellen Trofee. Proficiat Bira en we zien uit naar meer podiumplaatsen!


banden

Bandentest NK HARC 82-90

In de komende jaren willen we het rijden op een standaard band behouden als belangrijke speerpunt om het NK HARC 82-90 verder te laten groeien als betaalbare en laagdrempelige raceklasse. Wij zijn daarom op zoek gegaan naar een bandenleverancier die ons meerjarige stabiliteit kan bieden, op basis van een goede, betaalbare en slijtvaste raceband en natuurlijk goede support. We hebben een drietal leveranciers benaderd, te weten Toyo, Hankook en Nankang. Onlangs hebben we diverse banden kunnen testen op zowel de BMW E30 als de Mazda MX-5. Daar is een voorkeurs kandidaat uitgerold die naar onze mening een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding biedt. Op dit moment zijn we bezig met de laatste details van een meerjarige overeenkomst met deze leverancier. Binnenkort worden de rijders en andere betrokkenen hierover geïnformeerd.

  MC

Een kijkje in het Medisch Centrum

Het medisch centrum heeft een nieuwe locatie gekregen net naast het TC gebouw. Tijdens de HGP mochten de TC'ers alvast een kijkje nemen bij de nieuwe buren. In het medisch centrum bevinden zich twee grote ruimtes met elk drie bedden en de modernste apparatuur om een onfortuinlijke rijder direct te kunnen behandelen. Voor brandwonden is er een aparte behandelkamer met een douche zodat de rijder gelijk afgekoeld kan worden.


MC-2

Verder zijn er uitgebreide voorzieningen voor zuurstof en kunnen veel handelingen meteen uitgevoerd worden. Het medische team bestaat net als wij uit echte motorsportliefhebbers en ze zijn goed getraind. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen veiligheid op orde, maar mocht het toch net iets anders gaan dan gepland dan staat het medische team voor je klaar!


DillonVriend van de HARC: Dutch Race Driver Academy
Hij is één van de bekendste gezichten in de Zandvoortse paddock en niet te vergeten één van de snelste mannen op het circuit: Dillon Koster. Logisch dus dat je bij hem moet zijn als je je racelicentie wilt halen.

"Via onze cursus kun je je racelicentie behalen, zelfs in 24 uur, verdeeld over twee dagen. Dat bespaart mensen met een drukke agenda veel tijd, terwijl we toch een hoge kwaliteit garanderen, dankzij een efficiënt programma met een intensieve begeleiding van één professionele instructeur per twee deelnemers. We hanteren een vernieuwende, vooruitstrevende aanpak, nu bijvoorbeeld met een virtuele theoriecursus en in de nabije toekomst wellicht door een combinatie met simracen."

"Hoe ouder je wordt, hoe meer je historische auto's en hun beleving waardeert; razend knap wat mensen vroeger bouwden. Ondertussen loopt de HARC juist flink vooruit, dankzij een actief bestuur dat voor een nieuwe spirit zorgt. Je ziet dat onder meer terug in de goede communicatie met leden en relaties. Vrienden van de HARC kunnen trouwens tegen gereduceerd tarief hun racelicentie behalen."

Meer info: www.dutchracedriver.nl


brouwersVriend van de HARC: Brouwers Accountants & Adviseurs
Han Brouwers uit Zwolle is een bekend gezicht in de klassiekerwereld. Als race- en rallyliefhebber mogen wij hem al vele jaren rekenen tot de Vrienden van de HARC.
"Met kantoren in Zwolle, Apeldoorn, Deventer, Genemuiden en Amsterdam verlenen wij een breed dienstenpakket aan het bedrijfsleven in de volledige scoop. We geven onder AFM-toezicht accountantsverklaringen af aan controleplichtige ondernemingen, we stellen jaarrekeningen voor het MKB op en we hebben deskundige afdelingen die bedrijven begeleiden in (loon)administratie, arbeidsrecht, fiscale, juridische en HRM-zaken, corporate finance begeleiding en financieringen."
"Regelmatig gebruik ik auto's uit mijn collectie vooroorlogse en naoorlogse klassiekers om rally's en races mee te rijden; vaak grote internationale evenementen. In het verleden reed ik bij de HARC en uit die tijd stamt mijn enthousiasme voor deze club, die ik vanuit eigen organisatie-ervaringen weleens ondersteund heb met adviezen. Wie weet ga ik me op termijn weer inschrijven voor wat wedstrijden."

Meer informatie: www.brouwers.nl

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet