Columns

Column: DTM/ADAC GT Masters Wat nu?

De ADAC GT Masters werd in 2007 door de ADAC opgestart nadat de GT3 klasse wereldwijd begon te floreren. Overigens sloeg de ADAC in de beginperiode ook haar eigen weg in door zich niet altijd aan het SRO reglement te confirmeren. Sinds de laatste jaren is dit overigens wel het geval. In de schaduw van de DTM ontwikkelde de ADAC GT Masters zich als één van de toonaangevende GT3 kampioenschappen wereldwijd. Maar het kampioenschap stond altijd in de schaduw van de DTM. Sinds dat Gerhard Berger voor 2021 een GT3 Pro uitschreef zullen de fronten op korte termijn zeker verharden.


2020 GT Masters Wat voor toekomst voor de GT sport in Duitsland?

Tekst en Foto's Willem J. Staat

DTM/ADAC GT Masters. Wat nu?
Oorspronkelijk had a.s. zaterdag de 201e wedstrijd van de ADAC GT Masters op CM.com Circuit Zandvoort moeten plaatsvinden. De Coronapandemie verhinderde dit en zorgde ervoor dat de ADAC GT Masters a.s. weekend niet op Zandvoort maar voor een tweede maal op de Lausitzring dit seizoen te gast is. Politiek gezien stond de ADAC GT Masters gedurende lange tijd in de schaduw van de DTM.

De teloorgang van de DTM in de laatste jaren zorgde ervoor dat de baby van ADAC Sportpresident Herrmann Tomczyk eindelijk volwassen werd. Politiek gezien staan de ADAC(GT Masters) en de DTM lijnrecht tegenover elkaar. Fabriekssport tegenover een mix van een ProAm kampioenschap waarin tot leedwezen van sommigen steeds meer professionals onderdak vonden en de level van de teams inmiddels aanmerkelijk is gestegen. Ondanks de COVID-19 Pandemie een gemiddeld startveld van 32 auto's dit seizoen.

2020 Berger Kondo
De Class 1 droom spatte voorlopig volledig uiteen. De handtekeningen bleken toch wat minder waard te zijn?

Dat de ADAC GT Masters volgend jaar concurrentie vanuit de DTM met een z.g. GT3 Pro krijgt zal de verhouding tussen beide partijen absoluut niet versterken. Voor Gerhard Berger een noodsprong om zijn ITR circus draaiende te houden want daar hangt ook nogal wat werkgelegenheid binnen de industrie vanaf. Door de COVID-19 pandemie spatte de Class 1-droom van Gerhard Berger en de ITR volledig uiteen. Persoonlijk had ik als fan gehoopt dat dit realiteit zou worden want die Japanse Super GT's zijn enorm spectaculair. We gaan ze in Europa nooit meer zien helaas. Gedurende de Corona-uitbraak verklaarde één van de fabrikanten toch niet echt geïnteresseerd te zijn maar inmiddels verklaarde Gerhard Berger in Zolder dat de deur toch weer op een kier staat. Of het allemaal uit kostenoverwegingen haalbaar is zal de toekomst moeten uitwijzen. Door de COVID-19 pandemie hebben de meeste fabrikanten wel andere problemen. Autosport heeft even geen prioriteit.

2019 VLN 1
GT3 duels in de VLN zijn enorm spektakel. Ondanks Corona tussen de 20 en 30 deelnemers dit jaar.

GT3 in Duitsland
Naast de ADAC GT Masters rijden er tegenwoordig ook nog voldoende GT3's in de VLN NLS, DMV/GTC en STT rond. De vraag rijst natuurlijk of nog een GT3 kampioenschap nog iets aan de markt toevoegt?

2020 STT
De STT en DMV/GTC worden steeds meer een uitweg voor de minder getalenteerde rijders om GT3 ervaring op te doen. Zo kon Oscar Tunjo zich bijv. beter ontwikkelen.

Audi en BMW hebben inmiddels hun steun aan het concept van Berger toegezegd terwijl ook Mercedes via de achterdeur lijkt toe te kijken. Of dit een dolksteek richting ADAC GT Masters is moet worden afgewacht. De parameters van beide kampioenschappen zijn natuurlijk totaal anders. Bij de "nieuwe'' DTM GT3 Pro" zijn er in tegenstelling tot de ADAC GT Masters geen rijderswissels.

2019 VLN 2
mcchip-dkr het team van Danny Kubisak(Dieter Schmidtmann) sprak zich openlijk voor het DTM GT3 Pro reglement uit.

De meningen van de teams zijn echter nogal verdeeld. Men geeft zich niet echt bloot. Maar zowel de teams van Walkenhorst, ROWE en Schnitzer hebben inmiddels signalen afgegeven wel oren naar het DTM reglement te hebben. Evenals het team mcchip-dkr team van Danny Kubasik dat de laatste jaren met Renault en Lamborghini in de VLN/NLS actief was. GRT Lamborghini kondigde na twee ADAC GT Masters straffen al op voorhand het vertrek naar elders aan. Waarschijnlijk realiseerde Gottfried Grasser zich dat die straffen niet door de ADAC werden opgelegd maar door de DMSB. Amper een week na zijn uitlatingen kondigde Grasser voor 2021 zijn terugkeer naar de ADAC GT Masters met maar liefst vier inschrijvingen aan. Wel houdt hij de deur open voor een eventuele deelname aan het vernieuwde DTM........

2020 Lausitz
In 2016 en 2017 reed de ADAC GT Masters  gebroederlijk samen met de DTM op de Lausitzring.

De vraag rijst natuurlijk of een competitieve DTM naast een competitieve ADAC GT Masters wel levensvatbaarheid heeft? Dit is een vraag die we op dit moment natuurlijk moeilijk kunnen beantwoorden. In een "worst case" scenario kan er een herhaling van een IRL/Champcar-oorlog ontstaan zoals die in de VS in de negentiger jaren ontstond. Uiteindelijk gingen die partijen in elkaar op.....
Herhaalt de geschiedenis zich?

2020 DRM 1
Herhaalt de geschiedenis zich? Heeft Gerhard Berger dit in zijn achterhoofd? De Groep 5 tijden uit eind zeventiger jaren.

Visie kan men Gerhard Berger zeker niet ontzeggen. Hij heeft zich over de toekomst ook wel eens richting hybride/elektrisch uitgelaten en weet dat daar ook geen ontkomen meer aan is. Anderzijds ligt het verleden van de zeventiger jaren al heel ver achter ons. Maar wie herinnert zich die fabelachtige DRM tijd niet? Aanvankelijk open voor de toenmalige Groep 4 GT's en GT2 toerwagens. De komst van de FIA Groep 5 leidde in Duitsland tot een ongekende creativiteit waarin velen het toenmalige concept met het onsterfelijke BMW Junior Team en de Zakspeed Escorts nog heden ten dage koesteren!

2020 Ausgebremst
Waarom velen een aversie tegen deze spectaculaire DTM toerwagens hadden blijft een beetje raadselachtig.

Mogelijk dat Berger deze gedachte in zijn achterhoofd heeft? Een verandering in de benaming DTM lijkt ons dan wel op zijn plaats. Een DRM comeback zal niemand schade doen. Zelfs de ADAC GT Masters niet omdat men totaal andere parameters heeft! Maar ook de inmiddels ondertekende diverse Europese akkoorden dat er vanaf 2030 geen brandstof of dieselauto's meer verkocht mogen worden leggen misschien niet alleen N-bom onder de DTM/ADAC GT Masters perikelen maar onder de gehele Europese autosport....... In het kader van 24U Nürburgring toonde Audi enkele jaren geleden al een elektrische Revival van de succesvolle IMSA bolide uit eind tachtiger jaren.
De toekomst zal moeten uitwijzen hoe dat deze sport zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Mogelijk dat Corona dit proces versneld heeft maar zoals het ooit was gaat het niet meer worden. Wel anders.

2020 Toekomst
Berger heeft inmiddels weer de steun van Audi en BMW. Of hebben ze naast een soort Groep 5 achtig reglement dit elektrische concept op de lange termijn in hun achterhoofd?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet