Sportscars

Sportscars: Van der Zande volgend jaar niet meer bij WTR: "Dit weekeinde wordt ongemakkelijk"

4dc8de8b-1b9c-4023-b63c-5c93184ff557
Renger van der Zande, vorige week met Wayne Taylor Racing nog winnaar van 'Petit Le Mans'

Komend weekeinde wordt op WeatherTech Raceway Laguna Seca de voorlaatste wedstrijd van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship verreden. Samen met zijn Australische teamgenoot Ryan Briscoe staat onze landgenoot Renger van der Zande aan de leiding in de tussenstand. Vorige week nog scoorden ze een prachtige overwinning tijdens 'Petit Le Mans', maar beide hebben te horen gekregen dat ze volgend jaar geen deel meer uitmaken van het team. Van der Zande geeft in gesprek met AUTOSPORT.NL een inzicht in hoe het zover kwam.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Brian Cleary, Rolex/Stephan Cooper, The B-Pillar

Afgelopen woensdag kreeg Van der Zande, die op dat moment op het circuit van Spa-Francorchamps verbleef voor zijn deelname met het Honda-fabrieksteam JAS aan de 24-uursrace aldaar, vanuit de Verenigde Staten te horen dat zijn contract met Wayne Taylor Racing niet verlengd zou worden. Een flinke domper voor onze landgenoot, die drie seizoenen lang voor het team van Wayne Taylor in de hoogste prototype-klasse van het Amerikaanse lange-afstandskampioenschap uitkwam.

200126 Renger VL
Winst in Daytona, voor het tweede jaar op rij

Aan de resultaten zal het zeker niet gelegen hebben. In 2018 leverde hij een belangrijke bijdrage aan de lang verwachte enige overwinning van het team in dat seizoen met een grandioze slotstint in 'Petit Le Mans' op Road Atlanta. In 2019 won Van der Zande samen met Fernando Alonso, Jordan Taylor en Kamui Kobayashi de Rolex 24 At Daytona. Een succes dat het team met Van der Zande, Ryan Briscoe, Kamui Kobayashi en Scott Dixon dit jaar wist te herhalen, het meest recent dus aangevuld met de tweede zege bij 'Petit Le Mans' in drie seizoenen.

201027 B-Pillar
In de analyse van 'The B-Pillar' eindigde Van der Zande zowel in Daytona als op Road Atlanta bovenaan

Belangrijk aandeel in de overwinning
Zowel in Daytona als bij 'Petit Le Mans' had Van der Zande een belangrijk aandeel in de overwinning. Uit de analyse van 'The B-Pillar' van de 20 snelste rondetijden per rijder blijkt dat Van der Zande in beide klassiekers de snelste gemiddelde tijd van alle coureurs in de prototype-klasse reed. "Bij 'Petit Le Mans' kon ik in mijn laatste stint een gat van 30 seconden dichtrijden naar twaalf seconden, waarna ik de leiding kon overnemen toen de twee andere rijders voor me eraf gingen. Iedereen in de paddock heeft dat gezien, dus ik neem aan dat ze dat bij mijn team ook wel gezien hebben", zei Van der Zande naderhand. "Meer dan dit kon ik niet doen."

Het heeft echter niet mogen baten. En dat terwijl het er een maand geleden, tot aan de IMSA-race op Mid-Ohio, nog zo goed voor Van der Zande uitzag. Voorafgaand aan die wedstrijd werd de overeenkomst tussen Wayne Taylor en Acura voor volgend jaar bekendgemaakt en Van der Zande leek zeker van zijn positie als coureur: "Een maand geleden ongeveer heeft het team aangegeven dat ze met mij door zouden gaan. Alleen het contract met Honda moest nog worden getekend, daarna konden ze ook het contract met mij rond maken. Na Mid-Ohio kwamen ze daar toch weer op terug, niet vanwege die race, maar gewoon algemeen. Iedereen wist al dat ik zou gaan rijden voor Wayne Taylor Racing, dus ik heb ook niet met andere teams gepraat, waardoor die opties ook een beetje wegvielen."

097b6fa3-8c82-4d4a-ad93-4b7970066df3

Het aantal protoypes in de topklasse van het IMSA-kampioenschap wordt er volgend jaar beslist niet groter op, zodat de enige realistische optie voor Van der Zande de positie als derde rijder voor de vier lange-afstandswedstrijden Daytona, Sebring, Watkins Glen en Road Atlanta lijkt. Dat iemand met zijn resultaten beter verdient, is evident, zoals ook bleek uit vele reacties op sociale media, maar de spoeling is dun, niet in de laatste plaats gezien de huidige economische situatie.

"Het zal dit weekeinde ongetwijfeld wel een beetje een ongemakkelijk situatie worden", verwacht Van der Zande. "Maar het is niet anders. Natuurlijk ga ik er alles aan doen om te proberen het kampioenschap binnen te halen, we willen dit weekeinde en ook op Sebring maximaal presteren en zo op een positieve manier afsluiten." Dat Ricky Taylor, de zoon van teameigenaar Wayne Taylor, als Acura-fabrieksrijder op het oude nest terugkeert, lijkt vast te staan. Wie er daarnaast voor het team in actie komt, is nog niet bekend.

bed8a1e6-1b97-4950-8e5b-5d2f22134225
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet