Supercar Challenge

Supercar Challenge: Assistent wedstrijdleider Jaap Molmans houdt van het ‘we did it’ gevoel

IMG 0322

Als vaste assistent van wedstrijdleider Bobbe Veldkamp is de 33-jarige Jaap Molmans zo'n veertig tot zestig dagen per jaar te vinden op race control. Teams en rijders kennen Jaap van de briefings en wanneer ze zich moeten melden bij race control. Voor anderen is hij uiteraard onzichtbaar in het 'glazen huis'. Wie is deze echte liefhebber?


Tekst en foto's: PR


OCA
Wanneer je als kind opgroeit met ouders die autosportliefhebber zijn is het natuurlijk niet vreemd dat je dezelfde passie ontwikkelt. Jarenlang volgde Jaap Molmans de autosport op de voet via televisie en als toeschouwer langs de baan. Maar de drang naar meer was niet te stoppen. Toen hij in 2005 18 jaar werd was de stap naar de OCA dan ook snel gemaakt.


Official

Als official langs de baan voelde Jaap zich als een vis in het water en dat viel op. Al snel was hij postleider. Een volgende stap werd gezet toen Joop Oudsen, official op start-finish, aangaf dat hij wel wat hulp kon gebruiken. Jaap ging Oudsen helpen en dat beviel beide uitstekend.

A38I4519

Opleiding
Zijn gedrevenheid werd ook gezien door DNRT-wedstrijdleider Paul Beck, die Jaap uitnodigde om de opleiding tot wedstrijdleider te volgen. Onder leiding van Bobbe Veldkamp, Martin van de Pavert en Jeroen Frieman slorpte Jaap de afgelopen jaren gretig alles op wat hem verteld werd. Waarbij natuurlijk de praktijk de belangrijkste leerschool is.

Analytisch
Inmiddels is Jaap assistent wedstrijdleider in het team van Bobbe Veldkamp en daar is hij precies op zijn plaats. "Ik vind het geweldig om in alle hectiek onderdeel van het team te zijn. Samen houden we alles dat op de baan gebeurt in de gaten, waarbij iedereen zijn eigen taak heeft en elkaar aanvult. Daarbij moeten we heel analytisch zijn en dat ligt mij wel."

Privéleven
In het dagelijks leven is Jaap Molmans Financial Consultant, waarbij hij bedrijven op financieel gebied adviseert. "In deze tijden met de pandemie is dat een heel andere situatie dan de afgelopen jaren. Ik werk nu vier dagen per week op het ministerie van Volksgezondheid en dat is goed te combineren met mijn activiteiten in de autosport. Al kom ik er niet met die ene vrije dag per week, er gaan elk jaar ook heel wat vakantiedagen in zitten", vertelt Jaap lachend.

IMG 0324

Team
Jaap is graag de spin in het web op race control, waar iedereen een eigen taak heeft. "Er is iemand die notuleert, één of meerdere personen zoeken beelden terug en twee teamleden hebben direct contact met alle baanposten. Samen kunnen we zo de hele wedstrijd goed controleren. Dat samenspel vind ik het mooiste aan mijn taak."

Volle agenda
Jaap is op race control te vinden tijdens de evenementen van V-Max Racing Management, bij de races van de Supercar Challenge, de Mazda MX-5 Cup en de Ford Fiesta Sprint Cup. Maar ook tijdens de events van de DNRT, DRDO, HARC, ACNN, DTM op Assen en de ADAC GT Masters. Een hele volle agenda dus. "Mijn record staat op 62 dagen. Elke dag is anders, dus vervelen gaat het nooit."

Dutch GP
Volgend jaar staat er een nieuwe mijlpaal op de agenda, die eigenlijk voor dit jaar al gepland was. Als assistent van Bobbe Veldkamp zal Jaap namelijk tijdens de Dutch F1 Grand Prix op Circuit Zandvoort de aansturing gaan verzorgen van alle medewerkers op en naast de baan.

Moeilijkste
Het lastigste in zijn takenpakket vindt Jaap het om de coureurs en teammanagers te woord te staan wanneer zij zich melden op race control. "Die zitten meestal vol adrenaline en zijn vol van hun eigen waarheid. Ik leg hen dan zo goed mogelijk uit wat onze visie op de situatie is en laat hen, indien mogelijk, ook met beelden zien wat er werkelijk gebeurd is. Gelukkig is het dan meestal wel duidelijk en is de boosheid ook weg."

Inhalen onder geel
Als assistent wedstrijdleider is Jaap erg fel op inhalen onder geel. "Daarbij zijn onze baanposten erg belangrijk. We staan in direct contact met hen en zij melden het ons als er ingehaald wordt. Ik weet uit mijn eigen tijd als baanpost dat het erg gevaarlijk kan zijn, met name voor de officials. Als zij aan het werk zijn op de baan levert dat soms gevaarlijke situaties op, dus daar zitten we boven op!"

Track limits
Ook de track limits leveren veel werk op. "Dat geldt op de meeste circuits, alleen op Circuit Zandvoort is dat met de nieuwe situatie nog nauwelijks aan de orde. Op TT Circuit Assen is het echter soms nauwelijks bij te houden. Tijdens de Audi R8 Cup kwalificatie op de Gamma Racing Day waren er 20 auto's die het presteerden om in 20 minuten tijd zo'n 40 keer de track limits te overschrijden. Je kunt je voorstellen dat dat voor ons heel hectisch was. Maar toen we alles verwerkt hadden was het wel weer een moment, zo van 'we did it'. Dat is ook wat ik het mooiste vind aan ons werk, de samenwerking in het team met Bobbe en alle anderen is werkelijk fantastisch. Daar doe ik het voor!"

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet