IndyCar

Champcar: Hattrick voor Bourdais op Long Beach

De Fransman Sebastien Bourdais heeft met zijn Newman Haas/Lanigan Panoz DP01 een hattrick op het pittoreske circuit van Long Beach behaald. De Fransman Bourdais domineerde vrijwel het gehele weekend.

Tekst: Willem J. Staat

podium_long_beach
Hattrick voor Bourdais op het podium in Long Beach. Foto: Champcar

Bourdais toont klasse op Long Beach
Door de Champcarwedstrijd op Long Beach voor de derde achtereenvolgende maal te winnen toonde de Fransman zijn grote klasse in de Champcarworldseries. De Newman-Haas Lanigan-coureur vertrok vanaf pole wist een voorsprong van meer dan 25 seconden op zijn naaste tegenstanders op te bouwen. Die verdween echter als sneeuw voor de zon nadat zijn landgenoot Simon Pagenaud, die aanvankelijk de derde plek bezette, in de 53e ronde in de bandenstapels verdween. Pagenaud kon zonder al teveel schade, maar met grote achterstand zijn weg vervolgen. Direct bij de herstart nam PKV-coureur Tristan Gommendy de leiding over. Gommendy zat echter op een andere strategie dan de koplopers, maar uiteindelijk moest deze Fransman in de 67e ronde terug naar de pits, waardoor de Newman Haas/Lanigan opnieuw de leiding in handen kreeg.

Oriol Servia zorgt voor verrassing
Supersub Oriol Servia, die in het verleden bij diverse teams als plaatsvervanger voor geblesseerde rijders optrad, maakte zijn reputatie als de “Champcarsuper Sub” volledig waar. Tijdens de zaterdagtrainingen crashte Forsythe-coureur Paul Tracy zwaar op Long Beach en liep een flinke rugblessure op. Volgens de eerste berichten zal de Canadees voorlopig drie maanden uitgeschakeld zijn, waardoor de Spanjaard Oriol Servia met open armen door het Team van Forsythe werd binnengehaald. In de 35e ronde mocht Servia even aan de leiding ruiken, maar hij werd als snel door Sebastien Bourdais naar de tweede plek terugverwezen. Door methanol te sparen reed de Spanjaard een verstandige race en zou als tweede eindigen. De tweede neutralisatie wegens een crash van de Amerikaan Alex Figge bezorgde Servia een klein voordeeltje dat hij echter niet optimaal kon benutten. Direct na de allerlaatste herstart sprintte Bourdais naar de finish, terwijl de Spanjaard er voor opteerde om toch maar methanol te sparen. Uiteindelijk leverde dat een keurige tweede plaats op voor de dolgelukkige Champcar “Super Sub”, die besloot om in de slotfase toch maar methanol te sparen. “Pas in de slotfase realiseerde ik me dat ik als tweede achter Bourdais lag. Bij Forsythe communiceren ze heel weinig met pitsborden, maar des te meer met de radio, waarvan het volume erg laag stond. Sorry, Mr. Micklewright, maar ik verstond er geen bal van, wat u me allemaal probeerde te vertellen.” De overgelukkige Spanjaard was meer dan tevreden met zijn podiumplek. “Eerst wil ik Mr. Forsythe bedanken, maar anderzijds vraag ik me af, hoe vaak ik me nog moet bewezen” vroeg Servia zich vertwijfeld af. Servia hoopt dat hij in de toekomst snel een ander zitje kan vinden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet