Retro

Retro: HARC nieuws oktober - HTP avond gaat door en ander HARC nieuws

HTP

Dinsdag 20 oktober vanaf 19:00 organiseren we een avond over het Historisch Technisch Paspoort ofwel HTP. Met ca. 20 aanwezigen en voldoende ruimte om 1,5 meter afstand te houden kan deze avond doorgaan onder de huidige Covid-19 beperkingen. Expert Peter Popeijus is weer aanwezig om je op weg (of verder) te helpen. Het is niet moeilijk, maar het is wel even een klus.

En het is vooral ook leuk om je te verdiepen in de homologatie en het raceverleden van jouw auto. Met als eindresultaat een echte historische racewagen, die zijn waarde behoudt en waarmee je op elk historisch race-event welkom bent! En ja, het is mogelijk om een HTP te verkrijgen voor een niet-gehomologeerde auto, mits er in de periode mee geracet is in een heldere specificatie. Neem je HTP aanvraag mee, probeer deze wel zoveel mogelijk in te vullen, dit helpt ons om juist jouw vraag te beantwoorden. De locatie is de BMW Driving Experience in Zandvoort. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar, aanmelden via:

secretariaat@harc.nl

Lockdown

De lockdown en de autosport

De gedeeltelijke lockdown die sinds woensdag geldt, heeft gevolgen voor de autosport. Vanwege de aangescherpte maatregelen worden alle club en NK wedstrijden stilgelegd tot en met 10 november. De races van het RECO NK GTTC die gepland stonden op Assen in het laatste weekend van oktober kunnen op basis van de nieuwe richtlijnen niet onder de auspiciën van de KNAFgeorganiseerd worden en zijn dus afgelast. Meer informatie is te vinden op de KNAF website:

LEES MEER

De nieuwe maatregelen gelden gedurende vier weken. We verwachten in november dus gewoon weer te kunnen racen!  

Voorjaarsrace1

Voorjaarsraces: na regen komt zonneschijn

Het afgelopen weekend hebben wij als NK HARC 82-90 meegereden in het programma van de Supercar Challenge. Door de extra corona maatregelen was er helaas geen publiek en familie, maar ook met 31 rijders en monteurs kan je ook leuk weekend hebben. Zeker als je door regen en wind wordt geteisterd, moet je verplicht bij elkaar schuilen in de tent. En dat is goed voor de saamhorigheid.

Na een soepele keuring op zaterdag ochtend vroeg, was de kwalificatie op een droge baan. De 'usual suspects' stonden waren het snelst maar het was leuk te zien dat er meerdere groepen van rijders waren met nagenoeg dezelfde tijd. Dat beloofde wat voor de eerste wedstrijd.

Ikzelf was deze keer toeschouwer omdat ik de auto deel met mijn teamgenoot die dit event voor zijn rekening mocht nemen. Zo kon ik eindelijk een keer in alle rust genieten van de wedstrijden en de onderlinge duels. En omdat de beste stuurlui altijd aan wal staan, kon ik zelf nog wat constructieve tips en feedback geven. Bovendien had ik het als coördinator stiekem best druk om alles achter de schermen goed te regelen.

De eerste wedstrijd vond plaats in de stromende regen. Lekker hoor met zo'n cabrio in de regen zullen de MX5 en MG rijders ongetwijfeld hebben gedacht. Wij moesten allemaal nog even wennen aan deze extreme omstandigheden en er was wat stof tot napraten.

Op zondag waren er twee wedstrijden gepland en de grote vraag was natuurlijk wat het weer zou doen. Ik zag alle rijders driftig zoeken naar het meest betrouwbare weer appje, maar zoals wel vaker aan de kust zijn de voorspellingen vaak niet betrouwbaar. Ook de tweede race vond dus weer plaats in de regen. Maar oefening baart kunst en de meeste rijders hadden al veel meer snelheid en vertrouwen dan op zaterdag. En voor de 'neutrale toeschouwer' is het natuurlijk een fantastisch schouwspel. Daar heb ik graag een paar natte voeten voor over.

  Voorjaarsrace

Nadat eenieder zijn (zelf meegebrachte) lunch had geconsumeerd, mochten wij einde middag starten voor de laatste wedstrijd. Dit keer met droog weer. In een schraal zonnetje heb ik genoten van mooie duels. Het is echt leuk te zien hoe zo'n divers veld toch zorgt voor een mooie strijd. En wat is er leuker als een MG kan vechten met een concurrent die een auto heeft die zomaar 25 jaar jonger is.

Dat vind ik het mooie aan onze klasse; de diversiteit aan auto's. Maar zeker ook de diversiteit aan rijders maakt het iedere keer weer een feestje om als coördinator met iedereen bij te kletsen. En wat ons bindt is de passie voor de autosport. Want niks is leuker dan meteen na de wedstrijd op het parc ferme je oor te luister leggen. Dan hoor je alle verhalen en heldendaden uit de eerste hand. En als de adrenaline nog volop door het lijf giert worden de verhalen alleen maar mooier.

Na de prijsuitreiking – dank Don voor het meetellen en Daan voor het aangeven van de bekers – was het tijd om ons tijdelijk kamp weer af te breken. Dank rijders voor de mooie wedstrijden en ik zie jullie graag tijdens de Zandvoort 250 endurance wedstrijd op 22/11 aanstaande. En speciale dank voor Michel en Steef die met hun trailers en tenten ervoor hebben gezorgd dat wij konden schuilen.

Jeroen Eijsten
Klasse Coördinator NK HARC 82-90

De uitslagen staan hier:


UITSLAGEN

FOTO'S

 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet