Diversen

Div: Jens Marquardt vertrekt als BMW-sportdirecteur

201016 BMW Marquardt 2
Jens Marquardt, per 1 november geen sportdirecteur bij BMW meer

Wat we eerder al meldden via het DTM-liveblog is nu ook officieel: Jens Marquardt, die sinds 2011 verantwoordelijk is voor de autosport bij BMW, krijgt een andere functie. Vanaf 1 november wordt hij verantwoordelijk voor de constructie van prototypes voor de serieproductie van de BMW Group, een afdeling met zo'n 700 medewerkers. De leiding van de autosportactiviteiten komt voorlopig in handen van de Oostenrijker Markus Flasch, directievoorzitter van BMW M GmbH. BMW blijft van fabriekswege betrokken bij de Formule E en in de GT-racerij – waarbij een nadere specificatie, bijvoorbeeld over het al dan niet voortzetten van de deelname aan het Amerikaanse IMSA-kampioenschap, in het verzonden persbericht ontbreekt.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

In 2011 nam Jens Marquardt, afkomstig van het Formule 1-team van Toyota, de verantwordelijkheid voor de sportactiviteiten van BMW over van dr. Mario Theissen (ondertussen zelfs professor). Onder Marquardts leiding beleefde BMW in 2012 de terugkeer als fabrikant in de DTM, die gelijk werd bekroond met het winnen van alle titels, voor merken, voor teams (dankzij Schnitzer) en voor rijders (dankzij Bruno Spengler). Daarna volgden DTM-kampioenstitels in 2014 en 2016, maar in het laatste geval slechts nadat de concurrentie van BMW en Mercedes had ingestemd met een gewichtsverlaging en een extra brede achtervleugel voor BMW, omdat de M4 DTM anders niet competitief zou zijn.

Ook in de Noord-Amerikaanse IMSA-serie werd er met de M8 GTE pas gewonnen nadat er zelfs tot op besuursniveau was geklaagd over de 'balance of performance' en BMW wat extra speelruimte kreeg. Bij het hele M8-project zijn toch al de nodige vraagtekens te plaatsen, want in de autosport begrijpt vrijwel niemand waarom de deelname aan het FIA WEC al na één seizoen werd beëindigd. De matige PR-tegenwaarde, die als argument werd aangevoerd, was immers ook van tevoren al bekend...

Een andere activiteit die bij BMW onder Marquardts leiding niet tot succes leidde, in ieder geval niet in commerciële zin, was het klantensporttraject met de M6 GT3. Terwijl andere merken als Audi en BMW over de hele wereld tientallen GT3's aan klantenteams verkochten en verkopen, bleven de aantallen bij BMW op dit front minimaal: als er mondiaal 25 M6 GT3's rondrijden, is het veel. Niettemin waren er de nodige successen, zoals overwinningen in de FIA GT World Cup in Macau, de 24 Uur van Spa en recent nog de 24-uursrace op de Nürburgring.

201016 BMW Marquardt 1
Marquardt verkaart het terugtrekken uit het FIA WEC

Ook over de BMW-structuur in de DTM, waar het Schnitzer-team, met een enorme staat van verdienste voor BMW, op een weinig elegante manier werd afgeserveerd, en er telkens weer mensen met Formule 1-ervaring beslissingen namen waarover velen de wenkbrauwen fronsten, valt wel het nodige te zeggen. Een rijder als Andy Priaulx, die toch echt wel wat kan, liep erop stuk, terwijl ook de omgang met Bruno Spengler, die zonder enige inspraak van hemzelf zonder pardon werd overgeplaatst naar een Amerikaans programma, bepaald geen schoonheidsprijs verdient.

Natuurlijk spreekt Frank Weber, sinds de pensionering van Klaus Fröhlich eerder dit jaar als lid van de raad van bestuur van BMW verantwoordelijk voor ontwikkeling, in het persbericht van BMW lovende woorden over de scheidende sportdirecteur: "We hebben in deze tijd vele grote successen behaald. Daarvoor wil ik Jens Marquardt en zijn team hartelijk danken." Marquardt zegt: "De afgelopen tien jaar zullen voor mij altijd met emotionele herinneringen verbonden blijven. Ik heb samen met een bijzonder team alle hoogte- en dieptepunten in de autosport mogen beleven. De overwinning bij de 24-uursrace op de Nürburgring was een mooie afsluiting als bekroning van deze opwindende tijd."

201016 Liveblog BMW
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet