V8 Supercars

V8 Supercars: Definitief afscheid van het Holden fabrieksteam Bathurst 2020

Dit weekend wordt er tijdens de Bathurst 1000 na 51 jaar defintief afscheid genomen van het fabrieks Holden activiteiten in de Australische Supercars. Meer dan 50 jaar geleden werden de autosport activiteiten officieel door Detroit bevestigd. Een periode met veel hoogtepunten,dieptepunten, kleurrijke teambazen en een ongelofelijke catalogus van succesvolle Supercar-coureurs.

2020 Bathurst 2
Het officiële Holden fabrieksteam komt dit weekend voor de allerlaatste maal in actie.


Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden Australia

Definitief afscheid van het Holden fabrieksteam Bathurst 2020
Voor de emotioneel geladen fans wordt de 2020 edtie van de Bathurst 1000 een zuurzoete editie omdat het Iconsche Holden fabrieksteam definitief afscheid van Mount Panorama neemt."The Great Race" zal dit jaar de laatste keer zijn dat de Triple Eight Team Holdens zullen strijden als het officiële Red Bull Team Holden fabrieks Racing Team. Voor de allerlaatste maal kunnen miljoenen fans genieten van de confrontatie Holden-Ford. Meer dan een halve eeuw lang waren de fans in twee intensieve maar loyale kampen verdeeld. "Rood tegen Blauw"

Zondag 18 oktober betekent voor Shane van Gisbergen en Jamie Whincup de allerlaatste dag dat zijn als Holden fabrieksrijders actief zullen zijn. Momenteel bestaat zelfs tweederde van de startgrid uit Holden Commodores. Met de ZB Commodores kan ook volgend jaar nog geracet worden. Maar voor de Holden fabriekssteun valt het doek definitief. En daarmee komt er een einde aan de dominante presentie waarmee het merk sinds 1969 actief was.

Er zullen veel emoties zijn. De onwankelbare genegenheid voor Holden is versterkt door talloze magische wedstrijdmomenten en een lange lijst van geweldige machines en racehelden.otionele gevoelens zijn, zeker nu men realiseert dat het bijna over is.


1969 Colin Bond Tony Roberts
Het allereerste begin in 1969. Met Colin Bond en Tony Roberts. Ooit waren het eigenlijk standaard auto's.

Indrukwekkende namen lijst.
Een indrukwekkende lijst van grote namen heeft het fabrieksteam vertegenwoordigd waaronder ook enkele grote Europese waaronder Peter Brock, Colin Bond, Doug Chivas, John Harvey, Charlie O'Brien, Larry Perkins, David Parsons, Jim Richards, Allan Moffat, Kevin Bartlett, Spencer Martin, Phil Brock, Christine Gibson, Sandra Bennett, Vern Schuppan, Mark Skaife, Craig Lowndes, Garth Tander, Greg Murphy, Win Percy, Allan Grice, Tomas Mezera, Neil Crompton, Brad Jones, Ryan Briscoe, Wayne Gardner, Jason Plato, Yvan Muller, Nathan Pretty, Glenn Seton, Cameron McConville, Paul Morris, Tony Longhurst, Russell Ingall, Warren Luff, Jason Bright, Todd Kelly, Craig Baird, Earl Bamber, Nick Percat, James Courtney, Jamie Whincup, David Reynolds, Will Davison, Shane van Gisbergen, Paul Dumbrell and Matt Campbell. Daarvan was Peter Brock met negen overwinningen in de Bathurst 1000 de meest legendarische.

Het merk begon met de Holden Monaro, vervolgens de Torano die door de Holden Commodore V8 series werd opgevolgd. Het merk behaalde in de Bathurst 500/1000 op Mount Panorama maar liefst 33 overwinningen en 21 Australische Toerwagenkampioenschap/Supercars titels.In 1968 organiseerde journalist-coureur David McKay een soort "semi"-fabrieksteam voor de Bathurst 1000 dat uit drie auto's bestond. Ene Bruce McPhee won de Bathurst 1000 met wat steun van Barry Mulholland. En die ondersteuning bestond uit het feit dat Mulholland slechts één rondje aflegde om aan het reglement te voldoen.

1979 Brock 2 Peter Brock onlosmakelijk met Holden verbonden. De man die Bathurst, Holden en Australië groot maakte.

Fabrieksondersteuning
De fabrieksondersteuning kwam in 1969 in weerwil van het GM moederbedrijf in Detroit dat zijn merken wereldwijd verboden had om circuitraces deel te nemen.(Een uitvoeisel van het Le Mans drama in 1955 en een gentlemen's agreement met Ford sloot dat in 1963 vanwege het Le Mans project van de blauwe ovaal weer geschonden werd). De Australische Holden marketing directeur John Bagshaw zag de marketingvoordelen van het op de baan zetten van prestatiegerichte modellen en wist simpelweg het Detroit verbod te omzeilen door het Holden Dealer Team op te zetten waarbij de dealers het project via z.g. "slush-funds" financieerden waarbij de Australische race-legende bij Ford werd weggelokt.

De slimme maar autocratische Firth die in 2014 op 96-jarige leeftijd overleed, koos twee nogal vrij obscure personen voor het Holden project uit. Rallyerijder Colin Bond en de ruigharige Peter Brock die met een Austin A30, uitgerust met een Holden motor, de Australische circuits onveilig had gemaakt.In die tijd was de jaarlijkse Bathurst 500 een lange-afstandswedstrijd voor productie-auto's en het betekende de allereerste outing voor het Holden Dealer Team met drie HDT Monaro GTS 350 Coupés die het tegen de favoriete Ford Falcon GTHOs moesten opnemen. In een sprookjesachtig begin behaalden Colin Bond en Tony Roberts een verbluffende overwinning terwijl de teamgenoten Peter Brock en Des West als derde wisten te eindigen. De andere teamauto werd zesde. Holden eigenaars waren laaiend enthousiast en verheugden zich met de dealers en het merk.

In het volgende decennium groeiden de HDT overwinningen en reputatie terwijl het team door een fase van managementsveranderingen, nieuwe keuzes, nieuwe circuit wapens en verschillende coureurs ging. Zo ontstond eigenlijk de Peter Brock legende. Zijn ster was rijzende, de overwinningen stapelden zich op waardoor de legende van het merk en de coureur werd opgebouwd.Met de stormachtige zege van Norm Beechey in het Australische Toerwagenkampioenschap in de gele Monaro GT 350 S begon het tijdperk van de Holden Muscle Car.

1970 Norm Beechley
Norm Beechley met de Holden 350 S Muscle car in 1970

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet