GT

IGTC: Nicky Catsburg en Walkenhorst-BMW-teamgenoten winnen Indianapolis 8 Hour

201005 IGTC Winners brick kissing
Dale Jarrett begon er ooit mee, nu kon ook Nicky Catsburg de 'yard of bricks' kussen

Nicky Catsburg kan terugzien op een zeer succesvolle week. Nadat hij afgelopen weekeinde samen met zijn teamgenoten Nick Yelloly en Alexander Sims de 24-uursrace op de Nürburgring op zijn naam schreef en tussendoor nog testte voor het Corvette-fabrieksteam op Road Atlanta, werd hij nu samen met Augusto Farfus en Connor De Phillippi in de Walkenhorst Motorsport-BMW M6 GT3 winnaar van de eerste editie van de Indianapolis 8 Hour, de Amerikaanse ronde van de Intercontinental GT Challenge. De andere Walkenhorst-BMW met Martin Tomczyk, Nick Yelloly en David Pittard eindigde op de tweede plaats, de Team Honda Racing-NSX met Renger van der Zande, Marop Farnbacher en Dane Cameron werd als derde geklasseerd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedebooer)
Foto's: PR

Al tijdens de trainingen werd duidelijk dat de BMW's sterk waren tijdens de eerste IGTC-wedstrijd op het 'road circuit' van Indianapolis, met de Honda (voor Amerikanen Acura) NSX als enige serieuze bedreiging. Dat beeld zette zich in de wedstrijd voort. De race begon bij zware regenval, wat diverse deelnemers, waaronder de rijders met de beide Walkenhorst-BMW's, ertoe bewoog om al in een vroeg stadium de eerste pitstop te maken voor het laten monteren van regenbanden. Daarop kwam Jordan Pepper in de K-Pax-Bentley, na een gridstraf vanwege een verkeerd geplaatste GPS-sensor slechts als tiende gestart, voor korte tijd aan de leiding, maar ook hij ging uiteindelijk de pits in voor regenbanden. Aan het eind van het tweede uur kwam Pepper opnieuw aan de leiding, maar werd vervolgens geraakt door een GT4-auto, waarbij de Bentley flinke schade aan de rechter achterzijde opliep en uiteindelijk op de baan tot stilstand kwam.

Daarop domineerden de beide Walkenhorst-BMW's, waarbij de beide rijderstrio's het elkaar bepaald niet gemakkelijk maakten. Uiteindelijk was het Catsburg, net als een week eerder op de Nürburgring, die als winnaar over de eindstreep kwam. Het succes voor de Amersfoortse rijder en zijn teamgenoten, de Braziliaan Augusto Farfus en de Amerikaan Connor De Phillippi, betekende de eerste overwinning voor BMW in de Intercontinental GT Challenge. Met dit succes kwamen de drie in het rijdersklassement tot op één punt van het Bentley-trio Jordan Pepper, Maxime Soulet en Jules Gounon, in februari van dit jaar winnaars van de eerste wedstrijd in Bathurst, die nog werden beloond met één punt voor de tiende plaats in de GT3-klasse.

201005 IGTC Winners
Winst voor Connor De Phillippi, Nicky Catsburg en Augusto Farfus (vlnr)

In Indianapolis completeerden Nick Yelloly, David Pittard en Martin Tomczyk het succes voor BMW met de tweede plaats, op ruim 41 seconden na 300 ronden op het 3,925 kilometer lange circuit. De NSX van Team Honda Racing met Renger van der Zande, Dane Cameron en Mario Farnbacher leek aanvankelijk ook goede kansen te hebben, maar een probleem met de elektronische koppeling tijdens de voorlaatste pitstop zorgde voor teveel tijdverlies om nog een serieuze gooi te kunnen doen naar een betere klassering. Het trio eindigde op een ronde van de winnaars. "Jammer van dat probleem", verklaarde Renger van der Zande na afloop. "De BMW's waren absoluut op snelheid, maar maakten bovenal geen fouten. Ik denk dat ze een tiende of twee sneller waren, maar dat was het wel. Ik was dus graag het gevecht aangegaan, maar dat zat er niet in omdat we na dat probleem bij de stop een ronde achter lagen. Het was voor ons vooral een heel goede voorbereiding voor de 24 Uur in Spa, want dan zijn we weer terug met dit team en dan rijd ik weer samen met Dane en Mario. Alles bij elkaar denk ik dat we tevreden mogen zijn met de derde plaats, qua snelheid en qua auto zag het er goed uit."

201005 IGTC Honda
Van der Zande, Farnbacher en Cameron bezorgden Honda de eerste IGTC-podiumplaats

De Audi Sport Team Hardpoint-WRT-Audi eindigde na de nodige straffen en een lekke linker achterband op de vierde plaats, gevolgd door de DXDT Racing-Mercedes van Ben Keating, Colin Braun en George Kurtz, die de Pro-Am-klasse wonnen. De GT4-winst was voor de Bimmerworld-BMW van Bill Auberlen, Chandler Hull en James Clay na een sterke opmars vanaf de negende startplaats in de klasse.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet