IndyCar

Indycar: Indycar test ander aerodynamisch pakket voor Indy 500

Inhalen tijdens de afgelopen Indy 500 bleek moeilijker te zijn dan in voorgaande jaren. Bij Indycar gaat er nu gewerkt worden om het aerodynamische pakket voor de Indy 500 te verbeteren.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

20029 Aeropakket Het inhalen tijdens de Indy 500 moet verbeterd worden. Op 29 oktober a.s wordt er met een nieuw aeropakket getest.


Indycar test ander aerodynamisch pakket voor Indy 500
Op donderdag 29 oktober zullen zes auto's, drie Honda en drie Chevrolet-aangedreven Dallara's aero configuraties uittesten om de show te verhogen.

Jay Frye van Indycar: " In de herfst doen we altijd wel iets. Vorig jaar was het de aeroscreen met de No 9 en de No 12. Twee jaar geleden deden we een bandentest. Wij werken aan een aantal dingen. Eigenlijk hadden we het nu al moeten doen maar omdat het seizoen vanwege COVID-19 langer is, beginnen we met de testprogramma aan het einde van dit seizoen.

Tino Belli van Dallara: " Wij hebben hier al elf maanden aan gewerkt maar Corona heeft alles vertraagd. Ons doel was om dit oorspronkelijk voor de Indy 500 te testen maar COVID-19 heeft ons een beetje afgeremd maar het hielp ons ook door de extra tijd om dit te verfijnen. We zijn er zeker van dat dit zal werken"

Met de aeroscreen heeft men het beoogde doel bereikt maar het heeft ook enkele nadelige prestatie kenmerken gecreëerd die overwonnen moeten worden. Het doel van de test is om de juiste combinatie te vinden tussen nieuwe vier componenten die meer neerwaartse kracht moeten toevoegen die de stabiliteit aan de voorkant verhogen zonder dat er meer eisen aan de voorvleugels gesteld worden.

Tino Belli: "Dus vanwege het extra gewicht aan de auto, de hoeveelheid voorvleugel en alle toevoegingen zijn toegenomen, zijn de hoeken van de voorvleugel veel hoger dan oorspronkelijk bedoeld.

Door het zetten van meer gewicht op de auto belast je de voorbanden nu veel harder waardoor je een vleugeltje moet toevoegen waardoor de auto de neiging heeft om zich anders in het verkeer te gedragen."

Omdat de dagen korter worden is de verwachting dat er ongeveer 200 rondjes gereden kunnen worden. Per run per auto ongeveer 30 ronden. De test is dan ook volledig op de aerodynamica gericht. Bij Firestone is men niet van plan om veranderingen aan de Indy 500 banden aan te brengen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet