Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

24h Nürburgring Live - Winst voor Nicky Catsburg in ROWE-BMW

200927 24h Live red

23.05 uur: Daarmee sluiten we de live-berichtgeving voor vandaag af. Morgenochtend rond een uur of zeven zijn we weer paraat. Welterusten!

200926 24h Live Hornung

22.55 uur: "Nadat er in het laatste halfuur meer en meer incidenten waren, hadden we geen andere keus dan de race te onderbreken", verklaarde wedstrijdleider Walter Hornung via de livestream (boven). "We nemen om 0.30 uur de volgende beslissing, maar het ziet er wat het weer betreft niet zo goed uit. Ik denk dat we mogelijk pas vroeg in de ochtend weer verder kunnen rijden."

200926 24h Live Dries Vanthoor

22.45 uur: "Ik ben nog nooit zo blij geweest met een rode vlag", zegt Dries Vanthoor, rijder in de nummer 1-Phoenix-Audi, in het interview met Patrick Simon. "De laatste twee, drie ronden was het echt ongelooflijk zwaar. Ik zou graag even mijn bed willen zien, maar we zullen kijken wat er gebert."

22.40 uur: Van de wedstrijdleiding komt ook nog het bericht dat de nummer 9-Mercedes, mocht die nog in de race terugkeren - wat hoogst onwaarschijnlijk is - een tijdstraf van 1 minuut en 32 seconden krijgt voor het veroorzaken van de aanrijding met de nummer 63-Porsche door Maximilan Götz.

22.35 uur: Het is niet de eerste keer dat de race wordt onderbroken. In 1992, 1994, 2007, 2013, 2016 en 2018 waren er in de Eifel ook onderbrekingen als gevolg van het weer. De organisatie meldt dat de volgende update om 0.30 uur komt, tot die tijd gebeurt er in ieder geval niets. Er geldt geen parc fermé-regel, teams mogen dus aan de auto's werken.

22.32u CODE ROOD. Teveel water op de baan.

22.30 uur: En de volgende gaat in de rondte: Christoper Haase in de nummer 3-Car Collection-Audi bij Hatzenbach. Hij kan echter de race voortzetten, zo te zien zonder schade.

22.05 uur: Na de uitvalreeks bij Mercedes heeft Audi de eerste drie plaatsen in handen, met de nummer 1-Phoenix-auto (Müller/Vanthoor/Vervisch/Stippler) voor de Land-Audi-nummer 29 (Drudi/Mies/Rast/van der Linde) en de nummer 3-Car Collection-R8 (Bortolotti/Haase/Winkelhock). Daarachter rijdt de nummer 99-ROWE-BMW (Sims/Catsburg/Yelloly/Eng) op de vierde plaats.

20026 99 BMW
Vierde plek voor de no 99 BMW achter de Top 3 Audi's.

21.55 uur: De volgende Mercedes is waarschijnlijk ook uit de race, en opnieuw de leidende auto: eerst ging Raffaele Marciello in de nummer 9-GetSpeed-Mercedes bij Adenauer Forst in de rondte, korte tijd later crashte Marciello bij Kallenhard opnieuw en nu met meer schade tot gevolg. "Net na de stop en de wissel, bij mij liep de auto prima", meldde teamgenoot Maximilian Götz via de microfoon van de livestream. Het kan ook nog zijn dat het een verlaat gevolg is van het contact van Götz met de nummer 63-Porsche, want het zag eruit alsof er bij Marciello iets brak.

21.34u ook de combinatie#42 Farfus / Klingmann / Tomczyk / Van der Linde (BMW)wordt voor hetzelfde feit door de wedstrijdleiding onderzocht.

21.23u de wedstrijdleiding onderzoekt #29 Drudi / Mies / Rast / van der Linde (Audi R8 LMS GT3 wegens het negeren van lichtsignalen.

200926 24h Live Wiel Ramshorst

21.15 uur: "We rijden weer", meldt Marco van Ramshorst vanuit de pits. Hij stuurde een foto van het beschadigde linker achterwiel van de nummer 63-Porsche mee evenals foto's van het incident tussen beiden.

20026 Gotz incident 1

20026 Gotz Incident  2


20027 Gotz Incident 3

2020026 Gotz 4

21.10 uur: Ook voor de leidende nummer 9-GetSpeed-Mercedes was er een probleem: bij Eschbach kwam hij in botsing met de nummer 63-Porsche van ondermeer Marco van Ramshorst. De Porsche, waarin Bob Wilwert aan het stuur zat, ging in de rondte nadat de Mercedes van Götz hem op de achteras raakte.

21.05 uur: Het HRT-team meldt officieel de uitval van de nummer 4-Mercedes van Adam Christodoulou, Maro Engel, Luca Stolz en Manuel Metzger, waarmee een van de absolute topfavorieren voor de zege uit de wedstrijd is.



21.00 uur: Tom Coronel bericht dat het tijdens zijn stint in de nummer 36-BMW heel lastig was. "De banden zijn te hard voor deze condities, het is net als rijden in de sneeuw." Overigens is het team van Coronel een van de teams die een onboard-camera in de auto heeft met een directe weergave via Youtube (zie boven).

20.25 uur: De leidende nummer 4-HRT-Mercedes is met Manuel Metzger aan het stuur gecrasht bij Schwalbenschwanz. Op de door regen spiegelgladde baan raakte hij de controle over de auto kwijt, ging in de rondte en raakte frontaal de vangrails, waarbij hij ook nog de nummer 35-Black Falcon-Identica-Cup-Porsche (Böckmann/Müller/Rivas/Rosenberg) raakte. Bij Schwalbenschwanz is er code-60.

20.00 uur: Het was tussentijds redelijk droog geworden, althans in de zin van dat geen neerslag viel, want de baan droogt niet op. Inmiddels echter komen er weer de eerste berichten over inzettende regen, een fenomeen dat nog wel een tijdlang zal aanhouden. Pas morgenochtend wordt droog weer verwacht, al weet je dat op de Nürburgring natuurlijk nooit zeker.

19.30 uur: Weinig veranderingen voorin het klassement, maar een tussentijds bericht van Ricardo van der Ende na zijn eerste stint in de nummer 75-Allied Racing-Porsche 718 Cayman GT4 (Trefz/Möller-Madsen/Fetzer/van der Ende). Hij meldt het volgende: "Ik ben net uitgestapt en ik ben helemaal nat! Niet van het zweet, maar van het drinksysteem dat in de opwarmronde de hele tijd maar bleef doorlopen! In m'n nek, overal, je wilt het niet weten! Ik zit dus lekker te soppen, maar op een gegeven moment was ik het zat en heb ik het pijpje gepakt en de fles bijna leeg gemaakt, maar het bleef maar komen... Ik denk dat ik twee liter water over me heen gekregen heb, maar dat is verder oké. De start was in principe goed, maar we hebben veel plaatsen verloren in de klasse. We rijden met Pirelli-banden, dat is gewoon een drama. Zo moeilijk om de auto op de baan te houden dat ik echt bang ben dat we binnen korte tijd klaar zijn omdat de auto in de vangrail hangt. Zo verschrikkelijk moeilijk te rijden... Andere auto's in de klasse rijden op andere banden en wij zijn gewoon 20 seconden per ronde langzamer. Jammer. Daarmee ook het risico dat het niet goed gaat. Op het moment dat we slicks mogen monteren, zijn we de snelste, maar in de regen is het een drama. We gaan overleven, proberen uit te rijden. We laten nu de jongere jongens rijden, vannacht om twee uur mag ik er weer in, eerst een enkele stint en dan een dubbele stint, ik rijd dus de hele nacht. Drie stints van anderhalf uur in de regen, in het donker om te zorgen dat we aan de finish komen."

200926 24h Live E-Unit

18.20 uur: Er ligt een oliespoor over de halve Nordschleife, van Hatzenbach tot achter Bergwerk, dus de E-Unit-auto's van Heinz Domagalla (die niet voor niets in de Eifel de bijnaam 'Ölie' heeft!) worden de baan op gestuurd om bindmiddel op de baan te verspreiden. Een lastig verhaal, mede omdat de baan nog steeds erg nat is.

18.10 uur: Op de beelden vanuit de Audi van René Rast bij Bergwerk is te zien hoe de Konrad-Lamborghini in rijrichting aan de linker kant in het gras naast de baan staat. Er werd bij Ex-Mühle al een oliespoor gemeld en het lijkt erop dat dat inderdaad van de Lamborghini afkomstig is. Bij Ex-Mühle is er een code-60.
 
18.00 uur: Raffaele Marciello komt na tweeënhalf uur en 15 ronden als leider in de wedstrijd de pits in, Fabian Schiller neemt het stuur van de nummer 9-GetSpeed-Mercedes over. Ook Maro Engel, de rijder met de nummer 4-HRT-Mercedes, komt de pits in. Hij heeft ongeveer een minuut achterstand op de GetSpeed-Mercedes. Bij HRT neemt Manuel Metzger over. De Konrad-Lamborghini, die op de derde plaats rijdt, komt ook naar binnen. Perera blijft in de auto.

200926 24h live Walkenhorst 100

17.30 uur: Mario von Bohlen verloor bij het uitkomen van Brünnchen de controle over de nummer 100-Walkenhorst-BMW (Walkenhorst/Ziegler/von Bohlen/von Bohlen) en belandde in de vangrails. Naar alle waarschijnlijkheid is ook deze auto uit de race, hoewel je van daar uit ook via Klostertal de baan kan verlaten en wellicht toch nog in de pits gerepareerd kan worden.

17.20 uur: De eerste uitvaller in de SP9-klasse is er ook: de nummer 8-GetSpeed-Mercedes (Perrodo/Collard/Vaxivière/Jöns), waarbij de versnellingsbak moest worden vervangen, is uit de race.

17.10 uur: Van de wedstrijdleiding komt het bericht dat het zicht op de Döttinger Höhe verslechtert. Niet alleen regen, maar ook mist wordt dichter. Alle deelnemers moeten hun verlichting inschakelen - hoewel vrijwel iedereen dat toch al gedaan heeft.

200926 Live Schoen 21

16.45 uur: Opmerkelijke situatie tijdens de pitstop van de nummer 21-Konrad-Lamborghini: onder het rechter voorwiel is de schoen van een van de monteurs vast blijven zitten.

16.40 uur: De nummer 9-GetSpeed-Mercedes en de nummer 4-HRT-Mercedes komen beide de pits in voor hun eerste stop. Ondertussen wordt bij baanpost 139 (Steilstrecke) een ongeval gemeld voor de nummer 15-RaceIng-Audi (Henzel/Frey/Bollrath/Frey). Daar is nu een code-60-zone.

16.30 uur: Na een uur rijdt de nummer 9-GetSpeed-Mercedes (Schiller/Götz/Buhk/Marciello) met zes ronden aan de leiding, voor de nummer 4-HRT-Mercedes (Christodoulou/Engel/Stolz/Metzger), de nummer 21-Konrad-Lamborghini (Jefferies/Perera/Mapelli/Di Martino), de nummer 1-Phoenix-Audi (Müller/Vanthoor/Vervisch/Stippler) en de nummer 5-Phoenix-Audi (Schramm/Gounon/Beretta/Schramm).

16.30 uur: De nummer 8-GetSpeed-Mercedes (Perrodo/Collard/Vaxivière/Jöns) wordt de pits in geschoven. Het team meldt problemen met de transmissie.

200926 24h Live Mapelli

16.15 uur: Galavoorstelling van Marco Mapelli in de nummer 21-Konrad-Lamborghini (Jefferies/Perera/Mapelli/Di Martino), die als 28e is gestart, maar de ene na de andere positie goedmaakt en inmiddels al op de vierde plaats rijdt.

16.00 uur: Aanrijding tussen Tom Coronel in de nummer 36-BMW (Gebhardt/Coronel/Adorf/Schelle) en Ercan Osman in de nummer 110-Teichmann-KTM (Brodmerkel/Kofler/Teichmann/Osman) bij Metzgesfeld, maar ze kunnen beide doorrijden.

200926 24h Live Start

15.30 uur: De race is vrijgegeven, start van de wedstrijd. Jonathan Hirschi gaat in de Octane 126-Ferrari (Grossmann/Trummer/Hirschi/Ludwig) gelijk op het gas en pakt de leiding, voor pole-sitter Engel in de nummer 4-HRT-Mercedes (Christodoulou/Engel/Stolz/Metzger) en Marciello in de nummer 9-GetSpeed-Mercedes (Schiller/Götz/Buhk/Marciello). Hirschi rijdt ook als eerste de Nordschleife op, maar Marciello, die op het Grand Prix-circuit de tweede plaats van Engel veroverd heeft, dringt flink aan en gaat er in Hatzenbach voorbij. Marciello zet direct de sokken erin, Engel wil ook voorbij de Ferrari, die als enige met Goodyear rijdt en duidelijk een klap langzamer is dan de concurrentie met Michelins. In Hocheichen wordt Engels inzet duidelijk beloond en hij neemt de tweede plaats buitenom over.

15.25 uur: Prachtige beelden vanaf het circuit waar de honderden baanposten dichtbij het asfalt staan om de coureurs toe te zwaaien. Veel bewondering voor deze vrijwilligers, die de barre omstandigheden met kou en nattigheid trotseren om de rijders en fans de kans te bieden, van hun favoriete sport te genieten. Een mooie geste van sponsor Dekra: voor alle baanposten is er een speciale cap gemaakt als gelimiteerde editie voor dit jaar, met de bedoeling dit initiatief elk jaar te herhalen. Hopelijk het begin van een goede traditie!

15.20 uur: Problemen bij de nummer 6-HRT-AutoArena-Mercedes (Assenheimer/Baumann/Müller/Engel): Assenheimer komt na een kort rondje over het Grand Prix-circuit al binnen met een wiel dat niet goed vast zit.

200926 24h Live grid

15.15 uur: Vanwege het in verhouding wat geringere aantal deelnemers en de omstandigheden is besloten om het veld niet zoals gebruikelijk in drie, maar in twee groepen te laten starten. "Dat geeft iets meer rust op de baan en geeft de snelste auto's voorin het veld iets langer de gelegenheid om vrij te rijden voordat ze in het verkeer terecht komen", verklaarde wedstrijdleider Walter Hornung.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet