VLN

Div: Voorbeschouwing 48e editie 24U Nürburgring. Alles is anders. Wel of niet sfeerloos?

Vanwege de Coronapandemie moest ook de 48e editie van 24U Nürburgring naar een andere datum verschoven worden. 50 jaar geleden vond de eerste editie op de Nordschleife plaats. Hans Joachim Stuck en Clemens Schickentanz waren met een Koepchen-BMW 2002 de allereerste winnaars. Sindsdien is er veel veranderd en het niveau door de komst van fabrieksondersteunde rijders enorm gestegen. Voor velen het evenement van het jaar. Vorig jaar zelfs bijna 250.000 toeschouwers en daarmee een van de grootste sportevenementen bij onze Oosterburen. Vanwege Corona dit jaar slechts 5000 gelukkigen.....


Audi No 1
Het winnende merk van het voorgaande jaar krijgt altijd het startnr. 1 toebedeeld.


Tekst Willem J. Staat en René de Boer
Foto's BMW/Mercedes/Audi/Aston Martin/Falken/Porsche/KCMG

Voorbeschouwing 24U Nürburgring. Alles is anders. Wel of niet sfeerloos?
Behalve het typische Eifelweer zal dit jaar alles anders zijn. Slechts 5000 bevoorrechte toeschouwers hebben dit weekend toegang tot de 24U. Corona richtte de afgelopen weken en maanden op de inschrijvingslijst de nodige slachtingen aan. Bij het Japanse Gazoo Racing, jarenlang het gezicht van de 24U en de VLN, besloot men al heel snel om in 2020 niet meer aan deze wedstrijd deel te nemen. De grote klap kwam natuurlijk eerder deze week toen bleek dat drie medewerkers van Porsche in Le Mans ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch positief getest werden. Bij Porsche moest men in het rijderskader de afgelopen dagen bij de diverse Customer Teams de nodige verschuivingen aanbrengen. Alle Porsche-fabrieksrijdersrijders die op Le Mans van de partij waren, volgen de race van huis uit.

Concreet betekende dit dat Manthey Racing zich met de populaire "Grello" GT3's zich moest terugtrekken. Het team dat haar basis in Meuspath nabij de Nürburgring heeft behoort met haar speciaal beschilderde MR 911 GT3 R's tot het gezicht van de 24U en de VLN. Een zware klap voor Manthey Racing zelf, Porsche, de fans en de organisatie. Vervolgens werd afgelopen week de Manta Cult Car teruggetrokken omdat er voor dit racende fossiel en publiekslieveling Numero Uno onvoldoende reserve-onderdelen beschikbaar waren.

KCMG Sterke rijdersbezetting bij KCMG.

Mager startveld
In tegenstelling tot 2019 bestaat het startveld slechts uit een mager aantal van 99 deelnemers. Van in drie groepen is eigenlijk al geen sprake meer. Het resultaat van de Coronabeperkingen en sponsoren die zich noodgedwongen moesten terugtrekken. Respect voor de aanwezige deelnemers maar niet het startveld waar je als doorgewinterde Nordschleife fan trots op hoeft te zijn. Voor de Topteams betekent dit anderzijds dat zij komend weekend wat minder hinder van "het verkeer" hebben. Ruim een derde van het startveld bestaat uit GT3's waarvan acht Porsche 911 GT3's. Grote "winnaar" qua inschrijver was eigenlijk het KCMG Team van Paul Lp uit Hong Kong.

Voor dit weekend beschikt men bij KCMG over de diensten van Earl Bamber, Dennis Olsen, Timo Bernhard en Jörg Bergmeister. Twee laatstgenoemden inmiddels weer voor de zoveelste keer uit hun "retirement" gehaald. Olsen wordt ook op de tweede auto naast Alexandre Imperatori, Josh Burdon en Edoardo Liberati ingezet.Ook bij Falken een topbezetting twee auto's. Op de No 33 worden Christian Engelhart, Sven Müller, Dirk Werner en Klaus Bachler die op beide auto's gedurende de 24U actief is.

2020 Frikdelli Racing
Het Frikadelli Cult Team is eveneens met een sterk bezetting van de partij.


Het Frikadelli Team dat na enkele dreigingen in het verleden de weg weer naar de Nordschleife heeft teruggevonden bestaat uit de volgende combinaties. Het team heeft twee auto's ingeschreven. De #30 wordt bemand door teameigenaar Klaus Abbelen, Lance David Arnold, Alex Müller en Robert Renauer. De #31 wordt volledig door de fabrieksrijders Michael Christensen(GB), Kevin Estre, Maxime en Matt Campbell bestuurd. Jeroen Bleekemolen die eerder dit seizoen voor Frikadelli in de VLN/NLS uitkwam is jammer genoeg niet van de partij.

Audi Sport
In de strijd om de overall overwinning worden de teams van Car Collection, Phoenix en Montaplast by Land Motorsport door Audi Sport met negen fabrieksrijders ondersteund. Onder hen ook Robin Frijns, die hier na twee opeenvolgende DTM-weekeinden op de Nürburgring ook zijn DTM-Audi-collega's Nico Müller en René Rast weer tegenkomt. Bij Audi ziet de bezetting er als volgt uit:

Audi R8 LMS #1 (Audi Sport Team Phoenix)
Nico Müller/Frank Stippler/Dries Vanthoor/Frédéric Vervisch (CH/D/B/B)
Audi R8 LMS #3 (Audi Sport Team Car Collection)Mirko Bortolotti/Robin Frijns/Christopher Haase/Markus Winkelhock (I/NL/D/D)
Audi R8 LMS #29 (Audi Sport Team Land)Mattia Drudi/Kelvin van der Linde/Christopher Mies/René Rast (I/ZA/D/D)
Audi R8 LMS #5 (Phoenix Racing)
Michele Beretta/Jules Gounon/Kim-Luis Schramm/Frank Stippler (I/F/D/D)
Audi R8 LMS #7 (Car Collection Motorsport)
Milan Dontje/Miro Konôpka/Patric Niederhauser/Mike David Ortmann (NL/SK/CH/D)
Audi R8 LMS #11 (IronForce Racing)
Elia Erhart/Pierre Kaffer/Simon Reicher/Jan-Erik Slooten (D/D/D/D)
Audi R8 LMS #15 (RacingIng – Powered by HFG/Racing Engineers)
Stefan Aust/Christian Bollrath/Rahel Frey/Bernhard Henzel (D/D/CH/D)
Audi R8 LMS GT4 #53 (Giti Tire Motorsport by WS Racing)
Kristian Jepsen/Kari-Pekka Laaksonen/Jan Sørensen/Roland Waschkau (DK/FIN/DK/D)
Audi RS 3 LMS #171 (Bonk Motorsport)
Hermann Bock/Max Partl/Alexander Prinz/Andreas Möntmann (D/D/D/D)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet