Retro

Retro: Hart/Pastorelli naar CER1-winst in Monza Historic

CER1-PHOTOCLASSICRACING-1938

Met iets kleinere, maar nog steeds alleszins acceptabele velden toog Peter Auto in het Le Mans-weekend naar het inmiddels veiligste deel van Europa voor de Monza Historic. Met vertrouwde Nederlandse 'Peter Auto-gezichten' zoals Jan Gijzen en Michiel van Duijvendijk/Pascal Pandelaar en daarnaast de Harts met Nicky Pastorelli en de familie Van Gils was de vaderlandse delegatie bescheiden als altijd, maar successen waren er toch te vieren. Belangrijkste was de winst van David Hart en Nicky Pastorelli in de CER1-race.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Peter Auto

In de Lola T70 Mk3B waarmee ze twee weken geleden ook al op Zandvoort wonnen, grepen Hart en Pastorelli ook nu weer naar de winst. Deze keer versloegen ze Porsche 917 van Claudio Roddaro en de iets oudere T70 Mk3 (zonder B) van Nick Sleep en Alex Montgomery. In de CER2-race ging de overwinning intussen naar Philippe Scemama in zijn Lola T600.

CER2-PHOTOCLASSICRACING-7923

De meeste champagne mochten deze Michel Lecourt en Raymond Narac spuiten. Het Franse duo won in hun Shelby Cobra de Sixties Endurance-race, maar schreef ook een van de Group C-races op hun naam. De winst in de andere Group C-wedstrijd ging naar Porsche 962-evenknieën Ivan Vercoutere/Ralf Kelleners. David & Olivier Hart wilden hun Jaguar XJR11 zijn debuut geven, maar de fraaie Silk Cut-auto kon uiteindelijk niet starten.

SIXTIES-PHOTOCLASSICRACING-4212

In de Sixties Endurance-race deelde Olivier Hart een Cobra met de Zwitser Urs Beck, om vijfde te worden, terwijl Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar net als op Zandvoort reuzen doodden door met hun Porsche 904/6 GTS als achtste algemeen te eindigen. In de 2.0L Cup voor Porsche 911's werd het duo sterk vierde. De winst in die race ging naar Richard Cook en Harvey Stanley.

monzahistoric reynaudguillaume4277

Niek en Sander van Gils – normaal gesproken vaste klanten bij Masters – hadden nu hun Lotus Elan ingeschreven bij Peter Auto, om toch nog een keer aan internationaal racen toe te komen. Net als op de Historic Grand Prix, waar Sander van Gils het algemene podium van de Masters Gentlemen Drivers haalde, ging dat op Monza niet onverdienstelijk: het vader-en-zoon-duo reed naar een 17e plaats algemeen en de tweede plaats in de GT2-klasse (achter landgenoten Van Duijvendijk/Pandelaar), terwijl ze ook de beste Lotus Elan waren. De Bizzarrini 5300 GT van Hart/Pastorelli haalde daarentegen de eindstreep niet.

SIXTIES-PHOTOCLASSICRACING-4359

In The Greatest's Trophy reed Jan Gijzen naar een mooie vierde plaats in de eerste race, maar zijn trouwe Ferrari 275 GTB/4 maakte op zondag maar 12 van de 18 ronden vol. Remo Lips/David Franklin (Ferrari 250 GT) en James Thorpe/Phil Quaife (Lister-Jaguar) verdeelden de zeges.

monzahistoric reynaudguillaume0859

De Heritage Touring Cup werd een BMW-benefietwedstrijd: zes Beierse raceauto's bezetten de eerste zes plaatsen, aangevoerd door de CSL van Christian Traber. In de Endurance Racing Legends reed James Cottingham in zijn Dallara-Judd SP1 naar twee gemakkelijke zeges. Net als bij de Masters Endurance Legends was het aantal prototypes dun gezaaid: Dominik Roschmann (Ferrari 550 GTS) won twee keer de GT1-klasse met beide keren een tweede plaats algemeen.

HTC-PHOTOCLASSICRACING-2122
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet