DTM

DTM: Toekomst DTM is gebaseerd op GT-auto's

200919 Berger
Gerhard Berger tijdens de persconferentie op de Nürburgring

De toekomst van de DTM is veilig gesteld. Dat werd vanmiddag bekend tijdens een persconferentie op de Nürburgring, waarin Gerhard Berger aankondigde dat hij na het vertrek van Audi en BMW aan het eind van dit jaar zelf het heft van de serie in handen neemt. De DTM kiest voor een concept dat is gebaseerd op GT-auto's, maar dan met sprintraces zonder rijderswissels en met "professionele privéteams". Ondersteuning door fabrikanten is toegestaan, maar de teams en rijders staan in het middelpunt, zo benadrukte Berger.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Tot aan het eind van dit seizoen zijn Audi, BMW en Gerhard Berger de drie partijen die aan het hoofd staan van de ITR als organisator en promotor van de DTM. Audi en BMW vertrekken eind dit jaar uit het gremium wanneer ze hun fabrieksmatige deelname aan de serie beëindigen. Samen met Berger hebben ze nu overeenkomst bereikt over een modus waardoor Berger met zijn bedrijf BMS de commerciële verantwoordelijkheid voor de serie overneemt en daarmee de DTM kan voortzetten, zij het op andere basis.

"Voor mij was het belangrijk dat de toekomst van het platform DTM veiliggesteld kon worden. Voor de fans, voor alle mensen van wie de arbeidsplaatsen aan de serie hangen, maar ook voor de Duitse autosport", zei Berger. "Ik ben 60, ik wilde het eigenlijk wat rustiger aan gaan doen en meer gaan skiën, maar er zit gewoon teveel aan vast."

Voor de nabije toekomst betekent dat, dat er in de DTM met auto's op GT3-basis gereden gaat worden, maar anders dan in reguliere GT3-series met één rijder per auto, zonder rijderswissels. "Sprintraces op professionele basis, dat is het DNA van de DTM en zo blijft het", aldus Berger. "Het technisch reglement verandert, maar dat is in de loop van de lange historie van de DTM wel vaker gebeurd. Misschien dat we aan de auto's wat wijzigingen moeten doorvoeren om ze beter geschikt te maken voor sprintraces, maar wat we in ieder geval niet willen, zijn wijzigingen die veel geld kosten."

Het is algemeen bekend dat Berger geen vriend is van 'balance of performance', maar dit concept is bij een GT-reglement onontkoombaar. "Belangrijk is wel dat de BOP goed, transparant en eerlijk is", aldus Berger. "Het voordeel is dan dat de fans verschillende merken, verschillende autoconcepten en verschillende motorconfiguraties te zien krijgen. Wat we zeer beslist niet gaan doen, is rijderscategorisatie. We willen alleen de beste rijders, heel simpel."

Concrete toezeggingen van deelnemers zijn er nog niet, maar Audi en BMW hebben in ieder geval al toegezegd dat ze belangstellende klantenteams willen ondersteunen. "Er hebben zich ook al diverse merken en teams gemeld, maar we konden tot nu toe geen concrete gesprekken voeren, omdat we er eerst voor wilden zorgen dat de basis er ligt en dat is nu het geval", zei Berger.

Gestreefd wordt naar een voortzetting van de huidige aanpak met rond de tien evenementen met elk twee races, ongeveer de helft in Duitsland en de helft in "naburig Europees buitenland". Als televisiepartner blijft het Duitse SAT1 aan boord. Met het vanmorgen aangekondigde Duits kampioenschap op ADAC-basis zei Berger geen probleem te hebben: "Hoe meer autosport, hoe beter. Ik ben voor een vrije markt, ik vind het alleen wat merkwaardig dat Gerd Ennser van de DMSB, die de opvolger wordt van Hermann Tomczyk bij de ADAC, nu een ADAC-serie zo'n kampioenschapspredikaat toekent. Maar goed, ik denk dat er zeker in Duitsland voldoende ruimte is. Wij gaan nu aan het werk met onze kalender en zorgen voor een aantrekkelijk pakket, waarvan ook de DTM Trophy deel blijft uitmaken."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet