Sportscars

Sportscars: Peugeot en Total ontwikkelen Le Mans-hypercar voor debuut in 2022

200918 Peugeot Hyper front 480

Daags voor de 88e editie van de 24 Uur van Le Mans werd officieel bevestigd wat Peugeot en Total ontwikkelen gemeenschappelijk een Le Mans Hypercar voor de deelame aan het FIA WEC vanaf 2022. Gepland is een auto met een vermogen van 500 kW/680 pk en vierwielaandrijving dankzij hybridetechnologie. Daarmee keert Peugeot terug naar de hoogste divisie van de lange-afstandsracerij, waar het merk in 2012, enkele weken voor de start van het toen nieuwe FIA WEC, van de ene op de andere dag uit stapte.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Naast alle rallysuccessen en Dakar-overwinningen heeft Peugeot natuurlijk ook een zeer succesvolle staat van dienst in de lang-afstandsracerij. In het Groep C-tijdperk behaalde het merk met de 905 overwinningen tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1992 met Derek Warwick, Yannick Dalmas en Mark Blundell en in 1993 met Geoff Brabham, Christophe Bouchut en Eric Hélary. In 2009 won Peugeot met de 908 HDi FAP, bestuurd door David Brabham, Alexander Wurz en Marc Gené, opnieuw de Franse klassieker. Natuurlijk biedt het debuut in 2022 de mogelijkheid om een jaar later, wanneer het honderdjarig bestaan van de 24 Uur van Le Mans gevierd wordt, opniew een overwinning binnen te halen.

"Le Mans is de heilige graal van de autosport", verklaarde Jean-Philippe Imparato, merkdirecteur van Peugeot. "Het is de wedstrijd die zijn winnaar kiest. Voor ons betekent Le Mans drie overwinningen, maar ook tranen, vreugde en een ongelooflijke teamgeest, samen met Total, waarmee we in 2020 het 25-jarig bestaan van onze samenwerking vieren."

De keuze voor de LMH-klasse (in de wandelgangen bekend als 'hypercars') werd bepaald door ondermeer een zekere mate van vrijheid op het gebied van de aerodynamica. Daardoor kan Peugeot bepaalde kenmerken van het 'Design Peugeot' in het ontwerp van de auto opnemen. Eerste vage afbeeldingen werden vandaag getoond. De volgende stap zijn de architectuur van de motor, de elektrische aandrijving en het hybridesysteem. Hierbij worden alle technische afdelingen van Peugeot Sport betrokken.

200918 Peugeot Hypercar side 480

Imparato: "We keren terug in de lange-afstandsracerij omdat we de kans hebben om op een andere manier in de sport actief te zijn met de hybride-technologie als mix van benzine-verbrandingsmotor en elektrische aandrijving. Peugeot Sport heeft zijn identiteit gewijzigd, heeft het label Peugeot Sport Engineered voor elektrische auto's met hoge prestaties gepresenteerd met de 508, goed voor 360 pk, met vierwielaandrijving en een C02-uitstoot van 46 gram. Met dit programma in de lange-afstandsracerij stappen we volledig in de energietransitie."

Philippe Montantême, directeur strategie marketing en research van Total, benadrukte de al 25 jaar bestaande samewerking tussen Peugeot en Total en verklaarde: "Dit 'Le Mans Hypercar'-project opent nieuwe mogelijkheden voor gezamenlijke ontwikkelingen op het gebied van energiesystemen van de auto: ten aanzien van de efficiëntie van onze brandstoffen – hoewel ook de andere teams daarvan profiteren, omdat wij de exclusieve leveracier zijn – of voor de smeermiddelen, speciaal ontwikkeld voor voertuigen met hybride-technologie. Ook hebben we hierdoor de mogelijkheid om samen met Peugeot onderzoek te doen naar nieuwe mogelijkheden op het gebied van accu's."

200918 Peugeot hyper rear 480

Olivier Jansonnie is als technisch directeur bij Peugeot Sport verantwoordelijk voor het WEC-programma. "Zoals het reglement voorschrijft is de auto voorzien van vierwielaandrijving met maximaal 200 kW op de vooras. Het totaal vermogen is gelijk aan een auto met verbrandingsmotor met tweewielaandrijving, 500 kW oftewel zo'n 680 pk. In vergelijking met de huidige LMP1's staat de hypercar wat dichter bij straatauto's, zwaarder en groter met een lengte van zo'n vijf meter en een breedte van zo'n twee meter. Dit reglement is volledig anders: weliswaar is er een 'balance of performance', maar er zijn veel meer mogelijkheden voor ontwikkeling. We hebben een deel van het aerodynamisch concept inmiddels vastgelegd, de architectuur van de motor staat vast en de werking van het hybridesysteem is bepaald, maar er is nog heel wat werk te verzetten voor we in 2022 in de lange-afstandsracerij aan de start staan: onderzoeken, het bouwen van prototypes en het testen op de testbank en op het circuit."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet