Sportscars

Sportscars: Kamui Kobayashi behaalt Le Mans-pole voor de nummer 7-Toyota (lang)

200918 LM Hyperpole Kobayashi
Pole in Le Mans voor de nummer 7-Toyota dankzij Kamui Kobayashi

Voor de zesde keer in de historie van de 24 Heures du Mans start een Toyota vanaf de pole-position bij de Franse klassieker. In de voor dit jaar nieuwe hyperpole-sessie voor de zes snelste teams per klasse (of vijf, zoals bij de LMP1's), reed Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota met 3.15,267 minuten de snelste tijd van het 59 ato's tellende veld. Daarmee start de Japanner samen met zijn teamgenoten Michael Conway en José María López morgen om 14.30 uur vanaf de eerste plek. United Autosports start dankzij Paul D Resta met de nmmer 22 (Hanson/Albuquerque/Di Resta) vanaf de pole in LMP2. Snelste in GTE-Pro was Gianmaria Bruni in de nummer 91-Porsche (Bruni/Lietz/Makowiecki), beste GTE-Am-auto was enigszins verrassend de nummer 61-Luzich Racing-Ferrari (Piovanetti/Negri/Ledogar) in handen van Côme Ledogar.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR (Rolex/Jad Sherif, Michelin)

Tijdens de dit jaar voor het eerst doorgevoerde hyperpole-sessie kwam het bestaande kwalificatierecord in Le Mans, de in 2017 eveneens door Kobayashi gereden tijd van 3:14,790 minuten niet in gevaar. De Japanner bleef ditmaal een halve seconde achter bij zijn ronde van destijds, maar het was ruimschoots voldoende om de eerste startplaats veilig te stellen. De tweede startplaats is voor de nummer 1-Rebellion (Senna/Nato/Menezes), waarin Menezes, na de eerste runs bovenaan, een halve seconde op Kobayashi tekort kwam. In de slotfase leek Kazuki Nakajima in de nummer 7-Toyota met twee absoluut beste sectortijden nog een serieuze kandidaat voor pole, maar toen was de tijd afgelopen en reed hij de pits in. Zo start de nummer 7-Toyota vanaf de derde plaats. Louis Delétraz, gisteravond snelste in de derde vrije training, sloot de sessie in de nummer 3-Rebellion (Dumas/Berthon/Delétraz) als vierde af, met de weer gerepareerde ByKolles-Enso (Dillmann/Spengler/Webb) op de vijfde plaats.

200918 LM Hyper Toyo pole
De nummer 7-Toyota, die morgen om 14.30 uur vanaf de pole start

Snelste in de LMP2-klasse was oud-DTM-kampioen en ex-F1-rijder Paul Di Resta in de nummer 22-United Autosports-Oreca (Hanson/Albuquerque/Di Resta), die ook in de voorafgaande vierde vrije training al het snelst in de klasse was (zie onder). De tweede tijd was voor de G-Drive-Aurus (Rusinov/Vergne/Jensen). Voor Nyck de Vries, gisteren snelste in de klasse tijdens de kwalificatie, was er een spannend moment toen hij op hoge snelheid bij de Porsche-bochten de controle over zijn auto verloor en vanuit rijdersperspectief aan de linker kant de grindbak in zeilde. Hij hield het gas erop en kon zelfstandig verder rijden. Uiteindelijk wist hij met een verse set banden toch nog de derde tijd eruit te persen.

200918 LM Hyperpole RTN

Job van Uitert start met de tweede United-Oreca (Owen/Brundle/Van Uitert) vanaf de vijfde plaats in de klasse dankzij de kwalificatietijd van teamgenoot Alex Brundle. Daarmee eindigde het Britse team een plaats voor de Jackie Chan DC Racing-Oreca (Tung/Aubry/Stevens), waarin Will Stevens de hyperpole reed.

Gianmaria Bruni herhaalde in de GTE-Pro met de nummer 91-Porsche (Bruni/Lietz/Vanthoor) zijn pole-position van 2018, maar was met zijn tijd van 3:50,874 minuten wel zo'n drie seconden langzamer als twee jaar geleden. De tweede tijd was voor James Calado in de nummer 51-AF Corse-Ferrari (Pier Guidi/Calado/Serra), voor Marco Sørensen in de nummer 95-Aston Martin (Thiim/Sørensen/Westbrook).

In de GTE-Am-klasse leek Matt Campbell in de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche (Ried/Perra/Campbell) relatief comfortabel op weg naar de pole-position, maar in de slotfase van de half uur durende sessie reed Côme Ledogar in de Luzich Racing-Ferrari (Piovanetti/Negri/Ledogar) een tijd van 3:51,266 minuten, waarmee hij 0,056 seconden sneller was dan Campbell. De nummer 57-Project 1-Porsche (Perfetti/Ten Voorde/Cairoli) start als derde, dankzij de hyperpole-tijd van Cairoli.

200918 LM Rebellion

Menezes bovenaan in afsluitende vrije training
Eerder vanmorgen was er nog de vierde vrije training van een uur, de afsluitende trainingsessie voor alle teams en rijders voorafgaand aan de racedag. De snelste tijd in deze sessie was voor Gustavo Menezes in de nummer 1-Rebellion (foto boven), voor Mike Conway in de nummer 7-Toyota. In LMP2 sloot Paul Di Resta in de nummer 22-United Oreca als snelste af. Porsche was met Michael Christensen in de nummer 92 (Christensen/Estre/Vanthoor) het snelst in GTE-Pro, Matteo Cairoli eindigde in GTE-Am bovenaan met de nummer 56-Project 1-Porsche (Perfetti/Ten Voorde/Cairoli).
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet