Sportscars

Sportscars: Voorbeschouwing 88e 24 Uur van Le Mans

200916 LM Preview opening
59 auto's aan de start voor de 88e editie van de 24 Uur van Le Mans

Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig (opa vertelt...) was er een TV-programma met de naam 'De Alles is Anders Show'. De titel zou zomaar van toepassing kunnen zijn op de 24 Uur van Le Mans, die dit jaar zijn 88e editie beleeft. Dit weekeinde wordt er aan de Sarthe geracet, met een recordaantal Nederlanders aan de start, maar zonder toeschouwers. Ook AUTOSPORT.NL is helaas niet ter plekke, maar doet natuurlijk wel verslag, en blikt aan de vooravond van het evenement vooruit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Wat er allemaal niet is? Een hele waslijst. Geen testdag twee weken van tevoren. Geen technische keuring en presentatie van de teams in het historische stadscentrum van Le Mans. Geen pitwalk en handtekeningsessie met alle coureurs in de pitstraat op dinsdagmiddag. Geen trainingen op woensdag. Geen verkoopstands in de 'Village', waar je als liefhebber altijd wel mooie dingen vindt, van autosportboeken en miniaturen tot mooie merchandise. Geen 'mad Friday'. Geen 'British Welcome' in Saint-Saturnin. Geen invasie van duizenden Britten met bont bestickerde auto's. Geen bussen met Denen. Geen 'burn-outs' op de rotonde bij Houx-annexe. Geen rijdersparade en festiviteiten op vrijdagmiddag in de stad. Geen wandeling naar de Esses op zaterdag rond middernacht. Geen gedrukt programmablad, geen evenementposter op papier. Geen horecastands, dus ook niet de traditionele crêpe Grand Marnier op zondag. Geen toeschouwers op de tribunes, op de taluds en op andere plaatsen langs de baan. Geen Japanse fans die 24 uur lang ritmisch hun enorme vlaggen zwaaien als de Toyota's langskomen. Geen hospitality-units in de paddock. Geen gasten in de VIP-lounges. Geen mensenmenigte onder het podium voor de prijsuitreiking op zondag na de race.

Als je erover nadenkt, zijn er toch wel heel veel elementen die Le Mans zo mooi, zo bijzonder maken. Maar de race zelf, die is er gelukkig nog wel. Dat Toyota voor de derde keer de winst opstrijkt, lijdt nagenoeg geen twijfel – hoewel men in Japan en Keulen sinds 2016 maar al te goed weet dat er in Le Mans niets vanzelfsprekend is. De rest in de LMP1-klasse, na het forfait van de LNT-Ginetta uitgedund tot in totaal vijf auto's, strijden hooguit om de eer van de laatste podiumplaats, en die zal wel voor een van de beide Rebellions zijn.

200916 LM Preview RTN Teamfoto
Teamfoto van Racing Team Nederland

In de LMP2-klasse starten 24 auto's, waaronder de Oreca van Racing Team Nederland (Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries) met het startnummer 29. Verdere Nederlandse inbreng vinden we bij Dragonspeed (startnummer 27, Renger van der Zande), United Autosports (startnummer 32, Job van Uitert), Jackie Chan DC Racing (startnummer 37, Ho Pin Tung) en het Richard Mille Racing Team (startnummer 50, Beitske Visser). In deze klasse zal het ongetwijfeld een flinke strijd om de overwinning worden met zeker een handvol kanshebbers, waarbij het natuurlijk vooral de vraag is hoe goed de verplichte rijders met 'zilver'- of in sommige gevallen 'brons'-status zich van hun taak kwijten, teneinde het verlies zo beperkt mogelijk te houden.

200916 LM Preview Visser
Beitske Visser is er al helemaal klaar voor

De GTE-Pro-klasse was de afgelopen jaren goed voor de spannendste strijd van allevier de categorieën in Le Mans, maar leed door het vertrek van BMW en Ford en het dit jaar wegblijven van Corvette ernstige bloedarmoede, wat het aantal van slecht acht deelnemende auto's wel duidelijk maakt. Twee Porsches is ook nog maar de helft van wat we de laatste jaren gewend waren. Aston Martin is er ook met twee autos, evenals het Ferrari-fabrieksteam AF Corse. De overige twee Ferrari's van WeatherTech Racing (gerund door Scuderia Corsa) en Risi Competitizione gelden als outsiders.

200916 LM Preview Bleekemolen
Jeroen Bleekemolen staat aan de vooravond van zijn 15e Le Mans

Voor GTE-Am geldt hetzelfde wat we ook over LMP2 schreven: ook hier is het zaak dat de verplichte 'brons'-rijder zo goed mogelijk door de minimale rijtijd komt, terwijl ambitieuze jonge talenten erop mogen hopen dat er af en toe iemand van de fabrikanten met een schuin oog naar de gereden rondetijden kijkt. Tot die talenten behoren zeker de kersverse Supercup-kampioen Larry ten Voorde, die voor zijn eerste optreden in Le Mans uitkomt met de Mentos-Porsche 911 RSR van Team Project 1 onder het nummer 56. Ook Max van Splunteren beleeft zijn debuut, hij rijdt met de nummer 78-Porsche van Proton Competition. Jeroen Bleekemolen, die in de Project 1-Porsche in Wynn's-kleuren rijdt, start daarentegen al voor de 15e maal in Le Mans en is daarmee na Jan Lammers de Nederlander met de meeste deelnames in de historie van de race.

200916 LM Preview Splunteren
Liever een helm op dan een mondkapje: Max van Splunteren

Morgen, donderdag, staan van 10.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur vrije trainingen op het programma, en nog eens een vrije sessie van 20.00 uur tot middernacht. Daartussen is er van 17.15 tot 18.00 uur de kwalificatie, voor alle teams en alle klassen. De snelste zes teams per klasse mogen dan op vrijdag tussen 11.30 en 12.00 uur nog een keer aan de bak tijdens de voor dit jaar nieuwe Hyperpole-sessie, waarin de plaatsen op de eerste drie rijen van de grid in elke klasse bepaald worden. Op zaterdag is er van 10.30 tot 10.45 uur een warm-up, de race start om 14.30 uur. Het vroege tijdstip heeft mede te maken met de directe uitzending op zondag van de laatste etappe van de Tour de France.

200916 LM Preview Voorde
Larry ten Voorde behoort met Van Splunteren en Visser tot de Nederlandse debutanten in Le Mans

Het voorprogramma bestaat uit twee races van de Road to Le Mans, een op vrijdagmiddag en een op zaterdag aan het einde van de ochtend, en een Porsche Carrera Cup-race op zaterdagochtend van 9.15 tot 10.00 uur. Die wedstrijd vormt tevens de seizoensstart van de Porsche Carrera Cup Deutschland, waarin heel wat Nederlandse rijders aan de start staan. Jesse van Kuijk, Daan van Kuijk, Lucas Groeneveld en Ziad Geris komen namens Team GP Elite in actie, Kay van Berlo en Larry ten Voorde rijden voor Nebulus Racing by Huber, Michael Verhagen rijdt voor MRS GT-Racing en Rudy van Buren rijdt voor Car Tech Motorsport by Nigrin. Daarnaast rijdt Max van Splunteren met de VIP-auto van Porsche als beloning voor het winnen van de rookie-titel in de Supercup (vanaf de volgende races van de Duitse Cup op de Sachsenring rijdt hij in de auto van Geris) en start Loek Hartog als afgevaardigde vanuit de Porsche Carrera Cup Benelux met de auto van Bas Koeten Racing.

200916 LM Preview PCCD Lt
Ten Voorde en vele andere Nederlanders rijden in Le Mans ook nog Porsche Carrera Cup

RTL7 zendt de 24 uur van Le Mans integraal uit, terwijl in ieder geval de kwalificatie, de hyperpole en de start ook op Eurosport 1 te zien zijn. Voor de rest blijft de planning van Eurosport wat onduidelijk, zoals we ook in ons TV-overzicht al meldden. Als u mee wilt kijken, is in ieder geval de inschrijflijst handig, die u hier vindt, alsmede de onvolprezen Spotterguide van onze Britse collega Andy Blackmore, die u hier kostenloos kunt downloaden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet