Sportscars

Sportscars: IMSA laat LMP3's toe in hoogste serie en presenteert kalender 2021

200910 IMSA Doonan
IMSA-president John Doonan tijdens de online-presentatie

In zijn rede 'The state of the sport' zette IMSA-president John Doonan de belangrijkste ontwikkelingen voor het IMSA WeatherTech SportsCar Championship 2021 en de bijbehorende series in het voorprogramma uiteen. Het belangrijkse nieuws is de toevoeging van de LMP3-klasse aan de hoogste serie in de IMSA-structuur. Daarnaast gaan het puntenschema en de kwalificatiemodus op de schop. Tevens werd de kalender voor 2021 gepresenteerd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Een aantal dingen was anders. Zo was het niet langer Scott Atherton die de jaarlijkse rede over de stand van zaken en de ontwikkeling van de klasse uitsprak, want die trad eind vorig jaar terug als IMSA-president. Daardoor was het nu de beurt aan diens opvolger, John Doonan, om de voordracht te houden. Bovendien was er niet, zoals gebruikelijk, sprake van een fysieke presentatie rondom de race op Road America, maar was het een online-presentatie, waarbij Doonan zijn volledige verhaal van een teleprompter oplas.

Het belangrijkste nieuws, dat al een tijdje rondzong, is de toevoeging van de LMP3-klasse aan het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Tot dusver was de IMSA Prototype Challenge het speelveld voor deze soort van prototypes, maar nu mogen de LMP3's ook in zes wedstrijden voor het IWSC starten, op circuits waar dit vanwege de capaciteit mogelijk is: Sebring, Mid-Ohio, Watkins Glen, Mosport, Road America en Road Atlanta. Deelname aan de Rolex 24 at Daytona is eveneens mogelijk, maar deze race telt uitsluitend voor de Endurance Cup in LMP3. Toegelaten worden LMP3's van de nieuwe generatie, gebouwd door Ligier, Duqueine, Ginetta en Adess. In de IMSA Prototype Challenge mogen in 2021 zowel oudere als nieuwe LMP3's worden ingezet.

Doonan kondigde tevens een wijziging van het bestaande puntenschema in het IMSA-kampioeschap aan: de huidige hoeveelheid toegekende punten wordt met tien vermenigvuldigd. Zo krijgt een racewinnaar niet langer 35, maar vanaf volgend jaar 350 punten voor een overwinning. Tevens zullen er punten worden toegekend voor de kwalificatie. In de LMP2-, LMP3- en GTD-klassen, waarin deelname van een rijder met 'brons'-status verplicht is, moet deze de kwalificatie rijden, bepalend voor de startplaats van het team. In de tweede helft van de kwalificatie mag dan de hoger gecategoriseerde rijder instappen, die een gooi mag doen naar kampioenschapspunten.

In de kalender waren er geen opvallende zaken, behalve het al bekende feit dat de traditionele 'Roar'-test voorafgaand aan de seizoensstart nu is verschoven van het eerste weekeinde van januari naar het weekeinde voorafgaand aan de raceweek in Daytona, wat concreet betekent dat teams en rijders niet langer twee keer de reis naar Florida behoeven te maken, maar gelijk ter plekke kunnen blijven.

De kalender voor 2021 ziet er als volgt uit:

22-24 januari: Roar before the 24, Daytona
28-31 januari: Daytona
17-20 maart: Sebring
16-17 april: Long Beach
23-25 april: Laguna Seca
14-16 mei: Mid-Ohio
nnb: Belle Isle
24-27 juni: Watkins Glen
2-4 juli: Canadian Tire Motorsport Park
16-17 juli: Lime Rock
6-8 augustus: Road America
20-22 augustus: Virginia
6-9 oktober: Road Atlanta
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet