Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WRC

Rally WRC Estland: Eerste WRC Rally in Estland brengt winst voor een Est

Na een lange, gedwongen rusttijd, mochten de rijders van het WRC dan eindelijk weer op weg. In een paar maanden tijd hadden de organisatoren kans gezien een degelijk evenement uit de grond te stampen. Inclusief alle COVID-19 maatregelen. Publiek was zeer mondjesmaat aanwezig, uitsluitend op speciale publiekspunten en niet op het serviceterrein bijvoorbeeld. Ook de pers werd niet toegelaten bij de teams. Mediavertegenwoordigers konden uitsluitend op speciale punten met de rijders praten. Ook was de route korter dan normaal. Op vrijdag avond een proloog met een publieksproef, op zaterdag een lange dag met 10 proeven en op de laatste dag nog eens zes proeven. In totaal leverde dat toch nog ruim 230 kilometer aan proeven op. Aan het einde van de rally was iedereen vol lof over de organisatoren. Zij werden op hun beurt beloond met een overwinning voor hun landgenoot.

2Tanak Estonia

Ott Tänak wint in zijn thuisland


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR
  
Op weg
Vrijdag avond stond er een klein proefje op het programma en Esapekka Lappi was de snelste man. Met dezelfde tijd eindigde Ogier als tweede, maar Tänak, Breen en Evans volgden binnen een halve seconde. Pas zaterdagochtend begon de echte actie. Nu was het de beurt aan Kalle Rovanperä die het snelst was. Craig Breen toonde dat Andrea geen ongelijk had gehad hem in het team op te nemen. Hij staat na deze proef op de tweede plek met Elfyn Evans een seconde daarachter. Pas daarna vinden we regerend kampioen Ott Tänak en de huidige leider in het kampioenschap Sebastien Ogier. Halverwege de ochtend (op proef 3) stelt Ott Tänak orde op zaken. In eigen land wil hij graag winnen dus pakt hij resoluut de kop. Twee proeven later bij de middag pauze ligt hij nog steeds in leidende positie. Breen, Neuville, Ogier en Evans completeren de topvijf. De eerst drie wagens zijn van Hyundai, de daarop volgende vier zijn Toyota's en pas op plaats 8 en 9 komen de Fords. Juist M-Sport die de Ford kleuren verdedigt heeft veel last gehad van de gevolgen van het virus. Daardoor kon er tussentijds weinig getest worden. Dat wordt vandaag pijnlijk duidelijk, Lappi en Suninen konden niet echt een vuist maken.

GTR OgierWRC 2020 Rd.4 155
Sebastien Ogier werd derde en behileld tweede plek in kampioenschap.

Zaterdagmiddag
Door de bijzondere omstandigheden (de rally bestaat maar uti twee echte wedstrijddagen) is er besloten dat in de ochtend wordt gestart in de volgorde van het kampioenschap en in de middag volgens de klassering in de wedstrijd maar dan in omgekeerde volgorde.

Op de eerste proef na de pauze zijn er veel problemen met de banden. De los gereden ondergrond zorgt voor de beruchte sporen die, soms de auto uit balans brengen en ook voor de banden niet vriendelijk zijn omdat overal stenen worden los gewoeld. Elfyn Evans komt aan de finish met een helemaal weg geslagen achterspatbord. Het losgelaten loopvlak had de hele linker achterkant stuk geslagen. Anderen hadden vergelijkbare problemen, maar voor Thierry Neuville ging het helemaal mis. "In een bocht naar links braken we wat uit," verklaarde hij. "En aan de andere raakten wij in de berm een steen of zo iets". Zijn rechter wielophanging brak los. Hij haalde weliswaar de finish van de proef, maar daarna bleek het onmogelijk om de afgerukte ophanging langs de kant van de weg te repareren. Inderdaad kwam even later het bericht dat het Belgische koppel de handdoek in de ring moest gooien. In ieder geval voor de zaterdag.

De rest van de zaterdag toont het zelfde beeld. Supersnelle proeven en concurrenten die elkaar goed in de gaten houden. De stand blijft het zelfde tot de laatste proef. Daar is Kalle Rovanperä de snelste man op de proef. Daarmee pakt hij een plekje terug op teamgenoot Elfyn Evans. Ogier verliest hier maar liefst 8 seconden op Rovanperä. Hij heeft 'rustig' moeten rijden doordat zijn banden gaar zijn. Hij is nog wel derde, maar de afstand tot Rovanperä is geslonken tot net geen 7 tellen.

De stand na zaterdag is dus nu 1. Tanak; 2. Breen, op 11,7 seconden. (beiden in een Hyundai i20); 3. Ogier op 28,7 seconden van de leider. Zijn collega Toyotarijders Rovanperä en Evans volgen op respectievelijk 34,9 en 36,8 seconden.

Ford3 Suninen ESTONIA
Teemu Suninen Hield de Ford eer hoo maar eindigde niet hoger dan een zesde plek


Finale
De finale begon eigenlijk al zaterdagavond. Kalle Rovanperä hoorde van de sportcommissarissen dat er een rapport was binnen gekomen waaruit bleek dat navigator Jonne Halttunen een overtreding had gemaakt. In het controle gebied voor de start van proef 10, was hij hij tot de ontdekking gekomen dat hij de afscherming voor de radiator niet had weg gehaald. In het gebied tussen tijdcontrole en de start van de proef, dat reglementair als parc fermé wordt aangemerkt, haalde hij nog even snel de afscherming weg. Dat was dus een overtreding van de regels die gelden in het parc fermé en dat betekende een minuut straf. Het gevolg was dat hij terugviel van de vierde naar de zesde plaats.

Vroeg in de ochtend was Elfyn Evans goed wakker en hij pakte op de eerste proef van zondag de snelste tijd. Rovanperä deed dat op de tweede proef en Sebastien Ogier op de derde en vierde. Rovanperä tenslotte pakte de twee laatste proeven. Maar de marge die Tänak op de voorgaande dagen had opgebouwd was voldoende. Hij pakte zijn eerste Hyundai winst in de eerst echte WRC rally in zijn eigen land. Craig Breen presteerde perfect voor zowel hemzelf als voor zijn team. Met zijn tweede plaats snoepte hij een paar puntjes af van Ogier, een belangrijke concurrent voor Breen's teamgenoot Tänak en ook scoorde hij optimaal voor de constructeurspunten. Daardoor kon Hyundai het gat verkleinen naar Toyota. Dat was vooral belangrijk omdat Thierry Neuville zijn weekend niet had. Na een goede start viel de Belg op vrijdag uit. Op zondag startte hij weer met als doel punten scoren in de PowerStage. Na een rustige ochtend startte hij de PowerStage en meteen was duidelijk dat er ergens in de motor iets mis ging. Zijn auto leverde niet het gebruikelijke vermogen. Op de PowerStage eindigde hij als twaalfde geen punten dus.

Kampioenschap
Niemand weet hoeveel wedstrijden er nog verreden kunnen worden. Maar er staan er nog drie op het programma. (Turkije, Sardinië, en België (Ieper). Maar de stand zoals die nu in de boeken staat geeft wel een belangrijke indicatie. Cijfermatig kan iedereen nog kampioen worden. Maar met de huidige vorm van degenen die nu nog voor Neuville liggen zal het uiterst lastig worden. "We moeten het volgende keer beter doen," was zijn commentaar aan de finish. Die volgende keer is de Rally van Turkije die twee weken na Estland op het programma staat.

Voorlopige eindstand Rally Estonia 2020
1 O. Tänak M. Järveoja Hyundai i20 Coupe WRC 1:59:53.6
2 C. Breen P. Nagle Hyundai i20 Coupe WRC +22.2
3 S. Ogier J. Ingrassia Toyota Yaris WRC +26.9
4 E. Evans S. Martin Toyota Yaris WRC +41.9
5 K. Rovanperä J. Halttunen Toyota Yaris WRC +1:18.7
6 T. Suninen J. Lehtinen Ford Fiësta WRC +2:39.6
7 E. Lappi J. Ferm Ford Fiësta WRC +2:52.0
8 G. Greensmith E. Edmondson Ford Fiësta WRC +4:53.8
9 O. Solberg A. Johnston VW Polo GTI R5 +7:38.6
10 M. Ostberg T. Eriksen Citroën C3 R5 +8:17.3

Tussenstand FIA Wereld Rally Kampioenschap 2020 voor rijders na ronde 4
1. Sebastien Ogier 79
2. Elfyn Evans 70
3. Ott Tänak 66
4. Kalle Rovanperä 55
5. Thierry Neuville 42
6.Teemu Suninen 34
7. Esapekka Lappi 30
8. Craig Breen 25

Tussenstand FIA Wereld Rally Kampioenschap 2020 voor constructeurs 2020 na ronde 4
1. Toyota Gazoo WRT 137
2. Hyundai Shell WRT 132
3. M-Sport Ford WRT 83


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet