Retro

Retro: Racen met een BMW 02 Touring

Touring opbouw 69

In het weekend van de Historic Grand Prix neemt AUTOSPORT.NL u mee naar Gerco van Hoften, een van de blije deelnemers in het NK GTTC met een gele BMW 2002 Touring met kleurcode 'Golf'. What's in a name? Voor de oude circuitbezoekers: dit type BMW deed in de jaren zeventig dienst als OCA-rescue-auto's.

Tekst: Erik van der Schaaff

Gerco was al jong besmet met de liefde voor de autosport. Zijn passie lag vooral bij de klassieke touring en GT's. Toen hij 'wat' ouder werd, bezocht hij met vrienden het HARC-raceweekend op Zandvoort of het racefestival op de Nürburgring. "Om te genieten van de sfeer en al dat moois, échte auto's moet je ruiken, zien en horen."

In 1995 kocht hij zijn eerste klassieker, een TVR Vixen uit '72. Hij reed er tot voor kort nog regelmatig mee. Het was deze auto die hem aanzette om een rijvaardigheidstraining te doen, gevolgd door een racecursus. Dat was, begin 2003, "Ik koos voor een weekend cursus van Rensportschool Zandvoort op Zolder met een Sierra." Na deze cursus besloot hij een KNAF-examen te proberen. Geslaagd!

"Een halfjaar later werd me een aanbod gedaan dat ik niet kon afslaan, een al enigszins geprepareerde 2-deurs E30 325i van Jeroen van den Heuvel waarmee hij zelf zijn licentiecursus had gedaan." Daarna reed hij vijf seizoenen bij de BRAVO in België in een veld met zowel klassiekers als youngtimers, met als hoogtepunt kampioen in zijn klasse. "Of dat nou meer te maken had met mijn talenten dan wel het gebrek daaraan van m'n concurrenten laat ik even in 't midden." Hij neemt nog een slok koffie en glimlacht.

OCA touring zandvoort groot

De roep om een 'echte' klassieker in plaats van een youngtimer bleef wel. "Door toeval kwam er plots een oude 2002 touring met een 'getunede' motor op m'n pad. De auto bleek ruim 10 jaar bij iemand in de achtertuin te hebben staan wegrotten. Ondanks dat kregen we de motor met dubbele Webers vrij snel aan de praat, dat was een goed uitgangspunt voor het bouwen van een raceauto welk uiteindelijk zo'n drie jaren zou gaan duren. Daarmee werd deze touring ook meteen mijn eerste totaalrestauratieproject. Aangezien het budget beperkt was, veel geshopt op E-bay en via verschillende kanalen in Duitsland."

Uitgangspunt was de auto op te bouwen volgens de FIA-normen, ofte wel de techniek van begin jaren zeventig, zonder moderne modificaties. Dat bleek op zichzelf niet zo moeilijk, wel om 'originele' gehomologeerde onderdelen te vinden voor een fatsoenlijke prijs. Het racen met 02'tjes is namelijk flink in populariteit toegenomen en daarmee is de vraag vooral in Duitsland behoorlijk gestegen en dus ook de prijs voor dit schaarse goed.

Gerco Touring opbouw 1

Veel gesprekken en sloten koffie doen bij 'collega's' zoals Jan Wolf en het forum van de 02-club. BMW Mobile Tradition schiep daarnaast Freude door kosteloos FIA-homologatiedocumenten ter beschikking te stellen!

"Mijn Touring is zo veel mogelijk volgens de FIA-homologatie opgebouwd, want een ti-Touring is er helaas nooit geweest. De auto is daarnaast nog in het bezit van een kenteken, ideaal om af en toe testwerk op de openbare weg te kunnen doen. Op de rollenbank bleek dat de motor eigenlijk was gemaakt voor sprintwerk, dus koppel en vermogen bij een relatief laag toerental, niet echt handig op de meeste circuits, maar toch is bijna 155 pk een goed begin. Begin ja! want al snel blijkt dat met minder dan 200 pk je niet competitief genoeg bent versus de snelle Ford Escorts en Opel Kadett GT/E's. Natuurlijk spelen de gaven en talenten van de bestuurder ook een cruciale rol. Inmiddels zit er een competitievere M10-motor in het vooronder met ruim 200 pk."

Touring opbouw 36 kl

Gerco's eerste wedstrijd met de kersverse Touring was in de herfst op het F1-deel van de Nürburgring.

"Een toen voor mij nog volledig onbekende baan, nat, winderig en verrekte koud. Tijdens de eerste training liep-ie al binnen één ronde op nog maar drie pitten. Bleek achteraf vetgeslagen. Gauw naar binnen, nieuwe bougies erin en door. Nog geen drie ronden later rammelde er van alles aan m'n achteras bij rechtse bochten, het werd steeds erger, zo dadelijk breekt er iets af, dacht ik, dus maar aan de kant gezet. Ik had er flink de smoor in. Ah nee hè, nu al kapot en einde weekend, en dat na 3 jaar werk. Je denkt, alles is nieuw of zo goed als nieuw, dus geen problemen. Zo werkt dat niet in de autosport, ik snap inmiddels dat er veel tijd zit in het wegwerken van 'kinderziektes'. Het eerste jaar was een leerjaar met veel vallen en opstaan."

Het tweede jaar Nürburgring diende zich aan. "Dit keer was onze eerste race in de vroege ochtend, met nevel op de baan en ontdooiend wegdek, een bijzondere maar wel verrekt koude ervaring. Op de startopstelling lang staan wachten en de motoren maar warm houden totdat... twee ronden voor het einde de bodem van de benzinetank al in zicht kwam, wat stom, gebeurt me ook geen tweede keer meer, maar hoort er ook bij. Gelukkig was ik niet de enige die zich misrekend had."

Touring opbouw 84 kl

Het tweede jaar werd een derde jaar. "De ervaring en het vertrouwen groeiden, evenals de bus. We trekken sinds een jaar of vier met het NK GTTC de circuits in de buurt over. Assen, Zolder en Zandvoort, maar ook het Wings and Wheels Gala op Gilze is een prachtig evenement waar we graag te gast zijn. Dit jaar, 2020 is een bijzonder jaar, maar ik ben blij dat we weer kunnen en mogen racen."

En Gerco lacht weer over zijn verse mok koffie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet