DTM

DTM: Voorbeschouwing DTM Assen: Pakt Frijns zijn eerste zege?

200903 DTM preview start
Zaterdag en zondag starten de Class-1-DTM-auto's op het TT Circuit Assen

Aanstaande zaterdag en zondag vinden respectievelijk de zevende en achtste race van het DTM-seizoen 2020 plaats op het TT Circuit Assen. Het is – zoals het er nu uitziet – de laatste mogelijkheid om de Class 1-toerwagens met een vermogen van maximaal 640 pk in ons land in actie te zien. En dat kan ook daadwerkelijk, want voor het eerst dit seizoen laat de DTM ook bezoekers toe bij een evenement, op beide racedagen maximaal 10.000. Dagkaarten zijn nog tot vrijdag 4 september, 18.00 uur online te bestellen via dtm-assen.com en kosten 49 Euro (kinderen van 7-14 jaar 24,50 Euro, toegang onder de 7 jaar gratis). AUTOSPORT.NL blikt uitgebreid vooruit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De DTM in Nederland, dat is een succesverhaal dat al teruggaat tot 2001. In geen enkel ander land behalve thuisbasis Duitsland was de DTM in meer jaren te gast: niet in België, waar tussen 1984 en nu 16 keer op Zolder en twee keer op Spa gereden werd, niet in Oostenrijk, met twee evenementen in 1987 en 1988 op de Salzburgring (waarbij er het tweede jaar geen volledige wedstrijd kon worden afgewerkt na drie startpogingen en evenzovele massacrashes) en tien optredens op de A1-Ring, later Red Bull Ring genaamd. Ook niet in Groot-Brittannië, waar we in totaal op 17 jaar komen, met zes evenementen op Donington (inclusief ITR Gold Cup), een op Silverstone en tien op Brands Hatch. In andere landen was de DTM nog minder vaak te gast. En op Zandvoort reed de DTM zelfs vaker dan Duitse banen als Oschersleben of Sachsenring!

200903 DTM preview City Demo
Met de geslaagde en goed bezochte 'City Demo' stond de DTM in Assen vorig jaar direct goed op de kaart

Sinds vorig jaar is Assen de plaats van handeling voor de Nederlandse DTM-ronde. De altijd voortvarende Lee van Dam haalde als promotor de DTM naar Drenthe en zette de serie in het noorden vorig jaar gelijk goed op de kaart dankzij een even spectaculaire als geslaagde 'City Demo' in het stadscentrum van Assen, die heel wat publiek trok. "Met de raceauto door het centrum rijden, dat is een mooie herinnering aan Assen", zegt Audi-coureur Robin Frijns verlekkerd als we spreken over wat hij er verder buiten het circuit nog ontdekte. Helaas zit zo'n showevenement er dit jaar niet in. Het is al heel wat dat de DTM in Assen, voor het eerst dit seizoen, publiek bij de races toelaat, uiteraard met inachtneming van de anderhalve-meterafstand en de overige veiligheids- en hygiënemaatregelen.

200903 DTM preview Frijns pits
Robin Frijns behoort dit jaar tot de grootste kanshebbers

Frijns: "Leuker met publiek"
"Het is wel een stuk leuker als er publiek bij is", zegt Frijns. "Het is toch wel een beetje raar als je op pole-position staat en je kijkt omhoog naar de tribune, als die dan helemaal leeg is... Met publiek erbij is er gewoon meer sfeer." Voor Frijns is het te hopen dat die sfeer hem net dat kleine beetje extra geeft dat hij nog nodig heeft voor zijn eerste overwinning in de DTM. Tot dit seizoen was de kwalificatie voor de Limburgse rijder altijd zijn iets zwakkere discipline, maar met vier pole-positions uit zes races heeft hij meer dan overtuigend bewezen, dat trucje inmiddels ruimschoots onder de knie te hebben. Tot dusver was het dit seizoen eerder de pure racesnelheid waarop Frijns iets moest toegeven, zeker in vergelijking met zijn teamgenoot Nico Müller, die als aanvoerder in het puntenklassement naar Assen komt. Maar als de oude autosportwijsheid dat je met de geboorte van ieder kind een tiende van een seconde per ronde langzamer wordt, ook op Müller van toepassing is, dan zit Frijns dit weekeinde goed: de Zwitser werd op maandag na Lausitzring voor het eerst vader...

Maar Frijns heeft natuurlijk geen fabeltjes nodig om succes te hebben in de DTM. Integendeel, na twee volledige seizoenen weet hij heel goed hoe het er in de serie aan toegaat. Bovendien heeft men ook bij Abt Sportsline onder leiding van Thomas Biermaier, hoofd techniek Florian Modlinger en teammanager Jorge Segers de zaken goed voor elkaar. Daarnaast werkt Frijns ook voor het derde jaar in successie samen met de Fransman Michael Petit als race-engineer, dus die twee weten inmiddels ook precies wat ze aan elkaar hebben. "Daar komt bij dat Assen me een stuk beter ligt dan de Lausitzring", zegt Frijns eerlijk. "Snelle en middelsnelle bochten, daar houd ik wel van."

200903 DTM preview banden
Mogelijk zien we ook dit jaar in Assen weer rijders met een twee-stopstrategie

Bandenslijtage
Specifiek voor Assen is ook de zware bandenslijtage, zoals de rijders tijdens de DTM-première van vorig jaar ondervonden. Ook dat is iets wat voor Frijns een voordeel kan zijn, want hij staat bekend als iemand die goed met het racerubber kan omgaan. "Vorig jaar hebben een paar rijders twee bandenstops gemaakt in plaats van de ene verplichte wissel", zegt Frijns. "Onder andere René Rast. Dat zouden we dit jaar wel weer eens kunnen zien, maar natuurlijk zijn de temperaturen die voor dit weekeinde worden verwacht niet zo hoog als we vorig jaar met name op zondag in Assen hadden, dus wellicht is de slijtage iets minder. We zullen zoals altijd op vrijdag in de vrije training tijdens de longruns uitproberen hoe de banden zich houden."

200903 DTM preview Rast
Ook voor titelverdediger René Rast is Assen min of meer een thuiscircuit

Op grond van hun prestaties tot nu toe dit seizoen moeten Frijns en zijn Zwitserse teamgenoot Nico Müller ook in Assen als de favorieten worden beschouwd, evenals titelverdediger René Rast, afkomstig uit het Noord-Duitse Minden, voor wie Assen dus ook min of meer een thuiswedstrijd is. En laten we ook Mike Rockenfeller niet vergeten, die vorig jaar in Assen op zondag zijn eerste DTM-overwinning sinds Zandvoort 2017 behaalde. Diens Phoenix-teamgenoot Loïc Duval wacht nog steeds op zijn eerste zege, terwijl Jamie Green, Rasts teamgenoot bij Rosberg, na een goed begin in Spa op de Lausitzring de nodige problemen kende.

200903 DTM preview Auer
Dankzij Lucas Auer won BMW na ruim een jaar weer eens een DTM-race

Ruim een jaar zonder overwinning
Voor BMW kwam er op de Lausitzring dankzij de overwinning van Lucas Auer een einde aan een periode van ruim een jaar, waarin het Beierse merk geen enkele DTM-race won. Met name in de tweede helft van 2019 speelde BMW duidelijk de tweede viool achter Audi. Tijdens de vierdaagse test op de Nürburgring ter voorbereiding op het huidige seizoen, begin juni, leek BMW er aardig bij te zitten, maar de realiteit in Spa en tijdens het eerste Lausitzring-weekeinde was duidelijk anders. Niettemin is er een stap gemaakt, want qua tactiek had BMW het tijdens de slotrace op de Lausitzring beter voor elkaar dan Audi en verraste de concurrentie uit Ingolstadt met de overwinning en de tweede plaats.

200903 DTM preview Wittmann
Marco Wittmann wilde graag zijn derde titel, maar is daarvan nog ver verwijderd

De zege voor BMW bracht DTM-bestuursvoorzitter Gerhard Berger prompt tot de uitspraak dat BMW terug in de strijd was, maar tweevoudig kampioen Marco Wittmann, vorig jaar in Assen winnaar van de race op zaterdag en tweede op zondag als beloning voor een geweldige inhaalrace na een start vanuit de pitstraat, tempert de euforie. "We hebben nu een race gewonnen, maar terug in de strijd zijn we nog niet, daarvoor moet er nog wel het nodige gebeuren." Niettemin is Wittmann ervan overtuigd dat Assen voor BMW ook een goed circuit moet zijn. "Ook de races van vorig jaar lieten dat zien." Wittmann is momenteel de op één na best geplaatste BMW-rijder als zesde in de kampioenschapsstand, twee plaatsen voor hem staat merkgenoot Timo Glock, die met name tijdens het tweede Lausitzring-weekeinde als vierde in de eerste race en tweede in de tweede wedstrijd goed scoorde.

200903 DTM preview Glock
Timo Glock is de beste BMW-rijder in de tussenstand

Lucas Auer, die na een jaar afwezigheid vanwege deelname aan de Japanse Super Formula-serie nu bij BMW terugkeerde in de DTM, had aanvankelijk wat problemen om het juiste tempo te vinden, maar toonde met zijn glansrijke overwinning in de laatste race op de Lausitzring aan dat hij de juiste weg gevonden heeft. Ook Sheldon van der Linde doet het in zijn tweede DTM-jaar goed, terwijl Philipp Eng nog iets van zijn tempo van vorig jaar moet terugvinden. Jonathan Aberdein, na een jaar bij het WRT-Audi-team nu fabrieksrijder bij BMW, heeft zeker ook potentieel om in de voorste helft van het veld mee te rijden, maar dat kwam er tot nu toe dit seizoen nog niet helemaal uit.

Habsburg sterkste privérijder
Van de rijders in de privéteams, Harri Newey, Ferdinand Habsburg en Fabio Scherer bij WRT-Audi en Robert Kubica bij ART-BMW, presteerde Habsburg tot nu toe onbetwist het sterkst, maar daarbij geldt natuurlijk wel dat de Oostenrijker al een jaar DTM-ervaring heeft. De zesde plaats tijdens de eerste Lausitzring-race was zijn beste DTM-resultaat tot nu toe terwijl hij ook al een keer vierde op de startgrid stond. Bij Newey en Scherer is er sprake van een leerproces, maar ook bij hen is zeker potentieel aanwezig.

200903 DTM preview Kubica
Robert Kubica heeft tot nu toe in de DTM weinig reden tot lachen

Kubica daarentegen is tot nu toe een teleurstellend verhaal, we kunnen er niks anders van maken. Hij bracht een riant (zevencijferig) budget mee van sponsor Orlen en bracht dat onder bij het Franse team ART, waarmee BMW eindelijk ook een klantenteam had, nadat eerdere pogingen van andere teams op dit front om uiteenlopende redenen – overigens meer in München dan bij de betreffende teams– strandden. Kubica's keuze voor BMW werd ingegeven door historische banden: in het verleden reed hij in de Formule 1 immers ook al voor het wit-blauwe merk. Of het verstandig was, het geld te investeren bij een team dat nagenoeg volledig nieuw in de DTM is (van het personeel dat in het verleden bij ART voor Mercedes in de DTM actief was, is nog één man over) en in een BMW in plaats van een Audi, die over de hele linie toch het betere pakket lijkt, kan natuurlijk worden betwijfeld. Natuurlijk, andere rijders die vanuit de Formule 1 kwamen, hadden het in de DTM ook niet gemakkelijk, maar toch hadden we van Kubica meer verwacht. Daar helpen ook geen gigantische spandoeken op de tribune aan. Wellicht dat hij dit weekeinde in Assen wat kan laten zien, waar hij in ieder geval op wat ondersteuning van de vele in Nederland en Duitsland wonende Polen hoopt. Of anders op de Nürburgring, waar hij in juni vier dagen lang testte en 541 ronden reed. Onbekendheid met het circuit kan dan in ieder geval niet meer als excuus gelden...

Maar eerst is alle aandacht gericht op de beide races van komend weekeinde in Assen. Met publiek, met een mooi voorprogramma, bestaande uit Belcar (met ondermeer oud-wereldkampioen wielrennen Tom Boonen), Supercar Challenge, Mazda MX-5 Cup en Tourenwagen Classics, met, zoals het er nu uitziet, redelijk goed weer. En misschien wel met een Nederlandse DTM-racewinnaar, voor het eerst sinds Christijan Albers op 2 mei 2004 in Estoril. Het wordt wel weer eens tijd!

200903 DTM preview podium trophy
Misschien in Assen weer eens een Nederlandse DTM-racewinnaar?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet