Retro

Indycar: Indy 500 geschiedenis met Arie Luyendijk tijdens Masters 1997

De Marlboro Masters, jarenlang het nationale autosport hoogtepunt dankzij de gratis toegangstickets van tabaksproducent Philipp Morris met als uitsmijter de inmiddels ter ziele gegane Masters of F3. Hoogtepunten waren vaak de F1 en MotoGP demonstraties. Maar dankzij het succes van Arie Luyendijk zagen we tweemaal een Indycar demo in 1994 en 1997. En dat laatste mag best een hoogtepunt in de vaderlandse autosportgeschiedenis genoemd worden want nooit tevoren reed een Indy 500 winnaar met zijn winnende bolide tussen de Zandvoortse duinen.

arie-1997 19
Indy 500 1997? Nee Marlboro Masters 1997 met een heuse Indy 500 winnaar en een unieke Indycar bolide.


Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Gerrie Hoekstra

arie-1997 40
Wat waren dit toch mooie tijden...

Indy 500 geschiedenis met Arie Luyendijk tijdens Masters 1997
In 1994 zagen we voor de eerste maal een Indycar tussen de Zandvoortse duinen. Toen gaf Arie Luyendijk een demo met een Lola T94/00 Ilmor 265D V8 Turbo van het Regency Team van Sal Incadella.

arie-boven
In 1994 was Arie er ook al met de Lola T94/00 van Sal Incadella. De schrijver van een fantastisch boek overigens.

Incadella was de man die in de zeventiger en tachtiger jaren bijdroeg aan het succes van James Hunt en Nelson Piquet en in Amerika met een Indy Lights Team begon. Maar wat Incadella eigenlijk beroemd maakte was zijn boek "The Anatomy and Development of the Formula 1 Racing car from 1975 dat in 1983 op de markt kwam en jarenlang de technische bijbel voor velen was. Overigens is het nog steeds een absolute aanrader dat zelfs in vele talen vertaald werd.

arie-1997 36
Arie in Miller Lite kostuum. Nog steeds een grote sponsor in NASCAR overigens.

De in Italië geboren Incadella bracht zijn jeugd in Frankrijk door en ging in zijn jeugdjaren bij diverse F1 teams aan de slag. In 2011 overleed Incadella op slechts 61 jarige leeftijd in Las Vegas. De Lola T94/00 waarmee Arie tussen de Zandvoortse duinen reed was niet echt bijzonder want het was een serieproduct waarvan er nogal wat gebouwd werden.

arie-1997 33 1
In gesprek met een nog jeugdige Frits van Eldik.

Masters 1997
Drie jaar later keerde Arie andermaal tussen de duinen terug maar ditmaal was het anders. Indycar was afgesplitst in CART en de IRL met als gevolg een jarenlange oorlog tussen beide partijen totdat ze in 2008 in elkaar opgingen. Hoofdsponsor Marlboro maakte het toen mogelijk dat het volledige team van Fred Treadway, een zakenman uit Indianapolis, met Indy 500 winnaar Luyendijk een demo tussen de duinen kon geven. Nooit eerder reed er een Indy 500 winnende bolide op vaderlandse bodem. Ook mag het achteraf uniek genoemd worden dat dit overigens de eerste IRL bolide was die we in de Benelux zagen. Omdat die auto voor een oval was opgezet en eigenlijk alleen maar naar links wilde was Arie's demo meer dan indrukwekkend. Echte records werden er niet verbroken maar de sound van de Aurora V8 Oldsmobile deed de tribunes nog op zijn grondvesten doen schudden. En dat zullen velen zich nog wel herinneren. Evenals de spectaculaire F3 overwinning van onze zuiderbuur David Saelens destijds.

arie-1997 35
Klaar voor de actie.

In tegenstelling tot het Lola serieproduct is de G-Force GF01 een bijzondere auto omdat er niet zoveel van gebouwd werden. In 1997 won Arie zijn tweede Indy 500 vanaf pole terwijl zijn Canadese teamgenoot Scott Goodyear als tweede eindigde. Het was ook wel een bijzondere Indy 500 want vanwege de regen werd de wedstrijd stilgelegd en werden de resterende 15 rondjes de volgende dag afgewerkt. Hoe bijzonder is dit? Het leverde Arie iets meer dan 1.5 miljoen dollar op.

arie-1997 41
Moeder Sjaan, Arie Junior en Arie's echtgenote Mieke.

De auto was voorzien van een gloednieuwe unieke Oldsmobile V8 motor. En ook Oldsmobile is al jaren uit het GM gamma verdwenen. Dit chassis behaalde overigens vier overwinningen waarvan drie door Arie. De tweede was ook heel bijzonder omdat de emotionele teameigenaar A.J. Foyt het niet met de wedstrijdleiding eens was. A.J. was ervan overtuigd dat zijn rijder Billy Boat(een fabrikant van versnellingsbaktandwielen en op de racerij gespecialiseerd) de winnaar was. Het leidde tot een veel besproken handgemeen tussen A.J. en Arie die inmiddels allang de vrede gesloten hebben. In 1998 behaalde Arie in de Texas 500 de laatste overwinning met deze bolide. Ook Sam Schmidt won er nog eenmaal mee in Las Vegas.

arie-1997 37
Wachten op de dingen die komen gaan.

De auto bleef overigens altijd eigendom van teameigenaar Fred Treadway die hem volledig restaureerde en overigens nog steeds van dezelfde V8 Oldsmobile voorzien is. Deze prachtige F-Force Indycar was jarenlang te zien in historische SVRA evenementen.

arie-1997 39
Indy 500? Nee Marlboro Masters 1997 met overvolle tribunes en een unieke Indycar demo.

Overigens was dit de eerste IRL auto die ooit gebouwd werd. Een uniek stuk autosportgeschiedenis dat vorig jaar in Monterrey voor 440.000 U$ verkocht werd. De vraagprijs was tussen U$ 750.000 en U$ 850.000. Dus eigenlijk een koopje voor de huidige bezitter. Wat zou het mooi zijn indien deze bolide nog eens een keer naar de Historische Grand Prix kon terugkeren naast de Dallara Chevrolet van VeeKay. Voor de Nederlandse Indycar fan zou dit het Walhalla zijn toch?


arie-1997 44
Een historische comeback tijdens de HGP zouden we graag zien toch?

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet