Retro

Retro: Oldtimer GP met beperkt publiek en livestream

ogp1

De Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring was de laatste jaren al kleiner geworden, maar de coronaversie van het oudste historische evenement ter wereld was nog uitgekleder dan anders. Dat kon bijna niet anders door de omstandigheden, maar zonder Masters Historic Racing was het programma sowieso magerder dan in eerdere jaren. Organisator AvD deed er desondanks alles aan, onder meer via een livestream, maar het evenement was vooral voor de deelnemers die eindelijk weer wilden racen: een voorbode van hoe de historische autosport er voorlopig uit blijft zien.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: AvD Oldtimer Grand Prix

Zonder de eerder aangekondigde Marathon en de vijf grids van Masters Historic Racing – waaronder uiteraard de historische Formule 1 – moest het spektakel komen van een groots opgezette F1-demo, met Jacky Ickx als centrale gast, en daarnaast de lokale historische kampioenschappen die het trotse verleden van de Duitse autosport vieren. Kritische toeschouwers noemden het een 'dodendans', dus wie weet hoe het evenement er in 2021 bij staat.

ogp2

Negen grids kwamen deze keer aan de start, wat er vier tot vijf minder waren dan in voorgaande jaren. De 'headline' was deze keer de DRM Revival – maar daarvoor hadden zich maar vijf auto's ingeschreven. Het veld werd aangevuld met de 1000 Mile Trophy voor zwaardere sportauto's uit de jaren zestig en zeventig, waaronder diverse indrukwekkende CanAm-kanonnen en M1 Procars. Roger Grouwels was met zijn Escort een van de DRM-deelnemers, vooraan streden Felix Haas en Georg Hallau met hun Lola's om de algemene zege. De T294 van Haas won twee keer. In de T210 die hij deelde met Marco Werner, won Haas ook in de Dunlop Historic Endurance Cup voor net iets oudere sportwagens.

ogp3

Slechts 15 auto's namen deel aan de Duitse GT- en toerwagenrace die de afgelopen jaren vast op het programma stond. Lando von Wedel won in zijn Elan, Bart Uiterwaal werd tiende met zijn Mustang. Ook een kleiner veld dan anders (21 auto's) voor de tweezitter-sportwagenrace die altijd op zaterdagavond de dag afsloot. Wolfgang Friedrichs en zijn preparateur Simon Hadfield voltooiden beide races winnend met hun Aston Martin DB4 GT.

ogp4

De Duitse HTGT-race trok gelukkig een meer dan behoorlijk veld, met zo'n 35 auto's, waarbij de GT40 van Georg Nolte/Michael Funke de winst naar zich toetrok. NK GTTC-deelnemer Thijs van Gammeren werd zevende algemeen in zijn Escort Mk1, een sterke prestatie. Theo van Gammeren deed met zijn Porsche 911 intussen mee aan A Gentle Drivers Trophy, waar net zo veel auto's aan meededen. Felix Haas won met zijn Lotus 23B op zaterdag, maar moest op zondag voorrang verlenen aan de GT40 van Christopher Stahl.

ogp5

Ook royaal bezet waren de Tourenwagen Classics, waarin Gerhard Fuller op zaterdag de winst naar zich toetrok in zijn Opel Vectra. Op zondag wonnen Peter Oberndorfer en Moritz Horn met hun BMW E30 M3. Sjako Griffioen werd op zaterdag vierde in zijn M3. Daarnaast was het goed om Harry Bryzmann terug te zien, de Fransman die vorig jaar tijdens de Oldtimer GP een hartaanval kreeg aan boord van zijn Alfa 156. Bryzmann kwam erbovenop, de 156 ook, en beiden waren terug om de geest weer in de fles te stoppen.

Net als in de voorgaande paar jaren vulden twee moderne klassen het programma aan: de Ferrari Challenge Deutschland kwam voor de derde keer terug, de International Audi R8 LMS Cup debuteerde op het evenement.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet