GT

GT: Overwinningen voor Ferrari en Acura op Sonoma, podiumplaats en klassezege Jeroen Bleekemolen

200810 SRO Sonoma Racers Edge
Tijdstraf in de eerste race, winst in de tweede race voor de Racers Edge-Acura

Na lang wachten kon Jeroen Bleekemolen dit weekeinde eindelijk weer eens een race in de Verenigde Staten rijden. Op Sonoma Raceway startte hij samen met James Sofronas in een Porsche 911 GT3 R van Sofronas' team GMG Racing in de beide races van de GT World Challenge America Powered by AWS. In de eerste wedstrijd haalde het duo de tweede plaats, maar werd vervolgens uit de uitslag gehaald vanwege een technische onvolkomenheid. In de tweede race was er een klassezege in de Pro-Am-divisie en de derde plaats algemeen. De overwinningen in de beide races waren voor respectievelijk Martin Fuentes/Rodrigo Baptista in de Squadra Corse-Ferrari en Trent Hindman/Shelby Blackstock in de Racers Edge-Acura.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: SRO/Bryan Cleary, Porsche Cars North America

"Het was een goed weekeinde", meldde Jeroen Bleekemolen vanuit Californië. "Op zaterdag hadden we een goede race met de tweede plaats algemeen en tweede in de klasse. Op zondag hadden we weer een toprace. Helaas hebben we wel wat tijd verloren met de pitstop omdat de pedalen niet bewogen. Mijn teamgenoot James is een stuk langer, dus die moesten echt naar voren. Daar verloren we een seconde of tien mee, maar ondanks dat zijn we toch derde algemeen geworden en eerste in de Pro-Am. Al met al een leuk weekeinde gehad. Vorige keer heb ik ook op COTA al met ze gereden, we zitten er lekker bij. James is een snelle amateurrijder, daar kun je het goed mee doen. En het is heerlijk om met de Porsche hier te rijden. Een leuk circuit, ik was hier nog nooit geweest, weer een nieuw circuit erbij, weer een paar bekers en nu weer naar huis. Op naar de volgende, komend weekeinde WEC in Spa."

Opnieuw bestond het World Challenge America-veld uit slechts zeven GT3's. In de eerste wedstrijd reed de pole-winnende Acura van Trent Hindman en Shelby Blackstock riant aan de leiding, maar dit team kreeg een tijdstraf opgelegd omdat de pitstop met rijderswissel buiten het van tevoren vastgestelde pitstopvenster tussen de 45e en 50e minuut van de 90 minuten lange race was doorgevoerd. De tijdstraf bedroeg maar liefst 87 seconden, de minimale pitstoptijd. Dat bracht de Racers Edge Motorsports-Acura van het Mexicaans/Braziliaanse duo Martin Fuentes en Rodrigo Baptista aan de leiding, die vervolgens ook de overwinning naar huis reden. De GMG Racing-Porsche van James Sofronas en Jeroen Bleekemolen kwam als tweede over de eindstreep, voor de Wright Motorsport-Porsche van Max Root en Fred Poordad. Na de technische diskwalificatie van de Porsche van Sofronas/Bleekemolen klommen Fred Kurtz en Colin Braun op naar de laatste podiumplaats.

In de tweede race wonnen Hindman en Blackstock reglementair, op ruim 44 seconden gevolgd door Poordad en Root in de Wright Motorsports-Porsche. De GMG-Porsche van Sofronas en Bleekemolen eindigde als derde en won de Pro-Am-klasse. In de slotfase was Sofronas in een fel duel verwikkeld met Martin Fuentes in de Squadra Corse-Ferrari, maar die viel vijf minuten voor het einde uit als gevolg van een defect aan de rechter voorwielophanging, waarmee de podiumplaats voor Sofronas een feit was.

200810 GTWC Sonoma GMG
Druk programma met GT2, GT3 en GT4 voor GMG Racing

Overigens kreeg het GMG-Porsche-team dit weekeinde technische ondersteuning van Brett Kettler, een vermaarde Amerikaanse engineer die ondermeer jarenlang nauw betrokken was bij het LMP1-programma van Audi en daarmee vele successen behaalde, zowel in de ALMS als in Europese races inclusief Le Mans. "Hij was hier onze engineer en was er ook in maart op COTA al bij", vertelde Jeroen Bleekemolen. "Dat doet hij gewoon omdat hij het leuk vindt, want hij heeft echt genoeg grote projecten. Leuk om met hem samen te werken, een topvent en het is leuk om zulke mensen hier tegen te komen. Mensen met passie voor de autosport die je ook bij kleinere wedstrijden tegenkomt." In combinatie met de diverse supportklassen op Sonoma bracht het GMG-team als eerste Porsche-klantenteam wereldwijd tijdens één weekeinde de Porsche-GT2-, GT3- en GT4-modellen aan de start.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet