Clio Cup

Clio Cup: Michael Bleekemolen voelt zich weer even de koning (lang)

480_michael_schouders_2

Nadat Sebastiaan Bleekemolen de tweede wedstrijd uit de BMW 130i Cup had gewonnen, stond vader Michael tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort wel een beetje onder druk. Maar met een strak gereden race, won de 57-jarige Aerdenhouter maandag op zijn beurt de tweede manche uit de Dunlop SportMaxx Clio Cup. "Ik moest Sebas minimaal evenaren, want anders kon ik vanavond natuurlijk niet thuiskomen.’’

Tekst: Marc Kok
Foto’s: Gerrie Hoekstra, Tim Böhme, Boudewijn Pieters

De Paasraces betekenden niet alleen de start van het nationale autosportseizoen, maar ook de ouverture van een nieuw type Clio. Na zes seizoenen trouwe dienst, is de vorige Renault-racebolide voor de eer bedankt en zijn 22 coureurs overgestapt op de Renault Clio RS III.

Kennismaking nieuwe Clio
Het is zaterdag 7 april. Vandaag is er voor het autosportminnende publiek de eerste kans om kennis te maken met de nieuwbakken vierwielers. In het paddock, verscholen achter enorme trucks en pantserwagens van de landmacht, staan de automobiles van Franse makelij in de middag na te hijgen van de eerste kwalificatieritten.

480_clio_start_race_1

Equipe Verschuur neemt met twaalf rijders meer dan de helft van het deelnemersveld voor haar rekening. Lex Willemsen, teammanager van de bekende racebrigade, neemt vandaag alle tijd om de verschillen tussen de oude en nieuwe Clio uit te leggen. Zijn conclusie is duidelijk: "Deze wagen betekent in het Clio-tijdperk weer een mooie stap vooruit.’’

Leuk racen
Willemsen kan het weten. Hij loopt immers al een jaar of negen in de Clio-wereld rond. "Wat de coureurs direct opvalt, is dat de nieuwe Clio’s zijn uitgerust met veel betere remmen. Daardoor kun je zoveel later het rempedaal intrappen, dat is echt super. Bovendien is de wegligging van de nieuwe Clio beter. Het is echt leuk racen’’, meent Willemsen.
Nadeel van de Clio III is echter dat ie een stukkie zwaarder is. "Het minimale gewicht van de auto zonder coureur moet dit jaar 1060 kilo zijn’’, legt Willemsen uit. "Dat was vorig seizoen nog 920, dus dat scheelt een dikke honderd kilo. En honderd kilo extra gewicht betekent in autosporttermen dat een rondje op Zandvoort een seconde langer duurt.’’

480_clioachter_1
De nieuwe Clio's op weg voor hun eerste race.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet