BMW 130i Cup

BMW 130i Cup: Tumultueuze seizoenstart Samsung BMW 130i Cup (lang)


Donald Molenaar
Voor Donald Molenaar is de BRL-V6 zijn eerste prioriteit. “Ik had al een contract voor wat betreft de BRL-V6, daarna volgden de gesprekken over mijn deelname aan de Samsung BMW 130i Cup. Ik heb meteen gezegd dat de BRL-V6 voor mij prioriteit heeft, afspraak is immers afspraak.”

480_donald_in_auto
Donald Molenaar.

Donald mist in ieder geval één evenement (twee races). “In het eerste weekeinde van september rijd ik met de BRL-V6 op TT Circuit Assen, terwijl de BMW’s op Circuit Park Zandvoort rijden. Heen en weer vliegen is geen optie omdat er in elke klasse twee races per evenement op het programma staan.”
Molenaar mist mogelijk ook de Finaleraces. “Ik heb een contract met het Collé team dat ik exclusief voor hen rijd tijdens een raceweekeinde. Maar mogelijk is daar voor de Finaleraces wel een mouw aan te passen. In dat geval wordt het wel een erg zwaar weekeinde, met vier races waarvan minimaal drie op zondag.”

Drie seconden sneller
Het mag inmiddels als bekend worden verondersteld dat de auto’s uit de Samsung BMW 130i Cup de afgelopen winter flink zijn verbeterd. Het gewicht ging omlaag, onder meer dankzij kunststof portieren en dito achterklep. Het onderstel werd aangepakt en de BMW’s rijden dit seizoen op 18 inch Pirelli-banden. Deze laatste wijziging heeft de grootste gevolgen qua rondetijd. De lagere, stijvere banden vervormen minder in de bocht en zijn ook iets breder en dragen daarmee bij aan een betere wegligging.

480_pirelli_banden

Het minimum wagengewicht bedraagt 1190 kilo, dat is 50 kilo minder dan vorig jaar. Edward van Heusden, racemanager bij preparateur Carly Motors, plaatst daar een kanttekening bij. “Die 1190 kilo kan iedereen halen. Vorig jaar was het minimumgewicht 1240 kilo. Dat gewicht was minder gemakkelijk te realiseren, sommigen hadden daar moeite mee en kwamen boven het minimumgewicht uit.”

Effect
De wijzigingen hebben effect, zo bleek al tijdens de kwalificatietrainingen van de Paasraces. Tim Coronel reed een snelste tijd van 1:53.513 en dat is maar liefst drie seconden sneller dan het oude ‘trainingsrecord’, dat ook op naam van Tim stond. Op paasmaandag stelde Ricardo van der Ende het ronderecord van de klasse scherper met een tijd van 1:55.104.
Vorig jaar werd er een fel duel uitgevochten om de titel ‘snelste merkencup’, dat is dit jaar niet nodig. De Samsung BMW 130i Cup is thans zo’n drie seconden sneller dan de Dunlop SportMaxx Clio Cup.

480_schothorst
Schothorst en Coronel in een vrolijke bui.

Bas Schothorst op pole
Tim Coronel reed als vermeld de snelste rondetijd tijdens de kwalificatietrainingen. De pole position ging echter naar Bas Schothorst. Dit seizoen worden de beste tijden van de beide kwalificatiesessies bij elkaar opgeteld; de rijder met de snelste totaaltijd mag vanaf de beste startpositie vertrekken. Met een totaaltijd van 3:47.461 stelde Schothorst wel de pole veilig, maar niet het bijbehorende puntje. Dat is dit seizoen immers, net als het punt voor de snelste raceronde, verdwenen.
Tim Coronel, teamgenoot van Bas Schothorst bij het team McGregor powered by VakantieGoed.nl, realiseerde de tweede tijd. “We hebben een goed testprogramma achter de rug”, aldus Schothorst. “We hebben onze auto’s goed voor elkaar. Verder werken Tim en ik goed samen. Zo heb ik mijn snelste tijd in de tweede tijdtraining gereden: we reden gezamenlijk twee opwarmronden, waarna ik in de slipstream van Tim naar de snelste tijd reed.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet