DTM

DTM: Voorbeschouwing DTM-seizoen 2020: kwaliteit boven kwantiteit, maar hoe verder?

200730 DTM Preview Spa
Voor het eerst sinds 2005 racet de DTM dit weekeinde weer op Francorchamps, maar zonder publiek

Komend weekeinde gaat op het circuit van Spa-Francorchamps – achter gesloten deuren – het nieuwe seizoen in de DTM van start. Met 16 ingeschreven auto's, elk zes fabrieksauto's van Audi en BMW, één privé-BMW van het Franse team ART en drie privé-Audi's van het Belgische WRT, is het veld getalsmatig het kleinste sinds de heropleving van de DTM in het jaar 2000. Kwalitatief laat het deelnemersveld echter weinig te wensen over, want nog steeds is er sprake van een keurkorps dat de DTM tot het sterkste internationale toerwagenkampioenschap maakt. Niettemin hangen er grote zwarte wolken boven de serie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Zoals bekend kondigde Audi dit voorjaar aan, aan het eind van dit seizoen een punt te zetten achter de fabrieksmatige deelname aan de DTM. Na het terugtrekken van het Aston Martin-team R-Motorsport, dat al na één seizoen de handdoek in de ring gooide, vullen Audi en BMW dit jaar het startveld, wat dus zou betekenen dat BMW volgend jaar alleen zou overblijven. Bepaald geen gunstig vooruitzicht en het is dan ook geen wonder dat een officiële uitspraak over de toekomst van BMW in de DTM nog niet gedaan is, al benadrukte de inmiddels gepensioneerde Klaus Fröhlich als lid van de raad van bestuur van BMW na het bekend worden van het vertrek van Audi wel dat zijn merk nog steeds achter de DTM staat.

Samenvoeging Class 1 en GT3 oplossing als overgang?
Wellicht zou een oplossing kunnen worden gevonden in een combinatie van de bestaande DTM-BMW's (en wellicht de WRT-Audi's) en een aanvulling in de vorm van GT3-auto's, die natuurlijk overal in ruime mate voorhanden zijn. In Japan rijden GT500 (volgens hetzelde 'Class 1'-reglement als in de DTM) en GT300 ook al jarenlang samen in races. Een samenvoeging van beide concepten zou een zinvolle strategie kunnen zijn voor één of twee seizoenen ter overbrugging, want er liggen ook al plannen voor de invoering van hybride-technolgie en zelfs volledig elektrische toerwagens (zie video hieronder) op tafel, wat deelname aan de serie uit marketingtechnisch oogpunt ook voor fabrikanten aantrekkelijker zou kunnen maken. De link naar de serieproductie is bij een toerwagen nu eenmaal gemakkelijker te leggen dan bij de identieke chassis van de Formule E.


Een visie op hoe een elektrische DTM eruit zou kunnen zien

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet