Sportscars

Sportscars: DKR wint dramatische Le Mans Cup race op Paul Ricard, JDC MotorSports sterkste op Sebring

3 Duqueine M30 D08 Nissan

Zowel op het Circuit Paul Ricard als de Sebring International Raceway kwamen dit weekeinde de LMP3 teams in actie. In Frankrijk reed de Michelin Le Mans Cup de eerste race van het nieuwe seizoen, terwijl in Florida de IMSA Prototype Challenge weer in actie kwam. Aan beide kanten van de oceaan ging de overwinning naar een Duqueine/Norma. In de GT3 klasse van de Le Mans Cup pakten Ferrari-teams alle prijzen.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: Michelin Le Mans Cup, IMSA

De Michelin Le Mans Cup kende in Le Castellet een bizarre opening van het seizoen. Kort voor de start van de race bleek Oreca er niet van overtuigd te zijn dat de auto's het einde van de race met slechts één pitstop zouden redden. Daarop besloot de organisatie alle teams een extra pit stop te laten maken. Oreca werd wel gesommeerd het probleem met het brandstofverbruik voor de volgende ronde op te lossen. Een door Oreca bedachte oplossing zorgde er vervolgens voor dat de als tweede gekwalificeerde Cool Racing Ligier JS P320 met startnummer 37 niet op tijd uit de pit kon komen en Nicolas Maulini daarom vanuit de pitstraat moest starten.

Bij de start verloor pole-sitter Jean Glorieux de leiding aan Daniel Keilwitz in de Rinaldi Racing Duqueine. Aan het einde van de derde ronde ging het voor Cool Racing opnieuw fout. De tweede Rinaldi Racing Duqueine M30-D08 werd in de laatste bocht rondgeduwd door een van de United Autosports Ligier. Tot ieders afschuw besloot Steve Parrow zijn auto voor die van de aanstormende Nicolas Maulini de baan weer op te sturen, waarbij het tot een onvermijdelijke botsing kwam en beide auto's uit de strijd lagen. Een ruim 20 minuten durende safety car periode was het gevolg, net als een drie-minuten straf voor de United Autosports Ligier die Parrow van de baan duwde.

37 Ligier JS P320 Nissan
Voor Nicolas Maulini bleek de race op Paul Ricard een ware nachtmerrie

Direct na de herstart werd de race voor Rinaldi Racing nog dramatischer. De wedstrijdleiding bestrafte Keilwitz voor een 'jump start' en de Duitser moest de pits in voor een drive through. Glorieux kreeg hierdoor de leiding in handen, maar zag in zijn spiegels Rory Penttinen opdoemen. De Fin voerde de druk flink op en dat zorgde uiteindelijk voor een fout van Glorieux, die spinde en Penttinen voorbij zag gaan. Door verschillende pit strategieën kwamen onder andere Andy Meyrick, Joffrey de Narda en Ben Barnicoat aan de leiding.

Nadat de kop van het veld tien minuten voor het einde de tweede en laatste stop had gemaakt lag Barnicoat ruim 12 seconden voor op de DKR Engineering Duqueine van Laurents Hörr en de Brit leek Cool Racing de eerste zege te gaan schenken. Met minder dan een minuut te gaan kreeg de Brit echter te maken met pech, waardoor hij ver terugviel en Hörr de leiding kon overnemen en de winst pakte. De Motorsport 98 Ligier van Dino Lunardi en Eric de Doncker eindigde als tweede, voor de MV2S Racing Ligier van Bruce Jouanny en Christophe Cresp. Die auto kreeg na afloop echter 30 seconden straf, waardoor Penttinen en Kaiser uiteindelijk als derde geklasseerd werden.

In de GT3 klasse van de Le Mans Cup ging de overwinning naar de Iron Lynx Ferrari 488 GT3 van Giacomo Piccini en Rino Mastronardi, die van start tot finish aan de leiding gingen en uiteindelijk 12,3 seconden voorsprong hadden op de Kessel Racing Ferrari van Paolo Ruberti en Murad Sultanov en nog eens 18,4 seconden op teamgenoten Andrea Piccini en Claudio Schiavoni.

8 Ferrari 488 GT3 IRON LYNX
De Iron Lynx Ferrari 488 GT3 liep in Zuid-Frankrijk als een Zwitsers uurwerk 

Debuutwinst in voor Kraut en Andrews op Sebring
Op Sebring ging in de eerste IMSA Prototype Challenge race sinds de race op Daytona International Speedway in januari, de winst naar de JDC MotorSports Norma M30 van Gerry Kraut en Scott Andrews. Het duo deed eerder dit jaar op Daytona niet mee en moest de race vanwege een compleet verregende kwalificatie vanaf de laatste plaats beginnen. Kraut wist tijdens zijn stint al naar voren te rijden en na de pit stops lag teamgenoot Andrews aan de leiding.

Andrews wist een aantal safety car periodes te overleven, reed de snelste ronde en kon uiteindelijk vrij gemakkelijk wegrijden bij zijn tegenstanders. Na een uur en 45 minuten racen kwam Andrews met een voorsprong van 14,810 seconden op de Robillard Racing Norma van Joe Robillard en Stevan McAleer over de streep. McAleer wist in de slotfase Matt Bell in de K2R Motorsports Norma achter zich te houden. Achter de drie Norma M30s waren Dakota Dickerson en Dom Cicero best-of-the-rest met hun Ligier JS P3.

ipc krautandrews imsa
De winnende JDC MotorSports Norma M30
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet