GT

GT/DTM: Vijftien coureurs (inclusief één Nederlander) dit seizoen actief voor WRT

200715 WRT Breukers
Rik Breukers rijdt in de WRT-Audi die is uitgevoerd in de beroemde Gulf-kleuren

De Belgische renstal WRT van Vincent Vosse en Yves Weerts heeft zijn bezettingen voor het komende seizoen in de GT World Challenge Europe powered by AWS (wie verzint zoiets eigenlijk!), de Duitse ADAC GT Masters en de DTM bekendgemaakt. Daarbij zijn er de nodige bekende gezichten, inclusief onze landgenoot Rik Breukers voor de Silver Cup van de Endurance-serie in de GT World Challenge, maar ook de nodige nieuwkomers, onder wie de Italiaans/Oostenrijkse Audi-fabrieksrijder Mirko Bortolotti. Ook de DTM-bezetting, waarvan gedacht werd dat die al lang vast stond, onderging alsnog een wijziging.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: WRT

In de Endurance-wedstrijden van de GT World Challenge Europe zet WRT twee Audi's in de Pro-klasse in, plus een R8 LMS in de Silver Cup. De pro-auto's zijn voor respectievelijk Mirko Bortolotti, Kelvin van der Linde en Rolf Ineichen met het startnummer 31 en Dries Vanthoor, Charles Weerts en Christopher Mies met het startnummer 32. De Silver Cup-auto wordt bestuurd door de beide Britten Stuart Hall en Benjamin Goethe alsmede Rik Breukers, die daarmee terugkeert voor een tweede seizoen bij het team uit het Waalse Badour. Mooi detail: vanwege de deelname van Goethe, wiens vader Roald eigenaar is van de prachtige ROFGO-collectie, rijdt ook Breukers in de wereldberoemde oranje en blauwe racekleuren van Gulf. Bortolotti is dit jaar nieuw in de gelederen bij Audi en vormt opnieuw samen een duo met de Zwitser Ineichen, met wie hij de afgelopen jaren bij Grasser-Lamborghini ook al samen reed. Van der Linde maakte de overstap van het Attempto-team.

De bezettingen voor de Sprint Cup luiden Dries Vanthoor/Charles Weerts, Kelvin van der Linde/Ryuchiro Tomita en Jusuf Owega/Hamza Owega, waarbij het laatstgenoemde duo, twee broers, de overstap maakt vanuit de Duitse ADAC GT4 Germany. WRT is een vaste waarde in de Europese GT-competitie met maar liefst zes kampioenstitels in de Sprint Cup en vier titels in de Endurance Cup, alsmede de algehele titel in wat toen nog de Blancpain GT Series heette in 2014 en 2015. Volgende week vindt de start van de Endurance Cup plaats in de vorm van een drie-uursrace op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. De eerste sprint-ontmoeting is een evenement met drie races op het Misano World Circuit Marco Simoncelli op 8 en 9 augustus.

200715 WRT ADAC
WRT-Audi voor de ADAC GT Masters met Bortolotti/Ineichen

Ook in de ADAC GT Masters komen Mirko Bortolotti en Rolf Ineichen samen voor WRT in actie, en wel onder het startnummer 30. De WRT-Audi met het nummer 32 wordt bestuurd door het Belgische tweetal Dries Vanthoor en Charles Weerts. De combinatie van de World Challenge- en ADAC-programma's voor de vier rijders is mogelijk omdat de beide organiserende instanties SRO en ADAC erin zijn geslaagd, het samenvallen van evenementen te vermijden, wat gezien het verkorte en verlate seizoen bepaald geen eenvoudige opgave moet zijn geweest.

Een ander verhaal is het met de ADAC GT Masters en de DTM, want daar vallen opnieuw vijf van de zeven Masters-evenementen samen met weekeinden van de DTM. Dat betekent voor WRT een dubbel programma op verschillende locaties, want na het zeer geslaagde debuutseizoen van vorig jaar komt de Belgische formatie opnieuw als Audi-klantenteam in de DTM uit. De Oostenrijker Ferdinand Habsburg en de Zwitser Fabio Scherer stonden al langere tijd als rijders vast, terwijl Ed Jones, met de nationaliteit van de Verenigde Arabische Emiraten, maar met Britse wortels, de derde WRT-Audi in de DTM zou rijden.

200715 WRT Newey
Harri Newey rijdt voor WRT met een van de drie DTM-Audi's

Vandaag echter kondigde WRT de deelname van de Brit Harrison Newey aan, die tijdens de DTM-testdagen in juni ook al in de WRT-Audi zat. Toen luidde de officiële lezing nog dat Jones vanwege de corona-reisbeperkingen in Dubai vast zat, maar inmiddels bevestigde het team dat de vroegere Indycar-rijder "toch niet in staat is" om aan de DTM deel te nemen. Dat zal ongetwijfeld met financiën te maken hebben. Voor Newey, enkele jaren geleden nog met Van Amersfoort Racing in het FIA EK Formule 3, betekent deelname aan de DTM een nieuwe stap in zijn loopbaan, nadat hij eerder al met prototypes racete. Interessant: de meest prominente sponsor op de auto is Joe Macari, een Britse handelaar in zeer exclusieve sportwagens en officieel dealer voor Ferrari en Maserati, en overigens zelf ook hobbycoureur, terwijl ROFGO, dat als sponsor op de auto van ondermeer Rik Breukers staat, via Adrian Hamilton natuurlijk ook met exclusieve race- en sportwagens handelt.

Teambaas Vincent Vosse gaat een drukke periode tegemoet: "De komende vier maanden hebben we bijna geen tijd om adem te halen", lacht hij. "Maar we zijn blij dat we weer kunnen gaan racen. We zullen nog wel een tijd met de pandemie te maken hebben en daarom blijven we heel voorzichtig. We moeten verantwoord handelen en geen fouten maken. De lockdown hebben we goed doorstaan: voor een deel van onze mensen hadden we werktijdverkorting aangevraagd en gekregen en anderen konden aan de slag bij de Weerts-groep, waarvan we deel uitmaken. Sinds 25 mei zijn we weer actief en op 3 juni waren we weer op volle sterkte."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet