VLN

VLN: Nordschleife legende Johannes Scheid neemt definitief afscheid.

Een schok in de sociale media vanmiddag. Nordschleife legende Johannes Scheid keert niet meer terug in het VLN/Nürburgring lange-afstandskampioenschap. Na 50 jaar Nürburgring heeft de populaire teameigenaar/coureur er definitief een streep onder gezet. In een statement laat Scheid weten dat hij van zijn welverdiende pensioen wil gaan genieten maar altijd voor advies beschikbaar blijft. De BMW 240i Racing is verkocht aan het team van Schnitzelalm.


2020  2019
Johannes Scheid vorig jaar bij de zesuurswedstrijd samen met zijn vrouw Heidi.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Nordschleife legende Johannes Scheid neemt definitief afscheid.
Exact 28 jaar geleden maakte ik tijdens 24U Nürburgring voor het eerst kennis met Johannes Scheid. Het was de man die toen Patrick Huisman de fijne kneepjes van de Nordschleife bijbracht. "Een lokaaltje die hier elke mm kent" verklaarde Patrick toen. Meer dan een miljoen kilometers heeft Johannes op de Nordschleife gereden. Na 1992 zou Johannes Scheid nog vele malen mijn pad kruisen. Bij de vele begroetingen kreeg ik altijd als commentaar: "Jij kunt het ook weer niet laten om hier te zijn" Het absolute hoogtepunt in Scheid's carrière als teameigenaar was de BMW M3 GTR S E46 ofwel de Eifelblitz. Een absolute special die tot ver over de Duitse landsgrenzen bij de vele BMW fans populair was. Met deze auto behaalde Scheid destijds twee VLN-overwinningen.

2020 Huisman 1 Mooie tijden. Patrick Huisman in de Scheid Motorsport Groep N BMW M3 tijdens 24U Nürburgring 1992

Geen enkele auto was bij de fans zo populair als de "Eifelblitz" Of het nu de Adenauer Racing Days, de 24U of de VLN betrof, alleen bij het zien en het aanhoren van de brullende BMW V8 gingen de fans al volledig van enthousiasme uit hun dak. Met de komst van de GT3's waren de Specials bij de VLN organisatie eigenlijk een doorn in het oog en werden verbannen. Het einde van een tijdperk en de unieke BMW M3 GTR – S Eifelblitz die werkelijk duizenden fans in extase heeft gebracht. Over die periode verklaarde Scheid vorig jaar in een interview: "Men wilde ons gewoon niet meer en als hier op de Nordschleife de elektrische auto's komen dan interesseert het mij geen bal meer." Duidelijke uitspraken.

2020 1996
Eerste overwinning van de teameigenaar zelf in 24U Nürburgring 1996.

Voorafgaande aan de 6 Uurswedstrijd op de Nürburgring afgelopen jaren draaide Scheid nog eenmaal met zijn gerestaureerde Eifelblitz op de Nordschleife. Deze unieke cult bolide werd volledig gerestaureerd en is nu in het bezit van FEV Motorsport. Eigenlijk een ware klassieker.In de VLN behaalde Scheid maar liefst vijfmaal de titel en schreef samen met Sabine Schmitz(toen nog Reck) tweemaal 24U Nürburgring op zijn naam.

2020 BMW M3 GTRS
De unieke Cult BMW M3 GTR S waarmee Scheid voor altijd geschiedenis schreef. Hier in 2009

In 2019 won het team van Scheid Motorsport met de rijders Lars Peucker, Nico Otto en Florian Mann in de VLN BMW Cup het Juniorenklassement. Nadat Scheid in 2008 zijn helm aan de wilgen had gehangen concentreerde hij zich op het begeleiden van Junior-rijders. De afgelopen jaren zette het team van Scheid Motorsport een BMW 240i Racing Cup in de VLN-series in. Overall overwinningen behoorden tot het verleden maar klasse-overwinningen werden er met regelmaat behaald.

De legendarische Nordschleife specialist met zijn unieke BMW M3 GTR S heeft voor altijd geschiedenis geschreven. De volgende zal nog wel even op zich laten wachten. Na 50 jaar heeft de teameigenaar/ex-coureur voorgoed een streep onder zijn activiteiten gezet.

2020 2019
Een allerlaatste ronde met de compleet opnieuw opgebouwde Cult BMW M3 GTR S in 2019 op de Nordschleife.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet