VLN

VLN: Dit weekend allereerste doubleheader op de Nordschleife

Na de succesvolle seizoensopener eind juni gaat het dit weekend op de Nürburgring weer een slag verder. Gedurende het weekend van 11-12 juli vindt in de geschiedenis van de VLN de allereerste doubleheader plaats. A.s. zaterdag vindt de 60e Reinoldus lange-afstandswedstrijd plaats.Op zondag volgt de 52e ADAC Barbarossapreis plaats. Beide wedstrijden gaan elk over een afstand van vier uur. De voorlopige inschrijvingslijst belooft veel actie. Voor a.s. zaterdag staan er maar liefst 155 auto's op de inschrijvingslijst en voor a.s. zondag 141. Op grond van de Corona Pandemie worden er ook dit weekend geen toeschouwers toegelaten. Wel kunnen de wedstrijden ruim 16 uur lang via de livestreams gevolgd worden. Zowel zaterdag als zondag beginnnen deze exact om 08.15u met de kwalificaties. De start is traditiegetrouw om 12.00u

Start VLN Race 1
Start van de eerste wedstrijd in Coronatijd.

Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN

Dit weekend allereerste doubleheader op de Nordschleife
Twee langeafstandsraces binnen tweedag dat is niet gemakkelijk. Terwijl de rijders en de fans zich op 100 procent rijgenot verheugen is de dubbele belasting voor de teams een enorme uitdaging. Tot diep in de nacht moeten de auto's voor de volgende dag in orde gemaakt worden. En daarbij wordt met een technisch defect of een mogelijk ongeval nog niet eens rekening gehouden. Is dit aan de orde dan is het uur van de technici en de monteurs aangebroken en worden er helden geboren.

Spektakel gegarandeerd. 29 GT3's aan de start
Voor de tweede seizoenswedstrijd staan niet minder dan 29 GT3's ingeschreven. Nieuw daarbij zijn RaceIng powered by HFG met een Audi R8 LMS, de KCMG Group met twee Porsche 911 GT3R's, Audi Sport Team Land eveneens met een Audi R8 LMS, het team van Schnitzer is met een BMW M6 GT3 vertegenwoordigd terwijl Konrad Motorsport met een Lamborghini Huracan GT3 Evo van de partij is. Zij gaan de strijd aan met de succesvolle teams van de openingswedstrijd, Walkenhorst Motorsport en de Mercedessen van HRT en GetSpeed.

DNLS winnaar Sami Matti Trogen nu echt aan de start
Sami Matti Trogen wacht een interessant debuut. De 18-jarige Fin is een echte duizendpoot. Op 11 jarige leeftijd begon hij in de Crosscart serie. In 2017 reed hij in de Formule 4 en sinds 2019 neemt hij aan het World Rallycross Championship in de RX klasse deel. Daarnaast breidde hij zijn activiteiten in SimRacing uit en staat sinds begin dit jaar bij Williams eSport onder contract. Met de Audi R8 LMS won van de traditierijke Britse renstal won hij begin april de tweede wedstrijd van de Digitalen Nürburgring Lange Afstandsserie.

2020 Sami Matti Trogen Sami Matti Trogen maakt zijn Nordschleife debuut bij Walkenhorst.

Na ontelbare wedstrijden in de virtuele Groene Hel wordt het voor Trogen nu eindelijk realiteit. Samen met Mario von Bohlen rijdt hij beide wedstrijden met een BMW M2 CS Racing van Walkenhorst Motorsport. "Ik verheug me enorm deze unieke baan nu ook in de realiteit onder de wielen te kunnen nemen. Ik ken de Nordschleife van mijn deelnames met Williams in de DLNS en enkele virtuele 24 Uurswedstrijden. Erg spannend voor mij om met de gloednieuwe BMW M2 CS te rijden. Daarmee kan ik ervaring opdoen. En ik benieuwd hoe het verder gaat als ik eenmaal de grote Nordschleife Permit in mijn zak heb." aldus Trogen.


Sterk bezette klasse, ex kampioenen en publiekslievelingen
Voor de kampioenen van 2014 staat het persoonlijke seizoensbegin op het programma. Rolf Derscheid en Michael Flehmer komen voor de eerste maal met hun BMW 325i aan de start. In de V4 (tot 2,5L) klasse stuit het duo op 15 concurrenten die hunkeren naar succes. De familie Strycek is voor de eerste maal van de partij. Volker Strycek rijdt samen met zijn kinderen Robin en Lena in een Opel Astra OPC. En Volker zou Volker niet zijn als hij niet met Olaf Beckmann en Peter Hass met de Cult Opel Manta aan de start komt.

De VT2 beschikt over de meeste inschrijvingen(VLN Produktieauto's tot 2L met turbo. Hier gaat het eveneens kleurrijk toe. Voor- en achterwielaangedreven bolides strijden tegen elkaar. Aan de start merken als BMW, Hyundai, Mercedes Benz, Renault en Volkswagen. Naast de vele privateers zijn er ook drie teams aan de start die in de laatste jaar een flink woordje meegesproken hebben.Team AVIA Sorg Racing, Pixum CFN Team Adrenalin Motorsport en Manheller Racing.

VLN Paddock
De Openluchtpits waren een succes bij R1. Maar de GT3's keren onder strenge voorwaarden terug naar de pitboxen.

Vol Huis Hygiëneconcept aangepast
Het aantal inschrijvingen onder de Corona omstandigheden lag duidelijk boven de verwachtingen. De VLN heeft lang moeten strijden om een wedstrijd te kunnen organiseren. De teams zijn de verantwoordelijken ook enorm dankbaar. Het bij wedstrijd 1 toegepaste hygiëneconcept met pitlane in de paddock was een enorm succes en met 140 inschrijvingen was men met de vierkante meter oppervlakte aan de limiet. Voor de wedstrijden twee en drie heeft men het concept verder ontwikkeld. De GT3 team keren terug naar de pitlane en moeten de pitboxen onder strenge hygiënevoorschriften inrichten. Geen chaos van teams door elkaar want elk team heeft de beschikking over een eigen pitbox. De overige teams blijven in de uitgebreide pitlane in de paddock waar voor voldoende afstand tussen de teams gezorgd is.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet