VLN

VLN: Tijd dat er geracet gaat worden

Veertien weken later dan gepland gaat dan uiteindelijk toch het VLN seizoen as. zaterdag van start. De 51e Adenauer Rundstrecken Trophy gaat de Duitse autosporthistorie in als de eerste wedstrijd na de Corona lockdown. Voor de eerste wedstrijd staan maar liefst 141 auto's ingeschreven. Alle grote toppers zijn van de partij, maar de fans ontbreken langs de baan en in het rennerskwartier.

2020 Phoenix Racing
Phoenix Racing is één van de favorieten. Teameigenaar Ernst Moser deed via de social media nogmaals een beroep op de fans om thuis te blijven.

Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN

Tijd dat er geracet gaat worden
Christian Stephani van de VLN VV GmbH: " Dit is een moeilijke situatie. Normaal zouden we de toeschouwers uitnodigen om zaterdag zoveel mogelijk naar de Nürburgring te komen en om gezamenlijk een autosportfeest te vieren. Helaas doen we het tegendeel verzoeken iedereen dringend thuis te blijven. Om de toeschouwers er zoveel mogelijk bij te betrekken is er a.s. zaterdag van 8.15 een livestream op www.vln.de en op Youtube. Daarvoor heeft men de Goodyear Fanzone geïntroduceerd met interactieve betrokkenheid op de sociale media kanalen waarbij prijzen te winnen zijn. In de Goodyear lounge ontvangen de commentatoren Patrick Simon en Olli Martini diverse gasten. Dankzij partner Goodyear kunnen de fans getuige zijn van een afwisselend amusementsprogramma.

ROWE Racing ROWE Racing is uiteraard één van de favorieten.

Welk team maakt geschiedenis?
De winnaars van deze wedstrijd gaan de geschiedenis in. Men zal zich de eerste "Corona"-wedstrijd nog lang herinneren. Op de voorlopige inschrijvingslijst staan maar liefst 20 GT3's ingeschreven. De teams van Phoenix Racing, EFP Car Collection by TECE en Equipe Vitesse komen met een Audi R8 LMS aan de start. ROWE en Walkenhorst staan uiteraard met hun M6 GT3's ingeschreven. Racing One en Octane Racing verschijnen beiden met een Ferrari F488. De driepuntige ster is met vier AMG GT3's vertegenwoordigd, ingeschreven door GetSpeed en het nieuwe team van HRT Team van Hubert Haupt. De teams van Huber Motorsport, Frikadelli, Falken en Manthey zorgen voor vijf Porsche 911 GT3's. Voor de eindoverwinning gaat het spannend worden.


2020 BMW i 330
BMW i330 favoriet voor de titel?

Sterk bezette klasses zorgen voor spannende autosport
De V4 klasse(productieauto's tot 2,5L) is beresterk bezet. Hier rijden verschillende concepten tegen elkaar. De BMW 330i mag uiteraard niet ontbreken. Overigens is BMW het meest succesvolle merk in de serie. De concurrenten zijn Hyundai i30, Mercedes Benz C300, Megane RS, Astra OPC en de Volkswagen Golf VII en Scirocco R. Behalve de breedte aan modellen is er ook een grote diversiteit aan bekende teams.

Naast Pixum CFN Team Adrenalin Motorsport en AVIA Sorg Rennsport die beiden de afgelopen jaren om de titel streden zijn nu ook Manheller Racing Keevan Sports&Racing, Mathilda Racing, GTI Tire Motorsport by WS Racing, FK Performance Motorsport, JS Competition en Liqui Team Engstler in de VT2 klasse aan de start.

In de Nürburgring lange-afstandsserie worden de punten volgens het bekende systeem gegeven. Wie in de sterkst bezette klasse aan het eind van het seizoen de meeste concurrenten achter zich laat is aan het eind van het seizoen kampioen.

2020 Frikadelli
En ook Frikadelli Racing is weer van de partij dit jaar.

Racen onder moeilijke omstandigheden vereist compromisbereidheid van de deelnemers
De eerste NLS-wedstrijd in 2020 gedurende de Corona Pandemie vindt onder bijzondere voorwaarden plaats. Een omvangrijk hygiëneconcept van de VLN dat samen met de ILN(Interessengemeinschaft Langstrecke Nürburgring verfijnd werd vormde de basis voor de uitvoering van het evenement. Naast het verbod van toeschouwers en de strikte toepassing van afstand en hygiëneregels is vooral de pitlane een novum. Om contacten te vermijden werden in het rennerskwartier 71 betonelementen geplaatst met een grote van 6x 20M waardoor de teams van elkaar gescheiden zijn en in de openlucht aan de auto's kunnen werken. De toegangsweg bij de pitstop gaat gewoon via de normale ingang bij de pits en dan via Box 1 het rennerskwartier in, een rondje erdoor heen, en vervolgens via Box 2 in de pitlane, waar getankt kan worden en dan weer terug de baan op.

In een schrijven aan de deelnemers doet VLN sportdirecteur Michael Bork een beroep hen. "Voor ons ligt een wedstrijddag die het in de geschiedenis van de Nürburgring lange afstands serie nog niet gegeven heeft. Een wedstrijd onder deze omstandigheden vereist van ons een grote flexibiliteit en compromisbereidheid. Wij moeten allen de vertrouwde structuren verlaten en aan veranderde omstandigheden moeten wennen." Met nadruk beklemtoonde hij de teams het volgende: "Hou je aan de regels, blijf solidair, kameraadschappelijk in de omgang met elkaar en heb niet steeds je eigen voordeel in het oog."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet