VLN

VLN: Het hygiëneconcept van de VLN. Overzicht van de maatregelen

Na de verkregen toestemming van het district Ahrweiler kan de eerste wedstrijd op 27 juni a.s. plaatsvinden. De basis voor de Coronavoorwaarden is het hygiëneconcept van de VLN dat door het Instituut voor Hygiëne en publieke Gezondheid van de Universiteitskliniek van Bonn door het district Ahrweiler werd goedgekeurd.


2020 Monteur
Autosport Anno 2020. Eigenlijk diep triest dat het zo moet maar er wordt in ieder geval weer geracet.

Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN

Het hygiëneconcept van de VLN. Overzicht van de maatregelen
De belangrijkste hoekstenen voor het doorgaan van de wedstrijd onder Corona voorwaarden zijn de minimalisering van de persoonlijke contacten, grote groepen mensen te vermijden en een constante implementatie van de hygiënmaatregelen. Om dit te bereiken werden de normale processen bij de VLN wedstrijden aangepast en herontworpen.

Administratieve verwerking documenten
De administratieve verwerking van de documenten en registratie van teams werd fundamenteel veranderd. In de Briefingsruimte zijn er die balies met folieschermen ingericht waarbij elk team een verantwoordelijke op een afgesproken tijd alle formaliteiten kan vervullen. De medewerkers en alle andere verantwoordelijke personen ter plaatse zijn van mondkapjes voorzien. Om contact te vermijden is de routing duidelijk aangegeven.

Technische Commissie(TC)
Het personeel van de TC werd tot 5/6 medewerkers gereduceerd. Voor de teams bestaat geen algemene plicht om de keuring in het TC gebouw te bezoeken. Wel zullen er steekproeven gehouden worden. Door middel van een formulier bevestigen de teams de naleving van alle technische- en veiligheidsvoorzieningen. Hetzelfde geldt voor de rijders die de correctheid van hun persoonlijke veiligheidsuitrusting moeten bevestigen.

Rijdersbespreking
De rijdersbespreking in vorm van samenkomst in het Media Centrum komt te vervallen. Alle teams krijgen vooraf een briefingsdocument ter beschikking(download). Alle rijders moeten bevestigen dat ze van alle punten kennis hebben genomen. Bij eventuele vragen staan de Sportverantwoordelijken de teams vooraf telefonisch ter beschikking.

Startopstelling
Deze verloopt volgens een standaardplan. Op de startopstelling staan volgens de Corona-voorwaarden twee personen per auto ter beschikking. Meer personen worden niet toegelaten. Het aantal officials op de startopstelling wordt eveneens beperkt.

working lane


Pitstops
De pitlane is zoals bekend naar het rennerskwartier verlegd. Elk team krijgt minstens een ruimte van zes meter breedte en 20 meter diepte toegewezen. Daarin mogen zich maar een beperkt aantal personen ophouden. Dit zijn de teammanager, een ingenieur drie monteurs en een persoon voor de banden en catering. Inclusief de rijder zijn slechts zeven personen toegestaan. De originele pitstraat wordt voor het bijtanken gebruikt. Per team zijn hier drie personen toegelaten, een ingenieur voor de tijdwaarneming en een persoon voor het bijtanken met brandblusser.

De rijweg voor de pitstops vindt door de normale ingang bij de pits plaats, dan het rennerskwartier in en vervolgens door het rennerskartier weer terug via Box 2. Er geldt een tempolimiet van 40 km/u en in de paddock 30 km/u. De uitvoering van deze maatregelen zijn door de ILN en Porsche-testcoureur Lars Kern in een Manthey Porsche GT3-R uitgeprobeerd en goed bevonden.

Om voor alle teams dezelfde voorwaarden van toepassing te laten zijn wordt voor alle teams een minimumtijd vastgelegd. Dit wordt een week van tevoren berekend en Volker Strycek zal de afgebakende route in de paddock meermaals afleggen. De wedstrijdleiding behoudt zich het recht om voor andere wedstrijden onder Coronavoorwaarden de ervaring uit de eerste wedstrijd aan te passen.

Naast de plek in de Outdoor Pitlane hebben de teams de mogelijkheid om in het achterste gedeelte van het rennerskwartier ruimte voor de opbouw te huren. In het geval van een defect kan er met regelmatige afstand een auto tussendoor afgevoerd worden.

Na de wedstrijd geldt de paddock als Parc Fermé. Na de finish rijden alle auto's via de pitlane naar de door de organisatie beschikbaar gestelde ruimte en parkeren in een hoek van 45 graden. Zodra de rijder is uitgestapt mag niemand van het team de auto meer aanraken.

De baanposten worden door de VLN van mondkapjes voorzien. Zodra men zich in de open lucht ophoudt en 1,5m afstand bewaart is het niet verplicht om een mondkapje te dragen. En ook langs de baan is er een minimum aantal personen aan inzet. Opleiding van nieuwe baanposten vindt niet plaats.

Toeschouwers
De wedstrijden vinden zonder toeschouwers plaats. Dit geldt niet alleen voor het rennerskwartier en de tribunes maar ook voor de Nordschleife. De VLN organisatie doet een dringende oproep #Stayhome. De Fans hebben de mogelijkheid de wedstrijd online te volgen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet